Els restaurants de menjar temàtic no deixen de proliferar a Barcelona, amb tota mena de locals especialitzats en diferents productes de la gastronomia internacional. El Grup Chalito és una d’aquestes empreses que ha sabut explotar i posar de moda a la ciutat un d’aquests referents gastronòmics forans: milaneses d’estil uruguaià. Caracteritzades per la seva gran dimensió i per un apetitós arrebossat cruixent, no s’acompanyen simplement de patates fregides, sinó que admeten, i vet aquí l’experiència i el divertiment del local, qualsevol mena de complement. Com si fossin una base de pizza, se serveixen milaneses acompanyades de diferents tipus de formatge, d’ous ferrats, pernil serrà i tomàquet, guacamole i nachos, pernil dolç i mozzarella fosa, amb ruca i tomàquet… Les combinacions són extenses i tot és qüestió d’imaginació.
Fundat per quatre socis, Leonardo i Mariano Bonaduce, Juan Manuel Lema i Asier d’Echarri, entre els accionistes del Grup Chalito hi figura el jugador de futbol uruguaià Luis Suárez, que va vestir la samarreta del Barça durant sis anys. La cadena compta actualment amb quatre restaurants a Barcelona i Castelldefels i ha tancat l’exercici del 2022 amb una facturació rècord de 10 milions d’euros, xifra que suposa un creixement proper al 50%.
Aquest volum de vendes més que triplica els ingressos aconseguits abans de la pandèmia, ja que, el 2009, Chalito va facturar tres milions, encara que en aquell moment tenia dos locals menys. El primer restaurant es va inaugurar a Castelldefels el 2016 i, després de veure la bona acceptació de la seva fórmula, els socis fundadors, en aliança amb el llavors jugador del FC Barcelona, van fer el salt a Barcelona amb l’obertura del seu local més emblemàtic a la cèntrica Rambla Catalunya, gairebé a la cantonada amb Gran Via.
L’expansió, malgrat la pandèmia, es va iniciar el 2020 amb les inauguracions de Chalito Via Augusta i Chalito La Maquinista, ja el 2021. Ara, la cadena es prepara per duplicar la seva xarxa, ja que podria tancar l’any amb vuit restaurants. Segons ha anunciat l’empresa, en els mesos vinents està previst obrir dos nous locals als barris de Collblanc i al Poblenou, amb una inversió prevista de dos milions d’euros. Aquest pressupost també inclou el llançament de Chalito Food Truck, una línia de negoci pensada per apropar les seves milaneses als múltiples festivals de música i esdeveniments que se celebraran a la ciutat aquest estiu.
A més, per a finals d’any, l’objectiu és implantar la marca a “dues ciutats veïnes” de la capital catalana i, a inicis del 2024, el repte és desembarcar a Madrid amb l’obertura simultània de dos locals. La idea és posar en marxa també una cuina central a la capital espanyola, una instal·lació que a Barcelona ja es va estrenar el 2020.
El Grup Chalito ocupa actualment un centenar de persones fixes als seus quatre restaurants, cuina central i oficines; si se suma el personal eventual i d’empreses col·laboradores, la plantilla puja a 130 empleats. “Amb aquestes xifres, el Grup Chalito es consolida com una de les principals empreses de restauració de Barcelona. L’èxit rau en l’aposta per la innovació, el compromís amb la qualitat i la diversitat d’experiències gastronòmiques ofertes”, ha explicat la companyia.
Leonardo Bonaduce i Mariano Bonaduce són els socis encarregats de la direcció gastronòmica i operativa dels restaurants i de la cuina central, mentre que Juan Manuel Lema i Asier de Echarri, des de la direcció executiva, se centren en el desenvolupament de marca, les noves obertures i en l’estratègia de creixement.