Codorníu vol tornar a impulsar la seva marca com ho va fer fa 125 anys amb el primer —i únic fins ara— concurs de cartells. El celler acaba de convocar la segona edició, amb la qual aspira a tenir la mateixa transcendència històrica i contribuir al llegat cultural com ho va fer amb la de 1898. “Va ser una gran fita en el món de la publicitat: era la primera vegada que publicitat i art s’unien. Va ser molt pioner i això és just el que volem reprendre”, exposa el conseller delegat del grup Raventós Codorníu, Sergio Fuster. En el seu moment, va servir per popularitzar els caves fets a Sant Sadurní d’Anoia (Alt Penedès), que ja s’exportaven a Cuba i l’Argentina, a la resta d’Espanya i a l’estranger.
Amb la nova convocatòria, es vol descobrir als nous Ramon Casas, Miquel Utrillo, Julio Tubilla o Sebastián Junyent, sent aquests alguns dels participants de la primera edició i creadors d’imatges que han sobreviscut als anys i han passat a formar part de l’imaginari col·lectiu. Dotat amb 18.000 euros, el certamen està obert a professionals de tot el món i amb diferents perfils —artistes, dissenyadors, publicistes, il·lustradors…—. Adaptant-se als nous temps, es permetrà l’enviament de qualsevol mena d’expressió artística, sempre que pugui quedar plasmada en un cartell, remarca Fuster. Això permet formats digitals, fins i tot NFT.
Codorníu vol evocar així l’edat d’or del cartellisme i mobilitzar a artistes per representar les formes d’hedonisme contemporani. Així mateix, totes les obres candidates hauran d’incloure, com en el seu moment, la marca de la companyia. També hauran de fer referència a la col·lecció de caves d’alt prestigi Codorníu Ars Collecta.
Des d’aquest dimarts fins al 21 d’agost, es poden enviar propostes. El jurat que les valorarà estarà format pel director d’Il Giornale dell’Arte, Alessandro Allemandi; la presidenta de la fundació Macba, Ainhoa Grandes; l’artista multidisciplinari Antoni Muntadas; el director del Museu Munch d’Oslo, Stein Olav Henrichsen; la consultora i especialista en art i comunicació Pati Núñez, i el CEO de Codorníu.
Es triarà a un guanyador i a quatre finalistes. El primer classificat rebrà un premi de 10.000 euros i els altres quatre, 2.000 euros cadascun. La decisió del jurat es coneixerà en un acte a Madrid durant el mes d’octubre. Les peces d’art finalistes s’exposaran, així com els cartells de la primera convocatòria, un fet insòlit.
Per a Fuster, es recupera així la relació artística de Codorníu, present des dels seus inicis, amb el disseny i la construcció del celler per part de Josep Puig i Cadafalch o el primer concurs de cartells, però afeblida des de fa un temps i amb iniciatives puntuals. Per exemple, fa vuit anys, la companyia va apostar per l’art escènic a través del Teatre Goya, a Barcelona, que va passar a dir-se Teatre Goya Codorníu. També s’ha anat fent costat a galeries d’art. “És un retorn als orígens”, resumeix Fuster.