L'entitat vol impulsar i divulgar el model de banca cooperativa per "humanitzar les finances" i llança un nou pla estratègic que prioritzarà créixer en els segments de banca personal i d'empreses
El Grup Caixa d’Enginyers estrena identitat corporativa. Després d’una trajectòria de més de 55 anys, la cooperativa de crèdit barcelonina ha actualitzat la seva imatge en paral·lel al’aprovació d’un nou pla estratègic que marca el camí que ha de seguir l’entitat fins al 2026. Entre els seus objectius destaca guanyar 40.000 socis o clients, fins a superar els 250.000; créixer en serveis de banca personal, incrementar la ràtio de capital o solvència fins al 18% i assolir una rendibilitat superior al 9%.
De la nova imatge, hi ha tres grans novetats. A partir d’ara, Caixa d’Enginyers es denominarà Caixa Enginyers –sense el ‘de’– i passa a formar part de la marca l’expressió Banca Cooperativa, amb el repte de reforçar la seva singularitat dins del sector financer. A més, visualment el logotip guanya color, ja que s’incorpora el groc en contrast amb el blau del fons i les lletres en blanc. Altres novetats són el llançament d’un nou lema corporatiu, Humanitzem les teves finances, i la creació d’una icona circular que completa el nou logotip i que està inspirada en la Creu de Malta, en homenatge al món de l’enginyeria.
“Volem continuar potenciant el nostre model de banca cooperativa mitjançant una nova identitat que sigui coherent amb allò que som actualment i amb la història de futur que junts volem continuar construint”, ha explicat el director general de Caixa Enginyers, Joan Cavallé. El directiu ha assenyalat que el canvi d’imatge també s’acompanya amb l’elecció de cinc valors que considera que constitueixen l’ADN de l’entitat: excel·lència, enginy, integritat, claredat i passió. “Amb aquests valors volem continuar posicionant Caixa Enginyers com un motor del canvi econòmic i social”, ha afegit, després de subratllar la importància de practicar un tipus de banca que permeti “humanitzar les finances” i maximitzar el servei que es presta per “cuidar de la salut financera dels socis i sòcies”.
Impuls al model de banca cooperativa
Cavallé s’ha proposat la missió d’impulsar “la força del model de cooperativisme” en el mercat financer espanyol, on aquest tipus d’entitats –que no cotitzen a Borsa ni tenen accionistes, sinó clients propietaris– són totalment minoritàries, davant del que passa a altres països europeus, on la banca cooperativa arriba a quotes de mercat d’entre el 30% i el 60%.
La nova imatge s’estrena en paral·lel a la posada en marxa d’un nou pla estratègic que aposta per incorporar 40.000 nous clients —ara té més de 215.000— i que continuarà prioritzant la satisfacció dels socis, que constitueixen, segons Cavallé, el seu “principal motor de captació” gràcies a les recomanacions. “El nostre model no passa per fer grans ofertes reclam; no volem créixer per créixer”, afegeix, després d’apuntar que un altre objectiu per als pròxims tres anys és “canviar el mix de negoci”, és a dir, el pes que tenen els quatre segments de mercat en els que opera l’entitat.
Prioritat: créixer en banca personal i empreses
Després d’uns anys de fort creixement i entrada de nous clients —en part gràcies al fet que la cooperativa es va veure beneficiada pel procés—, la divisió de banca de particulars ha assolit actualment un pes del 45% en el volum de negoci de Caixa Enginyers. El nou pla preveu reduir aquest percentatge al 34% i aconseguir que la divisió de banca personal —patrimonis de més de 100.000 euros— escali del 43% al 50%. “Que la banca personal passi a ser el nostre primer segment de negoci, suposa tornar als nostres orígens, és el que sempre ens havia caracteritzat”, recorda Cavallé. En aquest sentit, el banquer admet que el pla estratègic contempla la possibilitat de créixer en banca personal amb l’adquisició d’alguna agència de valors o empresa d’assessorament financer (EAFI).
Una altra prioritat estratègica és créixer a la banca d’empreses, amb el repte de duplicar el pes d’aquest segment, que ara suposa entre el 6% y el 7% del negoci i volen que arribi a l’11% o al 12%. Finalment, la divisió de banca adreçada a les administracions públiques es preveu que creixi del 3% al 5%.
Caixa d’Enginyers va comptabilitzar un volum de negoci de més de 10.526 milions d’euros el 2022. D’aquesta xifra, el 60% correspon a clients de Barcelona, mentre que un 20% són de la resta de Catalunya i les Balears; i un 20% de la resta d’Espanya, uns percentatges que no preveuen que variïn significativament en el proper trienni. El pla estratègic contempla l’obertura de mitja dotzena d’oficines més —ara en té 33— i elevar el ROE (l’indicador de rendibilitat) per sobre del 9%, davant del 5% amb què es va tancar el 2022, encara que aquesta ràtio ja arribarà al 7,5% aquest any a conseqüència de les pujades dels tipus d’interès i la consegüent pujada de marges.
El capital de màxima qualitat, l’anomenada ràtio CET 1 fully loaded, es vol elevar al 18% el 2026, enfront del 15,77% del 2022. Una altra assignatura prioritària és la millora de l’indicador d’eficiència (com més baix millor), que s’ha de situar sobre el 70%, davant del 82% del 2022. Aquesta ràtio indica que de cada 100 euros ingressats, 82 es van haver de destinar a cobrir despeses.
Es disparen les amortitzacions hipotecàries
Joan Cavallé explica que la pujada dels tipus d’interès ha provocat una allau d’amortitzacions anticipades de préstecs hipotecaris, cosa que ha suposat que aquest darrer any s’hagi cancel·lat el 10% de la cartera hipotecària de l’entitat, més del doble del que passava fins ara (les devolucions anuals equivalien a entre el 3% i el 4% de la cartera). Paral·lelament, ha caigut a la meitat la producció de noves hipoteques.
Caixa d’Enginyers va tancar el 2022 amb un benefici net d’11,67 milions d’euros, fet que va suposar un descens del 22,8% a conseqüència de la caiguda dels mercats de renda fixa i renda variable. El volum de negoci gestionat va créixer un 6%, amb 10.526 milions, i la inversió creditícia es va elevar un 3,7%, fins a 2.170 milions. El 66% d’aquesta cartera són hipoteques de clients particulars. La ràtio de morositat, del 2,47%, va ser inferior a la del 2021.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…