CaixaBank s’uneix al selecte grup de grans marques que han apostat per convertir-se en patrocinadores de la pròxima edició de la Copa Amèrica de Vela, que se celebrarà a Barcelona aquest 2024. Damm, Puig, Cupra i Mahou San Miguel són les altres quatre companyies espanyoles que han apostat per abraçar aquesta competició, considerada com el tercer esdeveniment esportiu més gran del món, només superat pels Jocs Olímpics i el Mundial de Futbol.
La icònica estrella blava del grup financer, dissenyada per Joan Miró, lluirà a les veles i al casc del vaixell AC40 amb què competirà l’únic equip espanyol que participarà en la Copa Amèrica, el Sail Team BCN, liderat per Guillermo Altadill. Es tracta d’un equip doble que intentarà guanyar no una, sinó dues de les tres competicions que engloba aquest gran esdeveniment: la regata femenina –que se celebra per primer cop a la història— i la destinada als regatistes més joves, menors de 25 anys. Espanya no participa en la Copa Amèrica masculina d’adults, reservada a només sis països, davant dels dotze que s’enfrontaran entre el 26 de setembre i el 16 d’octubre en les regates de l’anomenada Youth & Puig Women‘s America’s Cup.
Segons el president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, són molts els motius que han portat l’entitat a pujar al vaixell de la Copa Amèrica, una competició d’equip que encaixa amb els seus valors i que permetrà al banc reforçar encara més la seva estreta vinculació amb el món de l’esport, on avui esponsoritza més de 300 equips, fonamentalment de futbol i bàsquet. “El nostre compromís i suport a l’esport és part del nostre ADN”, ha assenyalat el banquer durant la presentació del patrocini, l’import del qual no s’ha revelat.
Goirigolzarri ha destacat que per a CaixaBank “és un autèntic orgull que Barcelona aculli un esdeveniment tan important”, i per això l’entitat devia estar present d’alguna manera a la competició i que millor que fer-ho que recolzant l’únic equip espanyol i el talent femení i juvenil. “La Copa Amèrica de Vela serà l’esdeveniment esportiu més gran celebrat aquí des dels Jocs Olímpics del 1992. Barcelona, durant setmanes, serà de nou la capital mundial de l’esport”, ha manifestat.
Goirigolzarri: “És un autèntic orgull que Barcelona aculli un esdeveniment tan important; serà de nou la capital mundial de l’esport“
Pel president de CaixaBank hi ha tres grans aspectes que justifiquen l’aposta del banc pel món de la vela. En primer lloc, destaca el valor del treball en equip, “on el talent individual es posa al servei del grup”. Seguidament, subratlla “l’extraordinària capacitat d’adaptació que exigeix aquest esport, amb canvis continus a l’entorn, en les condicions del mar, davant els quals s’ha de reaccionar amb una mentalitat positiva i oberta al canvi”. Finalment, el tercer paral·lelisme amb la cultura de CaixaBank rau en “l’aposta decidida per la innovació i el desenvolupament tecnològic amb l’objectiu de millorar el rendiment i la competitivitat”.
“La nostra societat, el nostre futur, necessita joves com vosaltres, amb grans dosis de sana ambició i competitivitat, i disposats a treballar en equip per assolir un objectiu comú i compartit per tots”, ha conclòs Goirigolzarri dirigint-se als membres de l’equip que han acudit aquest dimecres a la seu de CaixaBank per participar en l’acte de presentació del patrocini, conduït per Olga Viza. Entre els assistents, a més de Guillermo Altadill, hi havia l’entrenadora del Sail Team BCN, Mónica Azón i regatistes com Tamara Echegoyen, Silvia Mas, Neus Ballester, Albert Torras, Nico Martín, Marcos Fernández i Jaime Framis. La composició final dels dos equips espanyols, integrats per vuit dones i vuit regatistes d’entre 18 i 25 anys, es donarà a conèixer a inicis de 2024.
Altadill, Team Principal del Sail Team BCN, assegura que l’equip està treballant a fons per participar a la Youth & Puig Women‘s America’s Cup amb totes les garanties d’èxit. En aquest sentit, són clau els diners que percebran de CaixaBank “per arribar a l’èxit d’un esport tan tecnològic” que exigeix no només posseir el talent dels i les regatistes, sinó també els “recursos necessaris” per poder disposar d’un vaixell AC40 i també del simulador d’entrenament corresponent.
Segons Altadill, que una marca com CaixaBank “pugi a bord” suposa un altre gran avantatge: “el seu important poder de convocatòria acostarà la competició al gran públic, que és el que necessitem”. “Som un equip petit, però CaixaBank farà que el Sail Team BCN el conegui tothom i que la ciutat torni a vibrar com a Barcelona 92″, ha afegit Altadill, rememorant els jocs on va participar com a regatista membre de l’equip olímpic espanyol. “Com a barceloní, estic orgullós que la meva ciutat organitzi la 37 America’s Cup”, ha apuntat el veterà esportista, després d’assegurar que no “defraudaran”.
Guillermo Altadill: “Som un equip petit, però CaixaBank farà que el Sail Team BCN el conegui tothom i que la ciutat torni a vibrar com a Barcelona 92“
Tant Altadill com Tamara Echegoyen han destacat la importància que, per primera vegada en els seus 172 anys d’història, la competició s’hagi obert a les dones i que aquesta primera regata es disputi, precisament, a Barcelona. Es tracta d’una “oportunitat única” que va ser ràpidament albirada pel grup familiar de perfumeria Puig, que va decidir convertir-se en el patrocinador principal de la regata femenina, a la que també ha donat el seu nom.
“La vela a Espanya és una fàbrica de talents en totes les seves modalitats i edats. Per això, crec que és una oportunitat única tenir un equip femení i un altre juvenil, en una de les competicions més grans del nostre esport i poder treballar per desenvolupar el seu màxim potencial”, ha afirmat Echegoyen, regatista del Sail Team BCN.
Dotze països dividits en dos grups
Els dotze països participants a la Youth & Women‘s America’s Cup es dividiran en dos grups. Un estarà integrat pels sis països que es disputen la Copa Amèrica amb l’equip masculí: Nova Zelanda, el Regne Unit, Suïssa, Itàlia, els Estats Units i França. En el segon, hi haurà els països convidats i que només participen en la regata de joves i dones: Espanya, Països Baixos, Canadà, Alemanya, Suècia i Austràlia.
La Copa Amèrica Juvenil se celebrarà del 26 de setembre del 2024 al 2 d’octubre, mentre que la Puig Women‘s America’s Cup tindrà lloc a partir del 10 d’octubre. En fase classificatòria, se celebraran entre sis i nou regates per a cadascun dels dos grups de sis països. Després passaran a les sèries finals els tres millors equips de cada grup, enfrontant-se a tres o quatre regates que permetran triar els dos finalistes, que es disputaran el títol en una sola prova el 16 d’octubre. Aquesta jornada cal marcar-la en vermell al calendari, ja que serà un dels dies més importants de la Copa Amèrica que es disputa a Barcelona en coincidir amb el tercer dia de competició dels sis equips masculins.
Tant els joves com les dones utilitzaran el model de monocasc volador anomenat AC40, d’11,8 metres d’eslora, i basat en el disseny del guanyador de la 36a Copa Amèrica, l’Emirates Team New Zealand. Es tracta d’una embarcació que, en funció del vent i l’habilitat dels tripulants, pot assolir velocitats de 20 a 46 nusos, equivalents a més de 80 quilòmetres per hora. Per la seva banda, els sis equips masculins competiran amb un vaixell de mida superior, l’AC75. Tot i que els equips són de vuit regatistes, la tripulació del vaixell durant la regata és de només quatre persones: dos patrons i dos trimmers.
El Sail Team BCN encara no ha rebut el vaixell AC40 amb què disputarà les regates, per la qual cosa, per ara, per entrenar-se utilitza un avançat simulador i, al mar, un model de catamarà GC32.
Qui patrocina què
CaixaBank és la cinquena gran marca espanyola en anunciar un patrocini vinculat a la Copa Amèrica. Damm va ser la primera companyia que va apostar en gran per aquest esdeveniment, del qual és espònsor oficial de tota la competició i, en paral·lel, patrocinador de l’equip masculí defensor del trofeu, l’Emirates Team New Zeland. Per la seva banda, Puig esponsoritza la regata femenina, i Cupra s’ha unit també a la competició general com a Global Partner. Finalment, Mahou San Miguel és el patrocinador oficial del New York Yacht Club American Magic, l’únic equip americà que representarà els Estats Units a la 37a Copa Amèrica.