Caprabo celebra aquest mes el 65è aniversari de l’obertura del seu primer supermercat al número 318 del carrer Sant Antoni Maria Claret de Barcelona. No va ser només el primer local de la cadena fundada el 1959 per les famílies Carbó, Prat i Botet, sinó que també va ser el primer establiment d’Espanya en format autoservei, i va donar pas a una nova era al sector del comerç. Per commemorar aquesta efemèride, el grup ha celebrat aquest divendres a l’Aula Magna de l’IESE una trobada corporativa on ha compartit les claus estratègiques per als propers exercicis amb directius i propietaris d’unes 400 marques referents de gran consum.
A l’esdeveniment, Caprabo ha donat també a conèixer l’evolució de les vendes el 2023, exercici en què la cadena va aconseguir créixer un 4,8%, fins a assolir una facturació de 780 milions d’euros. “Caprabo va obrir el camí del sector, el 1959. Conceptes com emprendre, innovar, visió estratègica i de futur, servei i qualitat, van ajudar llavors a construir aquest model de supermercat que ja suma 65 anys. Són valors que impulsen el futur d’aquesta gran companyia, que és, a més, una de les grans marques catalanes”, ha explicat durant la seva intervenció, Javier Amezaga, president del consell d’administració de Supratuc. Aquesta societat, propietària de Caprabo, té com a accionistes el Grup Eroski (50%) i la firma inversora EP Corporate Group (50%), propietat de l’empresari txec Daniel Křetínský. L’entrada de Křetínský, signada el març del 2021, va atorgar a Caprabo l’estabilitat i els recursos per poder executar el seu pla estratègic i reafirmar-se com l’empresa degana del sector espanyol de la distribució.
A la trobada celebrada a l’IESE, Caprabo ha desgranat les noves línies d’aquest pla estratègic, que tenen com a objectiu guanyar més competitivitat al mercat i més eficiència, apostant “per un supermercat diferencial en constant adaptació tant en la tipologia de botiga com en l’assortiment”. La companyia avui compta amb uns 300 supermercats a Catalunya, una plantilla d’unes 6.000 persones, un milió de clients amb targeta actius i una mitjana de cent mil visites diàries a les botigues.
La celebració del 65è aniversari també ha comptat amb l’assistència del conseller del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, Roger Torrent, que ha obert l’acte; el secretari general d’Alimentació del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Carmel Mòdol; i la regidora de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona, Raquel Gil, que ha clausurat la jornada. Per part seva, a més d’Amezaga, han representat Eroski la consellera delegada del grup, Rosa Carabel; el director general de Caprabo, Edorta Juaristi; i la directora comercial de Grup Eroski, Beatriz Santos.
Carabel ha destacat la bona situació d’Eroski: “Després d’un temps d’ajustos, avui som un Eroski diferent, amb un deute normalitzat, un model de negoci rendible, competitiu i reconegut pels consumidors i que compta amb un equip molt cohesionat. Això ens permet abordar amb molta ambició els reptes del nou Pla Estratègic 24-26, en el qual Caprabo seguirà tenint un paper protagonista”.
Per la seva banda, el conseller Torrent ha destacat “tres aspectes pels quals Caprabo és un agent fonamental a Catalunya i un referent al sector: la seva llarga trajectòria, amb 65 anys a la seva esquena, la seva implicació amb el territori a través del vincle amb les comunitats locals i el seu compromís amb l’impacte social”.
Finalment, Juaristi ha posat el focus en l’esforç realitzat en els darrers exercicis per reforçar les línies estratègiques, “basades en botigues de nova generació, expansió de negoci amb l’obertura de botigues franquiciades i pròpies, la competitivitat en preu, la potència de la marca pròpia, varietat d’assortiment, frescos de qualitat, aposta per la producció de proximitat i millora de l’atenció al client”.
El 2023, Caprabo va donar per culminat el procés de renovació de tota la xarxa comercial. Aquest projecte estratègic, que es va posar en marxa el 2019, ha requerit una inversió de més de 60 milions d’euros i ha permès a la cadena implantar un nou model de botiga adaptat a les necessitats del consumidor actual i posar les bases per a una nova fase de creixement que contempla l’obertura de més de 60 nous punts de venda en tres anys.
Coincidint amb la celebració del seu 65è aniversari, l’objectiu de la cadena és inaugurar entre el 2024 i el 2026 al voltant de 20 nous establiments a l’any, tant propis com franquiciats, per la qual cosa la seva xarxa creixerà fins a les 360 botigues, aproximadament. La companyia considera que es troba en un moment òptim per incrementar la seva presència al mercat i reforçar el posicionament de la seva marca, basada en un model de comerç de proximitat i un assortiment molt ampli de productes que garanteix la llibertat d’elecció del client entre marques pròpies i de fabricants.