Els melòmans de Barcelona i més enllà ja poden obrir les seves agendes de la tardor i començar a reservar dates. Orquestres de referència internacional com la Radio de Baviera, la London Symphony, Staatskapelle Dresden i la Royal Philharmonic, i batutes com les de Teodor Currentzis, Daniele Gatti i Zubin Mehta passaran per la ciutat dins dels cicles estrella del Palau de la Música Catalana, el Palau 100, el Palau Òpera i el Palau Grans Veus, que arrencaran a l’octubre.
En total, seran 21 concerts programats, amb sis extraordinaris més, en els quals es donaran cita els directors més reconeguts amb les formacions i solistes més destacats del panorama musical internacional. La programació està marcada per “l’excel·lència, la qualitat i la diversitat”, com ha destacat el president de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, Joaquim Uriach. “Hi haurà obres estimades pel públic, i també obres fora de la zona de confort”, ha emfatitzat, al costat del director general del Palau, Joan Oller.
El cicle més emblemàtic de l’auditori modernista, el Palau 100, oferirà 12 concerts i cinc extraordinaris, amb formacions de màxim nivell. De fet, el cicle es fixa com a objectiu acostar les formacions i figures més rellevants del circuit musical internacional al públic barceloní. Serà dins del cicle en què actuaran l’Orquestra Simfònica de la Radio de Baviera, la London Symphony Orchestra, la Royal Philharmonic Orchestra, Staatskapelle Dresden i la Budapest Festival Orchestra, entre altres de reconeixement internacional.

Les formacions no seran les úniques que faran vibrar l’escenari. Alguns dels directors més influents a nivell global actuaran sota la cúpula del Palau, com Teodor Currentzis, Simon Rattle, Myung-Whun Chung, Daniele Gatti, Iván Fischer o Zubin Mehta. També seran protagonistes del cicle intèrprets com els pianistes Seong-Jin Cho y Yuja Wang, les violinistes Anne-Sophie Mutter i Janine Jansen, i el violoncel·lista Kian Soltani, així com les veus d’Eleonora Buratto, Elina Garanča, Benjamin Bernheim i Michele Pertusi.
Les grans batutes, formacions i intèrprets ompliran el Palau de la música de compositors imprescindibles com Beethoven, Chopin, Schubert, Wagner i Txaikovski, però també d’altres noms menys habituals però igualment d’excel·lència, com Anton Bruckner i Jean Sibelius. A través de la seva obra, el cicle, que arrencarà el 20 d’octubre, oferirà un viatge des de la música del Renaixement fins al Romanticisme i el segle XX.
En paral·lel, les veus líriques més emblemàtiques prendran l’auditori amb Palau Grans Veus. El cicle començarà el 13 de novembre amb el baríton Benjamin Appl, que commemora el centenari del naixement de Dietrich Fischer-Dieskau, de qui precisament Appl va ser-ne l’últim deixeble. Els sis concerts del cicle tindran també com a protagonistes el tenor Piotr Beczała, a les sopranos Julia Lezhneva, Sondra Radvanovsky i Julia Kleiter, i al contratenor català Xavier Sabata.

I l’òpera barroca serà el fil conductor de la cinquena temporada del cicle Palau Òpera, que inclourà tres concerts i un altre extraordinari. Il Mitridate Eupatore d’Alessandro Scarlatt l’brirà el 15 d’octubre, mentre que el 9 de novembre serà el torn d’Alcina de Händel. Un altre dels plats forts està previst per al 25 de novembre amb Orfeo ed Euridice de Christoph Willibald Gluck. Händel serà també l’encarregat de tancar-lo, amb Giulio Cesare.
En el seu conjunt, la programació pretén acostar el públic català a grans figures del panorama musical global. Per fer-ho, el cost dels tres cicles ha ascendit a 2,2 milions d’euros, per sobre dels 1,9 milions de la temporada passada. Del cost, gran part es finança amb els ingressos de les entrades, com ha explicat Oller. En aquest sentit, el director general ha destacat que els preus es mantenen en el mateix rang que els actuals, i que es fixen en funció del cost de cada concert.
L’Orfeó Català, a Los Angeles
I el Palau no només portarà música a Barcelona, sinó que la durà fora de la ciutat, i fins als Estats Units. I és que l’Orfeó Català debutarà a Los Angeles de la mà de Gustavo Dudamel i de l’orquestra que dirigeix, la Filharmònica de Los Angeles. Amb el Cor de Cambra del Palau, interpretaran la Missa solemnis de Beethoven el febrer de l’any que ve. Ho farà amb tres concerts de l’obra que Beethoven considerava com la seva millor creació, amb la participació com a solistes de la soprano Pretty Yende, la mezzosoprano Sarah Saturnino, el tenor Seokjong Baek i el baix Nicholas Brownlee.
“El repte és majúscul: és una de les obres més difícils del repertori. L’hem de fer tres dies seguits i l’hem de fer molt bé”, ha remarcat Oller, que ha detallat que requerirà a 120 coristes. Aquesta “obra desmesurada” i extremadament exigent té una especial vinculació amb el cor: el primer registre que consta de l’obra és de 1927 i de l’Orfeó Català, que un segle després la porta a l’altra banda de l’Atlàntic.