Els projectes clau en mà es popularitzen davant la falta de sòl, així com les naus multinivell i la reconversió d'antigues fàbriques
La falta de sòl per a activitats logístiques ha disparat els projectes clau en mà enfront dels que es construeixen a risc. Durant el primer semestre, gairebé 393.000 metres quadrats es van contractar per destinar-los a aquest sector en plena efervescència, dels quals més de 162.000 ja tenien un propietari assignat quan van començar les obres, xifra que representa més del 40%. David Oliva, director d’Industrial i Logística de CBRE Barcelona, assenyala que aquesta tendència es mantindrà en el que queda d’any, que es preveu que se saldi amb un total de 800.000 metres quadrats transaccionats per a ús logístic.
“A Barcelona i Catalunya, hi ha molt poca disponibilitat de sòl logístic, per la qual cosa les empreses s’avancen amb projectes clau en mà”, exposa Oliva, “també influeix, tot i que en menor mesura, que hi hagi clients que busquen naus amb característiques molt específiques”. A més, remarca, els projectes que es construeixen sense un arrendatari tancat des del principi no acaben les obres sense haver-ne trobat un, tenint en compte l’alta demanda que s’està registrant amb el creixement que està tenint el comerç electrònic.
En aquest primer semestre, un projecte clau en mà que s’ha donat a conèixer ha estat el de la plataforma cross-docking que està desenvolupant el promotor Montepino, gestionat per Valfondo, a Castellbisbal per a Seur, amb una superfície útil de 27.560 metres quadrats sobre una parcel·la de 66.644 metres quadrats. Amb una inversió de 30 milions d’euros, es preveu la seva entrega el mes de novembre. Serà el cinquè projecte que té el promotor a Catalunya, on va començar a operar l’any 2018 i ja suma 100.000 metres quadrats, després del primer projecte de Castellbisbal, per a XPO Logistics; les dues plataformes a Sant Esteve Sesrovires, per a Correus Express i Eternity Technologies; i un edifici d’última milla a Barberà del Vallès.
Un altre projecte clau en mà que s’ha comunicat aquest primer semestre ha estat el de l’e-commerce alemany Bike 24, amb una nau logística a Lliçà d’Amunt de 10.000 metres quadrats situada en una parcel·la de 20.000 metres quadrats. Amb aquesta operació, l’empresa de comerç electrònic esportiu s’ha introduït en el mercat espanyol, donant-li servei des d’aquesta nova instal·lació i com a part de la seva expansió pel sud d’Europa.
Tal com es demostra amb els exemples exposats, les operacions logístiques es concentren a la primera i segona corona de Barcelona —els primers 45 quilòmetres—, i es destinen a naus d’última milla, de distribució i logística, amb l’objectiu de donar servei a la capital catalana i el seu entorn. El comerç electrònic i l’alimentació són els sectors que estan emportant-se la majoria dels metres quadrats contractats.
Naus multinivell i transformació d’antics espais industrials
La falta de sòl logístic que ha animat la demanda de projectes clau en mà també ha suposat un increment de les naus multinivell, amb entre 21 i 24 metres d’alçada, ja que permeten maximitzar la superfície disponible en ubicacions estratègiques. Aquest tipus de projectes s’està començant a popularitzar a la primera corona de Barcelona i està totalment arrelat a mercats com França, el Regne Unit i el Japó.
En aquest sentit, Goodman ha executat la primera plataforma logística d’aquestes característiques a Espanya, situada a Molins de Rei. Amb una alçada de 25 metres i 32.000 metres quadrats, es va destinar a la multinacional danesa DSV. El centre està situat en el polígon industrial de Les Licorelles, antic accés de la localitat a Collserola, la qual cosa ha provocat crítiques entre els veïns i grups mediambientals. Així mateix, el mes de juny d’aquest 2022, Goodman va finalitzar les obres de la seva segona plataforma multinivell a Catalunya, situada a Castellbisbal, i amb una superfície construïda de 26.400 metres quadrats. En aquest cas, s’ha desenvolupat a risc.
Una altra tendència que s’està produint per trobar sòl és la transformació d’antics espais industrials en naus logístiques. És el cas de la reconversió de les fàbriques de General Cable a Montcada i Reixac i de Bacardí a Mollet del Vallès, totes dues convertides en centres logístics operats per Amazon.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…