Un fracàs empresarial i 50 parells de sabates van ser la llavor de l'empresa familiar de calçat, que compta ara amb una xarxa de 48 botigues
La dècada de 1920 fregava el seu equador quan Joan Casas va impulsar el seu primer negoci de sabates. Animat pel seu oncle, es va associar amb un fabricant de Barcelona per vendre calçat esportiu. No obstant, el projecte no va arribar a bon port, i la fàbrica es va dissoldre poc després. Però alguns saben portar a la pràctica aquest refrany que assegura que, quan es tanca una porta, s’obre una finestra. D’aquest projecte fallit, Casas es va quedar amb 50 parells de sabates. Aquests van ser l’origen d’una empresa familiar que compleix ara 100 anys i que preveu tancar 2023 amb 38 milions d’euros de facturació, tres milions més que en l’exercici anterior.
A partir d’aquestes 50 sabates i al costat de la seva visionària dona, Camila, Casas va obrir poc després la seva primera sabateria a Terrassa, ciutat en la qual anys abans havia estat acollit pel seu oncle. L’empresa va sumar dues obertures més al municipi abans que l’esclat de la Guerra Civil forcés al tancament de dues d’elles, llavors amb el nom de Calçats Egara. L’establiment que va restar obert es va fer amb un lloc en el teixit comercial de Terrassa durant la postguerra, en part a causa de creatives iniciatives de fidelització i captació de clients, com un espai radiofònic en el qual es dedicaven cançons a clients de la sabateria.
Des d’aquests 50 parells de sabates i des d’aquestes promocions radiofòniques han passat dècades i tres relleus generacionals. Casas va desembarcar en la capital catalana després que les regnes de l’empresa passessin el 1950 a les mans dels fills de Joan i Camila, Josep i Francesc. Va ser el 1963 i a la Rambla de Canaletes on va obrir el primer establiment de la cadena a Barcelona.
Casas disposa de botigues a Catalunya, Valencia, Madrid i País Basc, i la seva plataforma online ven a tota Espanya i a la resta de la UE
L’expansió va continuar tant a la ciutat com en la resta de Catalunya, i més enllà, començant per València i continuant per Madrid. La companyia es va consolidar com una de les cadenes catalanes més reconegudes en la dècada de 1990, fins a aconseguir una posició de lideratge en l’àmbit del calçat.
De 50 sabates a gairebé 50 locals
L’expansió va continuar fins a les 48 botigues de les quals disposa l’encara empresa familiar, ara gestionada per la seva tercera generació. Els gairebé 50 locals de Casas es presenten als seus clients sota les marques diversificades de Casas, U-Casas i Casas Outlet. Ho fan des de Catalunya, València, Madrid i País Basc de manera física, mentre que venen també en línia a tota Espanya i a la UE, especialment a França i Portugal.
Fins aquí, la seva història. I ara, el futur: Casas ha desenvolupat un pla estratègic pels propers dos anys, que es fixa com a objectius potenciar la seva consolidació en el mercat espanyol, i també fer un pas més enllà: preveu començar a explorar oportunitats d’implantació en la resta d’Europa, especialment en format online. La marca de retail encara aquest futur mantenint el seu esperit d’empresa familiar i havent-se convertit en una destacada companyia del sector, ara sota el lideratge de Jordi i Oriol Casas, cosins germans que codirigeixen l’empresa.
Per commemorar el seu centenari, l’empresa ha llançat la campanya The Shoe Town. Realitzada per l’il·lustrador i animador Miguel Ángel Camprubí, la iniciativa presenta històries de diversitat i creativitat en els quals el calçat gaudeix d’un paper protagonista. Amb aquesta campanya, Casas vol convertir les sabates en una força transformadora que forma part d’un estil de vida en el qual regna la llibertat d’expressió. Un reflex de l’esperit amb el qual Casas ha construït la seva història i mira cap al futur, marcat per la innovació i la cerca de la qualitat.
Aquest aniversari representa, segons Jordi Casas, una oportunitat per “fer una pausa” i plantejar una profunda reflexió sobre què fa i què representa l’empresa, així com la seva aportació a la societat. “Durant 100 anys, els nostres aparadors han vist passar la història del nostre país, els costums, les tragèdies i els esdeveniments de la nostra societat, que ha vist els canvis més importants i ràpids de la història de la humanitat”, reflexiona Casas. El dirigent de l’empresa s’enorgulleix sobretot que Casas formi part de la vida dels seus clients: “Hem estat a batejos, casaments, espectacles i esdeveniments. Hem vist la vida sencera de quatre generacions”.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…