El futur hub digital, audiovisual i del videojoc de Catalunya, que es situarà a les emblemàtiques tres xemeneies de l’antiga tèrmica de Sant Adrià del Besòs, ja ha despertat l’interès de 80 empreses, agents sectorials i institucions acadèmiques, entre altres, que han subscrit una carta d’adhesió al projecte.
L’anomenat Catalunya Media City vol convertir-se en un motor transformador econòmic i social de la pròxima dècada a Catalunya i en un catalitzador de la capitalitat digital i audiovisual de Barcelona. A la ciutat radiquen la major part de les multinacionals digitals i és on se celebren els principals esdeveniments del sector com el Mobile World Congress i l’Integrated System Europe (ISE), la fira de la indústria audiovisual més important del món.
Previst perquè entri en funcionament el 2030, el hub de l’audiovisual se situarà a l’edifici de les antigues turbines, just al costat de les tres xemeneies gegantines, amb una inversió estimada de 450 milions d’euros que provindran, en part, dels fons Next Generation de la UE ja que es tracta d’una iniciativa públic-privada.
La proposta l’ha treballat el Clúster de l’Audiovisual de Catalunya juntament amb l’Institut Català de les Indústries Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat i els ajuntaments de Barcelona, Sant Adrià del Besòs i Badalona, els termes municipals on ubiquen els terrenys. Justament aquest divendres s’ha anunciat que els dos consistoris aprovaran el Pla Director Urbanístic (PDU) del sector a transformar en els respectius plens que se celebraran la setmana vinent.
El Catalunya Media City comptarà amb la tecnologia més avançada: platós d’última generació i sales de testeig d’UX; espais per a creació de continguts interactius (VR/XR); laboratoris de projectes d’intel·ligència artificial; 5G i robòtica; estudis de sonorització i enregistrament de pòdcasts; Data Center amb alta connectivitat per a producció i edició remota, entre altres.
Actualment, el sector de l’audiovisual a Catalunya el configuren més de 2.000 empreses que facturen 12.000 milions d’euros i donen ocupació a uns 14.000 treballadors. Alhora, l’altre sector implicat en el projecte, el del videojoc, compta amb 200 empreses i 4.000 treballadors, majoritàriament menors de 45 anys.
La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha precisat en la presentació del projecte que el Catalunya Media City serà “un centre de recerca, de producció per als sectors audiovisuals i de videojocs; i també comptarà amb centres d’innovació, que disposaran de la tecnologia més avançada, i la seva voluntat serà donar servei a les productores”. Alhora, hi haurà espai per a la formació, amb un rol important de la formació professional i universitària per mitjà de la col·laboració amb les empreses que finalment s’instal·lin al recinte.
La consellera de Cultura ha destacat que “volem que el talent es quedi i trobi feina al país, per això la formació tècnica i la recerca universitària són tan importants pel Catalunya Media City”. I ha fet notar que “els sectors de l’audiovisual i dels videojocs ens projecten al món i generen un valor econòmic del tot rellevant”.