El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) es reivindica com a teixidor públic de relats amb una temporada dedicada a un dels grans comptes pendents de la societat espanyola. “La falta de memòria és un crim moral i històric. Crec que en aquest país els hem comès”, defensa la seva directora artística, Carme Portaceli, recordant al filòsof Emili Lledó. En el seu tercer curs liderant el teatre, s’han programat un total de 41 produccions, deu més que fa un any, amb grans noms com Mercè Rodoreda, Almudena Grandes i Jane Austen conquistant la Sala Gran. “Aquesta temporada és un acte contra l’oblit”, remarca Portaceli.
En un món que ja no és líquid i s’ha tornat perillosament gasós, amb el retorn de la guerra a una Europa desmemoriada i la substitució de la veritat per l’opinió, Portaceli es pregunta què és el que cal fer. “En els moments decisius, hem agafat com a referència a filòsofs i artistes perquè ens poguessin explicar altres veritats i ens poguessin servir de guia”, sosté, “quan tot es trontolla i tens por, l’únic fonament estable són les conviccions i les idees sobre les quals pots rescatar els records que t’ajuden a veure què t’ha portat on ets”.
Els autors i obres amb què el TNC vol obrir els ulls als espectadors en la temporada 2023/2024 arrencaran amb un clàssic català, La plaça del Diamant, posant en valor aquestes històries petites, la major part de les vegades protagonitzades per dones i sempre diluïdes entre els grans fets històrics com la Segona República, la Guerra Civil i la dictadura. L’adaptació de l’obra de Mercè Rodoreda, amb direcció de Carlota Subirós, inaugurarà la temporada el 28 de setembre i serà la que s’anirà de gira el pròxim curs, primer a nivell local i després per Europa, com s’ha fet aquest any amb Terra baixa (reconstrucció d’un crim). Rodoreda tornarà a pujar a l’escenari del teatre amb Flors i viatges, portant les seves paraules fins a la guerra d’Ucraïna i acompanyant-les amb les de Svetlana Aleksiévitx.
La memòria històrica estarà també present amb l’adaptació teatral de La madre de Frankenstein d’Almudena Grandes. Portaceli va coincidir amb l’escriptora en la seva etapa al Teatro Español i va ser llavors quan li va proposar portar alguna de les seves obres a l’escenari. Tot i que Grandes es va posar nerviosa i li va entrar vertigen, va cedir i va optar per un dels seus Episodis d’una Guerra Interminable, el cinquè, perquè Portaceli el dirigís. L’obra s’estrenarà en el teatre madrileny María Guerrero i després vindrà a Barcelona, amb un elenc format per Blanca Portillo i Pablo Derqui.
La tercera gran escriptora que passarà pel TNC serà la universal Jane Austen, jugant amb la memòria a força d’inventar-la. S’estrenarà Els Watson, la novel·la inacabada d’una autora perspicaç i moderna que ha continuat ara la dramaturga anglesa Laura Wade. Un total de 18 personatges la interpretaran, amb Laia Manzanares, Laura Aubert i Mercè Arànega.
Un altre gran nom que mai pot faltar en una temporada teatral és William Shakespeare. Després de l’Otelo aquesta temporada, el també escriptor britànic tornarà amb La tempesta, produïda per l’Institut València de Cultura (IMV). Portaceli continuarà així amb el seu projecte d’enfortir els llaços amb altres teatres amb qui comparteix llengua. També ho farà amb Altres formes, liderada pel Teatre Principal de Palma. Amb aquesta obra es recuperarà de nou les històries petites, aquesta vegada, partint de l’esclat de violència de gènere que es va produir durant el confinament.
El focus per la memòria s’estendrà més enllà de les fronteres nacionals, amb la guerra dels Balcans a La filla de l’est, de Clara Usón. Aquest no serà l’únic conflicte internacional que trepitjarà el TNC. L’Iran estarà present amb És, obra dirigida per Parnia Shams sobre unes noies que intenten tirar endavant en una societat que les tracta injustament. L’espectacle serà en persa i comptarà amb subtítols. També es teixiran llaços amb el Líban, amb Barcelona calling Beirut, un cicle que s’estrenarà acostant el país mediterrani durant cinc dies amb espectacles de teatre, dansa i música. En aquest cas, les funcions seran en àrab i també estaran subtitulades.
“Tinc la convicció que, com més avancem, més hem de tornar a l’origen”, aprofundeix la directora artística del TNC, “no només s’ha de restablir la memòria, sinó que fent-ho podem crear un món millor perquè sabem d’on venim”. Aquesta temporada que Portaceli defineix com a diversa, incloent-hi dansa amb María Pagés, s’espera que superi els gairebé 109.000 espectadors que ha registrat el teatre barceloní aquest any, amb un 76% d’ocupació i rècord d’abonaments, amb un total de 5.643, aconseguint la xifra més alta també per als dels joves, amb més de 1.000. Les entrades es posaran a la venda a partir de l’1 de setembre i el preu augmentarà 3 euros després de no haver-lo tocat en els últims anys. Els abonaments tindran un descompte del 49% fins a finals d’agost.