Imatges

Carles Bosch o començar sempre de zero

Se sent més periodista que cineasta i, encara que és un dels nostres documentalistes més premiats i respectats, amb cada nou projecte li toca començar de zero.

El gènere documental viu un moment de clara expansió. I, tanmateix, molt pocs s’hi poden dedicar en exclusiva. “Dóna prestigi però no dóna diners”, lamenta Carles Bosch, que acaba d’estrenar el seu últim treball, Petitet, a DocsBarcelona.

Bosch és un veterà de l’ofici. Va treballar vint anys a TV3. Va ser un dels primers reporters del programa 30 minuts, on els seus reportatges de guerra i conflictes internacionals li van valer diversos reconeixements. El 2002 firma, amb Josep M. Domènech, el seu primer llarg documental, Balseros, sobre famílies cubanes que intenten arribar a la costa nord-americana. Va aconseguir la nominació a l’Oscar i va ser un èxit sense precedents. Juntament amb En construcción, de José Luis Guerín, va inaugurar el boom del documental a Espanya. Després vindrien Septiembres (2007), Revolució (2009) i Bicicleta, cullera, poma (2010), pel qual va rebre el Goya i va tenir notable presència internacional.

El periodisme li corre per les venes i confessa que se sent més reporter que “director de cinema” encara que també assegura que el documental l’ha ajudat a trampejar una professió que no viu el seu millor moment. “Estem acceptant treballar per a la ideologia que ens paga. Ho dic en plural malgrat que crec que, afortunadament, he aconseguit no fer-ho”.

És difícil creure que a algú amb un currículum així encara li costi (i molt) aixecar cada nou projecte. Ho accepta com a part del joc i assumeix que cada vegada toca començar de zero. Per poder fer Petitet va fer servir part de la liquidació de TV3 (sí, també costa de creure, però la televisió pública el va incloure en un ERO) i es va envoltar de gent jove i sense gaire experiència, però amb ganes i compromís. Es va comprometre a buscar finançament i, a la fi, el va aconseguir. “He pogut treballar amb una gran llibertat i amb cert esperit de resistència”.

Bosch, que sol aplicar estructures de novel·la clàssica o de guió de ficció als seus treballs documentals, en els quals sempre hi ha una progressió en el temps i un desenvolupament dels personatges, aconsella participar com a productor, poder tenir accés als números i algun dret sobre els premis i recorregut internacional. “Hi ha un esforç molt gran per part de l’autor en aquest tipus de projectes i em sembla just obtenir alguna compensació”.

Compartir
Publicado por
Morrosko Vila-San-Juan

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Les directives espanyoles cobren un 13% menys que els seus companys masculins

Un estudi elaborat per EADA Business School i Icsa Group assenyala que la presència de…

8 d'abril de 2025
  • Barcelona Science Week

Barcelona, un referent mundial en Ciències de la Vida

Barcelona està en la flor de les Ciències de la Vida. La ciutat s'ha consolidat…

8 d'abril de 2025
  • Gaudeix de Barcelona

La Cursa El Corte Inglés correrà pels nens malalts i ja supera els 25.000 inscrits

La 45 edició de l'esdeveniment, que omplirà els carrers de Barcelona l'11 de maig, amplia…

8 d'abril de 2025
  • Good News Barcelona

Cursa El Corte Inglés 2025: informació pràctica

La Cursa El Corte Inglés 2025 és una de les carreres populars més importants de…

8 d'abril de 2025
  • Professionals

“Si fem bé les coses, es poden evitar el 30% dels tumors”

El doctor Josep Tabernero és una d'aquelles persones que tothom escolta quan parla. Perquè sap…

8 d'abril de 2025
  • Good News Barcelona

Werfen assoleix 170 milions de benefici amb les seves solucions de diagnòstic clínic

La multinacional barcelonina frega els 2.200 milions de facturació el 2024 i s'enfoca al diagnòstic…

8 d'abril de 2025