La família Daurella ha venut el 100% de la històrica companyia barcelonina Copesco & Sefrisa a l'empresa basca Angulas Aguinaga, productora de La Gula del Norte. Es crea un nou grup amb uns ingressos de 270 milions d'euros i negocis molt complementaris que preveu dur a terme un fort pla de creixement que beneficiarà a la fàbrica ubicada a Sant Esteve Sesrovires.
Les parades de pesca salada són un clàssic de tots els mercats municipals de Barcelona. Una empresa, Copesco, està estretament lligada a l’aprovisionament de bacallà a la ciutat, ja que remunta els seus orígens a l’any 1853. Va ser fundada per José Daurella, un empresari pioner en la importació de bacallà procedent de les fredes aigües de Noruega, Islàndia, Groenlàndia i les Illes Fèroe. Aquest negoci va ser el punt de partida per crear un dels conglomerats empresarials més importants de Catalunya, el grup Cobega, que va ser l’introductor de Coca-Cola al mercat espanyol.
L’èxit de José Daurella amb el bacallà va dur als seus descendents, encapçalats per Santiago Daurella, a diversificar el negoci familiar cap a la producció de gasoses, fins a convertir-se l’any 1951 en la primera empresa llicenciatària de Coca-Cola a Espanya. Avui, la família Daurella, liderada per Sol Daurella, és el principal accionista de Coca-Cola European Partners, la major embotelladora de la marca americana, amb presència a tota l’Europa Occidental.
Amb seu central a Esplugues de Llobregat, Cobega, a més a més, també controla les concessions de Coca-Cola a una dotzena de països de l’Àfrica i és la propietària del 50% de Cacaolat i de tota la xarxa de botigues que Nespresso té al mercat espanyol. Un altre dels seus negocis, molt menys conegut, és Daufood, l’empresa que té la masterfranquicia de la cadena Domino’s Pizza a Portugal, Àustria, Eslovàquia, República Txeca i Hongria. Recentment, Daufood ha ampliat la seva presència a l’Europa més oriental en adquirir la masterfranquicia de Domino’s a Grècia.
Tot i que Copesco no forma part de Cobega, sempre ha sigut propietat de la família Daurella, però no de tota la família, sinó d’una part: de la Sol Daurella i d’una de les seves cosines, Carmen Daurella. L’any 1994, Copesco, líder en bacallà, es va fusionar amb Sefrisa, una empresa productora de salmó fumat que havia nascut l’any 1970. La marca més coneguda del grup Copesco & Sefrisa és Royal, present a totes les cadenes de supermercats, on és líder en la venda de salmó fumat de marca, amb una quota de mercat del 9%. S’ha de tenir en compte que en aquesta categoria, les marques blanques dels supermercats tenen un pes molt important.
Copesco & Sefrisa opera també a través de la marca Summumm, dirigida al segment més alt del mercat i de venda en botigues gurmet. En total, l’empresa va facturar 46 milions d’euros l’any 2019 i va obtenir un benefici d’1,45 milions. El seu centre de producció està ubicat a Sant Esteve Sesrovires (Barcelona), on treballen entre 150 i 200 persones, en funció de l’època de l’any, ja que es tracta d’un negoci amb estacionalitat.
Aquesta setmana quedarà marcada a la història de la companyia per un fet de gran rellevància: l’empresa ha estat venuda al grup basc Angulas Aguinaga, fabricant de productes tan coneguts com La Gula del Norte i les barretes de surimi Krissia. Després de més d’un segle i mig d’història en mans d’una mateixa família, Copesco & Sefrisa inicia una nova etapa i passa a formar part d’un projecte empresarial que té sobre la taula un important pla de creixement estimulat pel capital risc. I és que Angulas Aguinaga està controlada per PAI Partners, un dels fons d’inversió més importants d’Europa.
Amb múscul financer de PAI Partners
PAI va comprar el 50,1% d’Angulas Aguinaga el passat mes de novembre de 2020 a un altre gestora de capital risc, Portobello Capital, que, junt amb la família fundadora, controlen l’altre 49,9% de l’accionariat. L’objectiu de PAI és fer d’Aguinaga un líder del sector de l’alimentació basant-se en productes del mar i en plats preparats, on també opera amb la marca Aguinamar. L’adquisició d’empreses del mateix sector que li permetin diversificar-se —procés de build up, segons l’argot del capital risc— és una de les potes centrals del pla estratègic de creixement d’Angules Aguinaga, que preveu duplicar la seva facturació en els pròxims cinc anys, fins arribar als 450 milions l’any 2025. La compra de Copesco & Sefrisa no és la primera que realitza la companyia; també va créixer l’any passat amb la incorporació de la italiana Riunione. El pla d’expansió preveu diversificar-se en altres categories fora del peix i accelerar en la internacionalització, amb el focus a Itàlia i França.
Angulas Aguinaga és cinc vegades més gran que Copesco & Sefrisa, ja que va tancar l’exercici de 2019 amb una facturació de 220 milions d’euros. Existeix una complementarietat perfecta entre les dues empreses perquè el grup basc fins ara no operava en el negoci del salmó fumat o el bacallà dessalat. “Acabem de tancar una operació corporativa preciosa; estem molt contents i il·lusionats perquè tenim per davant un projecte de creixement molt important que implica potenciar la marca, sumar esforços i arribar més lluny”, explica al The New Barcelona Post Joan Ignasi Monfort, director general de Copesco & Sefrisa.
L’executiu, que fa 21 anys que treballa a l’empresa, seguirà ocupant el càrrec en aquesta nova etapa i es mostra convençut que la transacció serà molt beneficiosa per la fàbrica de Sant Esteve Sesrovires. “Hem duplicat vendes en els últims nou anys i encara tenim molt potencial per créixer i donar un nou impuls a la planta”, afirma Monfort, que destaca la “forta vocació marquista i l’aposta pels productes de qualitat” que tenen tant Copesco & Sefrisa com Aguinaga.
Per la seva part, el conseller delegat d’Angulas Aguinaga, Ignacio Muñoz Calvo, destaca que “aquesta compra és un pas molt important” perquè els atorga “una posició de lideratge en dues categories clau com són el salmó i el bacallà”.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…