Caprabo
EDORTA JUARISTI, DIRECTOR GENERAL DE CAPRABO, I JAVIER AMENAZAGA, EL PRESIDENT DEL CONSELL D'ADMINISTRACIÓ DE SUPRATUC, SOCIETAT PROPIETÀRIA DE CAPRABO.

Caprabo fa 65 anys amb l’objectiu d’arribar a una facturació de 900 milions d’aquí a l’any 2026

La cadena de supermercats invertirà 60 milions per rellançar la marca i arribar a una quota de mercat del 5% a Catalunya

Caprabo es prepara per “reconquerir el mercat”. No es cansen de repetir-ho els seus directius mentre presenten les xifres que sustenten aquest propòsit. La cadena de supermercats catalana, amb la seva propietat repartida a parts iguals entre Eroski i el hòlding txec EP Corporate Group, invertirà 60 milions d’euros en els pròxims tres anys per guanyar quota de mercat obrint nous establiments i reformant els actuals, així com reforçant la marca blanca i les ofertes. Els recursos li han de servir per aconseguir una facturació de gairebé 900 milions d’euros i un ebitda de 34 milions d’euros de cara al 2026.

Els plans de creixement de la companyia arriben després de l’entrada d’EP Corporate Group l’any 2021. El grup cooperatiu basc, en la quarta posició a nivell espanyol en el sector de la distribució alimentària, buscava un company de viatge per millorar la posició financera de Caprabo i poder rellançar la marca. Fins i tot, Eroski es va arribar a plantejar la desinversió total en la cadena de supermercats que havia comprat el 2007 a les famílies Botet, Carbó i Elías per un preu que va superar els 1.300 milions d’euros, explorant el traspàs a companyies com Bon Preu o Carrefour. EP Corporate Group va ser l’escollit per entrar en l’accionariat per un valor de compra que no va transcendir, però que podria superar els 250 milions d’euros. Es tracta d’un grup inversor liderat per Daniel Křetínský, propietari de la principal empresa energètica d’Europa Central, Energetický a průmyslový holding (EPH), i el principal accionista del grup de distribució alemany Metro, l’amo de Makro.

Supratuc va ser la societat resultant, amb la propietat repartida a parts iguals entre Eroski i el hòlding empresarial amb seu a Praga. “Estem més forts i som més competitius”, ha valorat el president del consell d’administració de Supratuc, Javier Amenazaga, qui havia estat conseller delegat i director general de Caprabo després de l’adquisició per part d’Eroski, entre els anys 2007 i 2010. “Estem junts, no té data límit”, ha remarcat Amenazaga sobre l’aliança amb el grup txec.

En els últims anys, les principals mesures que s’han pres ha estat la reordenació de la xarxa de botigues, millorant-les, però també tancant locals i fent obertures com un nou supermercat a Sitges. Amb tot, les vendes han crescut un 10% en els últims dos anys, situant-se en els 780 milions d’euros el 2023, i l’ebitda ha pujat en 23 milions d’euros, fins als 15 milions d’euros l’any passat. “Hem posat unes bases sòlides. Caprabo està en el seu moment”, subratlla Amenazaga.

Aprofitant que aquest dijous se celebraven els 65 anys del primer supermercat de Caprabo, que va obrir portes el 1959 al carrer Sant Antoni Maria Claret, l’empresa ha presentat l’estratègia d’expansió que seguirà els pròxims anys. La gran meta és sumar més clients, volent passar de l’actual quota de mercat del 4,76% al 5% l’any 2026. Per a això, la cadena invertirà bona part dels 60 milions pressupostats a obrir nous supermercats i implantar un nou concepte d’establiment, amb una estructura més diàfana, una decoració més natural i un gran protagonisme dels productes llestos per emportar —embotit acabat de tallar o amanides preparades–. També reforçarà la seva plataforma tecnològica, millorant l’experiència de compra i fent promocions més eficients mitjançant l’ús de la intel·ligència artificial (IA) per arribar als 400.000 clients digitals.

Sobre les obertures, el director general de Caprabo, Edorta Juaristi, ha detallat que preveuen sumar 38 establiments d’aquí al 2026, dels quals 8 seran botigues pròpies —amb una superfície d’entre 1.300 i 1.500 metres quadrats— i 30 franquícies —amb 300 metres quadrats—. El focus estarà posat en les zones turístiques i de costa, així com en els voltants de Barcelona, tenint en compte la saturació d’actors que hi ha a la ciutat. La cadena descarta ampliar les seves fronteres més enllà de Catalunya i Andorra. Un dels nous locals obrirà aquest mateix exercici, però el gruix de les inauguracions es produiran l’any que ve. En conjunt, suposarà incorporar uns 200 treballadors a una plantilla actual de 6.000 empleats.

Caprabo preveu sumar 38 establiments d’aquí al 2026: 8 botigues pròpies i 30 franquícies

Amb 300 botigues avui dia, 170 pròpies i 130 franquícies, l’actualització de les instal·lacions tindrà com a projecte més destacat la renovació del supermercat que té en el centre comercial L’Illa Diagonal, amb l’inici de les obres previst per a principis d’aquest setembre i la finalització l’any que ve. La inversió se situarà en els 5 milions d’euros per transformar els 4.000 metres quadrats que té l’establiment, el més gran de la cadena. Aquest nou model de botigues ja s’ha provat en els supermercats de Travessera de les Corts, Josep Tarradellas, Còrsega i Travessera de Gràcia, que han registrat creixements de les vendes d’un 30%.

En aquesta acceleració de la marca, Caprabo també perfilarà els productes que ofereix a les seves prestatgeries, amb millors preus, especialment per als frescos i la seva marca blanca —Eroski i Seleqtia—. Així mateix, les marques pròpies de Caprabo es reforçaran amb nous productes, amb un focus molt important en els plats precuinats, un factor molt diferencial del mercat català. La cistella de Caprabo es reparteix entre un 28,5% de marques pròpies —es vol arribar al 30% en els pròxims tres anys—, un 24% de productes de proximitat i el 47,5% restant d’altres fabricants.

Tags from the story