Sergio Fuster Codorníu
El conseller delegat de Codorníu, Sergio Fuster.

Codorníu manté la bona ratxa i factura 232 milions

L'ebitda del grup se situa en la xifra rècord de 39 milions i el benefici net creix al voltant d'un 15%

El cava viu un moment dolç, tal com reflecteixen els comptes de Raventós Codorníu, el grup productor líder al mercat espanyol amb una quota del 21% per volum. Malgrat el context de sequera, la històrica companyia catalana, controlada pel fons de capital de risc estatunidenc Carlyle, ha tancat un altre exercici amb xifres de rècord. La facturació ha crescut per tercer any consecutiu i s’ha situat en els 232 milions d’euros a l’exercici 2023-2024, un 4% més en comparació amb l’anterior, molt a prop dels ingressos més alts que mai ha obtingut, fa més de 20 anys, quan va aconseguir els 235 milions d’euros. Consolidada ja com una marca completament ecològica, l’empresa vinícola ha registrat també una pujada a l’ebitda, amb un 15% més fins als 39 milions d’euros.

Uns resultats que han permès reforçar els beneficis que la companyia va recuperar fa un any, quan va obtenir un resultat net de sis milions d’euros. El seu conseller delegat, Sergio Fuster, no ha volgut comunicar la xifra exacta obtinguda a l’exercici 2023-2024, a l’espera de ser validada per la junta general d’accionistes, prevista per al desembre, però ha avançat que serà “més verda” i suposarà un creixement similar al de l’ebitda, al voltant del 15%. Raventós Codorníu sumarà així dos anys de beneficis després d’un sotrac de números vermells que va durar diversos anys i que va començar en l’exercici 2018-2019, el primer després del canvi accionarial que va suposar l’entrada de Carlyle. Durant els anys de la pandèmia, 2020 i 2021, l’empresa va perdre 11 milions d’euros i 8 milions d’euros, respectivament, i el 2022 es va acostar al punt d’equilibri, amb un resultat negatiu de 200.000 euros.

“Estem en el millor moment que recordem, però això només és el principi. Esperem mantenir aquest ritme de creixement”, defensa Fuster. “El cava gaudeix de molt bona salut i no sempre ha estat així”, remarca el directiu, després que hagi anat recuperant quota de mercat enfront del prosecco italià i el xampany. A Espanya, el consum del cava ha consolidat la seva posició superant la resta d’espumosos en l’últim any, amb una quota de gairebé el 58%, després de créixer més d’un punt percentual, mentre que el xampany ha caigut lleugerament (-0,9) i s’ha quedat en una quota del 12%, i el prosecco continua sent residual, amb una quota de l’1,1% i una pujada de 0,2 punts.

Amb marques com Codorníu, Viña Pomal, Raimat, Scala Dei, Parxet, Abadia de Poblet i Legaris, l’empresa comercialitza més de 57 milions d’ampolles anuals, de les quals 11 milions són ecològiques, i les vendes es reparteixen entre un 55% de cava i un 45% de vi. La marca blanca del grup es concentra al Regne Unit, representant menys del 4% de la facturació total.

El mercat nacional, amb el protagonisme absolut d’Anna de Codorníu, suposa el 63% de tot el negoci, amb un creixement de les vendes de gairebé el 3%. Així mateix, l’internacional va guanyant pes i es queda amb el 37% del negoci, creixent més, amb un 6% de pujada, i amb el cava i la gamma mitjana-alta sent les línies que tenen més tirada. Els mercats que registren un especial dinamisme en les vendes són el Regne Unit, Mèxic, el Japó, Suïssa, Finlàndia i el Brasil, mentre que Rússia i la Xina s’han estancat. A nivell mundial, Raventós Codorníu aconsegueix una quota mundial de cava en volum del 12,3%.

Oberts a compres i estabilitat en l’accionariat

Immers en aquesta bona ratxa, el grup no descarta adquisicions d’altres companyies. “Sempre hem estat oberts i això no ha canviat”, subratlla Fuster. D’altra banda, després de sis anys des de l’entrada de Carlyle com a accionista majoritari, el directiu assegura que no preveu cap canvi en l’estructura del capital, tenint en compte el creixement que estan assaborint. Tampoc es contempla el repartiment de dividends, després que es fes de manera excepcional fa dos exercicis. Segons Fuster, “no forma part de la política de la casa fer-ho cada any”, preferint reinvertir els recursos en l’empresa. Amb una plantilla de 600 treballadors i 15 cellers repartits per Espanya, l’Argentina i Califòrnia, el celler contempla aquest any una inversió de 15 milions d’euros en el negoci, en línia amb anys anteriors.

Amb la mirada posada en una bona campanya de Nadal i a deixar enrere la sequera, Raventós Codorníu preveu aconseguir unes vendes de 240 milions d’euros l’any 2025, una de les metes que va fixar Fuster quan va desembarcar l’any 2020, provinent de multinacionals com Kellogg’s, Danone, United Biscuits i Procter & Gamble. També es va encaminant a l’objectiu d’arribar a un benefici operatiu de 50 milions d’euros en el curt termini.

Codorníu
Codorníu compta amb una plantilla de 600 treballadors i 15 cellers repartits per Espanya, l’Argentina i Califòrnia.
Tags from the story
,