Castañer torna a disposar d’una botiga pròpia al centre de Barcelona. L’emblemàtica marca catalana d’espardenyes de luxe acaba d’inaugurar una boutique al carrer València 268, entre Passeig de Gràcia i Rambla Catalunya, després que el 2020, durant la pandèmia, tanqués la botiga que posseïa al carrer Rosselló, sota l’ensenya Cristina Castañer.
Amb aquesta obertura, l’empresa propietat dels germans Cristina, Luis, Rafael, Antonio i Lorenzo Castañer torna a tenir presència directa a peu de carrer a la capital catalana, icònica per a la firma en ser la ciutat on van obrir la primera botiga el 1994. A Barcelona, Castañer també gestiona dos córners als centres de El Corte Inglés de Plaça Catalunya i Diagonal i és present a diferents botigues multimarca.
La boutique del carrer València estrena un nou concepte d’interiorisme que busca ressaltar el caràcter mediterrani de la marca. Aquesta inauguració eleva a 34 el nombre de punts de venda de gestió directa del grup amb seu a Banyoles (Girona), xifra que inclou nou córners a El Corte Inglés i establiments a ciutats com Madrid, París, Miami, Barranquilla (Colòmbia), Santo Domingo (República Dominicana), Santiago de Xile o a l’illa caribenya d’Aruba. Alguns d’aquests punts de venda són franquiciats o s’han obert de la mà de socis locals.
Aquest mateix mes de març, Castañer ha inaugurat també una botiga temporal a Milà, al Corso Vittorio Emanuele II, molt a prop del Duomo. Itàlia és des de començaments dels anys 70 el principal mercat de Castañer, que va aconseguir guanyar-se un lloc destacat dins el món de la moda gràcies a un encàrrec que els va realitzar el dissenyador Yves Saint Laurent i que van saber resoldre amb nota: dissenyar la primera espardenya amb falca. La trobada amb Saint Laurent va marcar un abans i un després en la trajectòria i posicionament de l’empresa, ja que les seves populars espardenyes es van convertir en un calçat sofisticat i imprescindible en totes les passarel·les internacionals i en un objecte de desig que lluïen celebrities de tot el món.
“Vam ser pioners a convertir un producte bàsic com les espardenyes que utilitzaven els pagesos en un producte de moda que va saltar del camp a les passarel·les”, rememora Luis Castañer, després de recordar que aquest parell de sabates dissenyades per a Saint Laurent és una de les peces que formen part de la col·lecció permanent del MoMa de Nova York.
Aquesta forta associació amb el món de la moda i els articles de luxe és la que permet que l’empresa exporti any rere any el 70% de la seva producció, que arriba als 450.000 parells d’espardenyes a l’any. El 2022, Castañer va experimentar un creixement del 25%, amb unes vendes de 24 milions d’euros, davant els 19 milions del 2021. La firma va avançar especialment al mercat nacional, amb una alça del 34%, davant l’increment del 20% aconseguit a l’exterior. Amb més de 250 models —el 40% són bàsics i la resta de col·leccions de temporada—, les sabates Castañer tenen un preu d’entre 110 i 295 euros. Les col·leccions de dona absorbeixen més del 90% de les vendes.
A més d’Itàlia, els seus principals clients són els Estats Units, Espanya i França. En paral·lel, a aquesta presència a vuit països amb distribució pròpia, Castanyer suma una xarxa de més de mil punts de venda multimarca i disposa d’una botiga en línia que genera més d’un 10% de la facturació. Una part molt important del negoci correspon a la producció d’espardenyes de disseny per a marques de luxe de tercers.
El 100% de les espardenyes de Castañer es fabriquen a Espanya, en una planta que la família té a Calataiud (Aragó), en una altra fàbrica ubicada a la seva seu central de Banyoles —on es produeixen les seves famoses soles de jute— i a tallers especialitzats de la zona d’Elda, a Alacant. “El procés continua sent molt artesà, part del cosit es realitza a mà i a Banyoles tenim les mateixes màquines amb què el nostre avi, Luis Castañer, i el seu cosí, Tomas Serra, van iniciar el negoci el 1927″, expliquen Luis, Rafael i Antonio Castañer en una conversa amb The New Barcelona Post.
Són els tres germans de la tercera generació que estan involucrats en el dia a dia del negoci, responsabilitzant-se de les àrees de producció, disseny i finances, respectivament. El grup també compta amb un director general, Daniel Vancells, que es va incorporar al càrrec el 2019 procedent de KPMG. D’altra banda, la seva germana Cristina està bolcada en MyBestys by Cristina Castañer, un projecte empresarial propi de bosses de mà sostenibles que estan també a la venda a la nova botiga del carrer València.
“Tècnicament, som la tercera generació, però tenim documents que acrediten que som descendents directes d’un artesà que a Banyoles ja produïa espardenyes el 1776”, expliquen, per reforçar un dels elements clau de Castañé, l’heritage, és a dir, la tradició, saber fer i l’ofici que ha anat passant de pares a fills. “No hem perdut mai l’essència d’aquest mestre espardenyer, tenim una gran cultura de producte ben fet, d’alta qualitat, que ens permet diferenciar-nos al mercat”, destaquen.
Al costat de la tradició i de l’artesania, la firma juga dues cartes més per conquistar el mercat: l’ús de materials sostenibles i 100% naturals com el jute —que importen del Pakistan–, la pell o la ràfia; i el caràcter mediterrani de la marca, que reforcen amb els conceptes made in Spain i made in Europe, que funcionen especialment en mercats com l’asiàtic. “El consumidor busca cada cop més productes més autèntics, una tendència que ens afavoreix”, destaquen.
La firma també manté molt viva la seva connexió amb el món de la moda i llança periòdicament col·leccions càpsula on la marca Castañer s’associa amb la de grans dissenyadors internacionals. Així, fa un mes es va llançar una col·lecció amb Diane Von Furstenberg, explica Rafael, que apunta que Castañer també ha treballat conjuntament amb Manolo Blahnik, Missoni, Paul Smith i Joseph Altuzarra.
Un dels objectius estratègics de l’empresa és impulsar les vendes a Àsia, un mercat que ha patit i que ara volen recuperar amb l’obertura de noves botigues, encara que serà més aviat a mitjà termini, ja que primer han de trobar el soci ideal a cada país. En aquest sentit, Castañer es vol focalitzar en el Japó —on va tenir botiga en el passat–, Hong Kong, Singapur i Austràlia. “El mercat xinès el deixarem per més endavant, és molt complicat”, admeten.
Un altre dels seus reptes és obrir una botiga a Nova York, projecte que els agradaria que veiés la llum el 2024. “Volem dur a terme un creixement ordenat, cuidant al màxim la nostra xarxa de distribució”, adverteixen, en el sentit que no volen anar amb pressa.
Propera firma d’un protocol familiar
Els tres germans Castañer asseguren que l’empresa no busca ni necessita socis financers i tampoc pensen, en absolut, en vendre el negoci, malgrat que ofertes no els han faltat. “No hem volgut mai vendre, no està en els nostres plans”, assegura Antonio. “Més que una empresa familiar, ens agrada dir que som una família empresària“, remata en Luis.
Aquesta cultura l’han inculcat també a la quarta generació, integrada per onze cosins, encara que, per ara, cap treballa a la companyia. Precisament, per regular l’accés de les noves generacions a l’empresa i fixar unes normes que contribueixin a mitigar la complexitat que es deriva del creixement de la família, els Castañer ultimen la redacció d’un protocol familiar que preveuen signar abans de l’estiu.