En el recinte del Parc Tecnològic de Barcelona Activa, a Nou Barris, s’ha donat inici al primer curs de programació que s’impartirà al nou campus 42 Barcelona. En un espai de 1.622 metres quadrats i una capacitat per a 800 estudiants que tindran 200 ordinadors disponibles, s’ha posat en marxa aquesta iniciativa de la Fundación Telefónica, amb 3.000 sol·licituds d’inscripció. El projecte compta amb la col·laboració de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona.
El campus 42 Barcelona és una experiència que respon a una fórmula de formació disruptiva en tecnologies de programació, perquè els estudis que s’hi realitzen s’imparteixen de forma gratuïta i presencial, les instal·lacions estan obertes les 24 hores dels set dies de la setmana i l’alumne pot acudir-hi per una durada mitjana de tres anys. El curs ofereix oportunitats per a estudiants a qui no se’ls requereixen coneixements tècnics previs ni titulació de cap tipus i vol donar resposta a la demanda de nous perfils laborals tecnològics, com la ciberseguretat, les dades massives, la intel·ligència artificial, la cadena de blocs o l’Internet de les Coses (IoT), entre d’altres.
Per als impulsors del projecte, la iniciativa neix amb la intenció d’anar ampliant l’oferta actual, de manera que en els propers quatre anys rebrà una injecció de 10 milions d’euros que invertiran al 50% la Fundació Telefónica, per una banda, i el 50% restant la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, segons va explicar Luis Miguel Olivas, director d’Ocupabilitat i Innovació Educativa de la Fundació Telefónica.
La filosofia de l’escola francesa 42, sense professors ni llibres, ni tampoc titulacions, amb una metodologia pionera basada en la gamificació i l’aprenentatge, “és una nova forma d’educar”, va explicar José María Álvarez-Pallete, president de Telefónica, durant l’acte d’inauguració del curs. Álvarez-Pallete va defensar que es prepara també a l’estudiant en aptituds i competències transversals com l’esforç, la tolerància a la frustració i la capacitat de superació.
Per la seva part, Sophie Viger, directora executiva de l’escola 42, va manifestar que comparteixen amb Barcelona “l’esperit obert a la innovació, la creació i la igualtat d’oportunitats en la digitalització”. Viger va afegir que es vol contribuir a “formar els millors professionals tecnològics i també ajudar les empreses i les empreses emergents catalanes a avançar en aquest apassionant camí que ens queda per recórrer”.
L’escola 42 es va fundar el 2013 a París, quan la indústria de la tecnologia informàtica es va veure afectada per una gran manca de programadors. Ara es troba a països com Bèlgica, Marroc, Finlàndia, Rússia, Brasil o Japó, fins a un total de 22 estats. A Espanya, la Fundación Telefónica l’ha establert a Barcelona, després d’iniciar els cursos a Madrid el setembre de 2019 i fa uns mesos al País Basc i, properament, estarà a Màlaga i Alacant. De fet, Barcelona és la 28ena ciutat del món que tindrà un espai per a un campus 42.
L’escola francesa 42 comparteix amb Barcelona “l’esperit obert a la innovació, la creació i la igualtat d’oportunitats en la digitalització”
“La tecnologia avança tan ràpid que tot queda obsolet en uns estudis més reglamentaris”, va explicar un dels nous alumnes del Campus 42 Barcelona, Tristán un estudiant universitari que ha triat 42 Barcelona per completar la seva formació, durant la inauguració del curs. A l’acte hi han estat presents Carmen Morenés, directora general de Fundación Telefónica; el primer tinent d’alcalde d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni; el president de Telefónica, José María Álvarez-Pallete; i el director general d’Impacte Territorial i Social del Coneixement del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Xavier Quinquillà.
Tristán va afegir que la substitució dels professors per un mètode d’autoavaluació i avaluació creuada entre els propis alumnes “és molt enriquidor”, i va expressar la seva satisfacció per un aprenentatge que segueix una metodologia innovadora basada en projectes, que utilitza la ludificació i l’aprenentatge entre iguals, en què els estudiants aprenen al seu ritme els uns dels altres.
Mònica, una llicenciada en arquitectura que ha volgut donar un gir a la seva carrera professional, també és un dels 140 aspirants seleccionats entre totes les sol·licituds, que estan realitzant la primera piscina, la prova final d’accés definitiu al campus. Per ella, segons va concretar, ha estat bàsica la gratuïtat del curs i una oferta en noves tecnologies que respon a les seves prioritats.
El campus 42 Barcelona també és una oportunitat per en David, un treballador de TMB de 42 anys interessat per la informàtica i estudiant d’un grau superior d’aplicació web que vol fer una immersió en la programació.
De la primera remesa de 140 aspirants a una plaça, el 20% són dones; el 55% són de Catalunya, la majoria de Barcelona i els voltants, i la mitjana d’edat és de 32 anys.