Cacaolat
La històrica marca barcelonina de batuts va néixer el 1933.

ColaCao compra a Damm el 50% de Cacaolat i crea el líder dels batuts

Cacaolat passarà a distribuir i comercialitzar també ara les marques Okey, ColaCao Energy i ColaCao Shake, amb una quota de mercat conjunta del 29%

Era qüestió de temps i la lògica del mercat s’ha imposat. El grup familiar Idilia Foods, propietari de ColaCao i Okey, ha adquirit a Damm el 50% del capital de la històrica marca de batuts Cacaolat. L’aliança dels dos grups barcelonins crea el líder espanyol del sector dels batuts, amb una quota de mercat conjunta en valor del 29% i una cartera de marques integrada per Cacaolat, Okey, ColaCao Energy i ColaCao Shake.

L’entrada d’Idilia Foods a l’accionariat de Cacaolat arriba tres anys després que Cobega —el hòlding empresarial de la família Daurella, accionista de referència de Coca Cola Europacific Partnersvengués al grup cerveser el 50% que controlava al fabricant de batuts amb fàbrica a Santa Coloma de Gramenet. Les dues companyies, Damm i Cobega, s’havien aliat el 2011 per rescatar conjuntament la marca Cacaolat, que va estar a punt de desaparèixer del mercat per la nefasta gestió de l’antic propietari, Clesa, filial del desaparegut grup Nueva Rumasa. L’oferta presentada pel grup cerveser i la família Daurella va ser la guanyadora de la subhasta que va organitzar el jutjat mercantil per trobar un soci interessat a adquirir els actius de la marca i donar-hi continuïtat. La proposta es va imposar a les ofertes plantejades per Vichy Catalán i per Central Lechera Asturiana.

Després de gairebé tres anys de controlar l’empresa en solitari després de la sortida de Cobega, Damm ha tornat a apostar ara per comptar amb un company de viatge per operar en un mercat difícil com el dels batuts, marcat per l’elevat pes de les marques blanques, l’atomització i un consum molt regionalitzat que fa que Cacaolat sigui, per exemple, la marca líder a Catalunya, mentre que Puleva ho és a Andalusia i Choleck a llevant.

Després d’aquesta operació de compra, Cacaolat passarà a comercialitzar i distribuir tots els batuts d’Idilia Foods, fet que permetrà optimitzar una xarxa comercial que fins ara es focalitzava en les marques Cacaolat i Letona. L’acord no implica canvis en la fabricació. Cacaolat continuarà produint-se a la fàbrica de Santa Coloma, mentre que de l’elaboració de les marques Okey, ColaCao Shake i ColaCao Energy se’n continuarà ocupant el Grup Calidad PascualIdilia Foods —quan encara era Nutrexpa— va externalitzar en Pascual la producció dels seus batuts el 2014, quan va decidir tancar la planta que posseïa a Palència.

Perquè sigui efectiva, la creació del grup de batuts més gran d’Espanya ha de rebre primer l’aprovació per part de la Comissió Nacional dels Mercats i Competència (CNMC). Damm ha explicat que després de l’entrada d’Idilia, Cacaolat continuarà operant de manera independent sota l’equip directiu liderat per Josep Barbena, director general. “L’objectiu és accelerar encara més el creixement del mercat dels batuts lactis a nivell nacional i internacional”, ha assenyalat l’empresa.

El 2023, el Grup Cacaolat, que presideix Ramon Agenjo, va facturar 82 milions d’euros, un 12,8% més. La companyia ocupa 225 persones i remunta els seus orígens a l’any 1933, sent una de les marques més reconegudes pels consumidors. La fàbrica de Santa Coloma —on Damm havia fabricat prèviament cervesa— es va estrenar el 2013 i ha permès a Cacaolat iniciar també un procés d’internacionalització, de manera que la marca és present avui a més de 30 països. En conjunt, el grup Damm va assolir una facturació de 2.061 milions d’euros el 2023, un 10% més.

La compra del 50% de Cacaolat és la primera gran operació corporativa que realitza Idilia Foods des del seu naixement el 2015 fruit de l’escissió en dues companyies de l’antic grup Nutrexpa. Propietat dels germans Ferrero Jordi, Idilia és una empresa especialitzada en productes derivats del cacau, amb marques de referència al sector com ColaCao, Nocilla, Okey i Paladín. Dirigida per Xavi Pons, Idilia va facturar 194 milions d’euros el 2023 i ocupa 330 persones. El seu únic centre de producció es troba a Parets del Vallès. L’estiu passat, Idilia va vendre l’empresa de productes de base vegetal Sorribas a la navarresa Sanygran.

De l’antiga Nutrexpa també va sorgir Adam Foods, empresa que va quedar en mans de la família Ventura i que és propietària de marques tan conegudes com Cuétara, Aneto, Panrico, La Piara, Granja San Francisco i Artiach. A diferència d’Idilia, Adam sí que ha estat fins ara una companyia molt activa en adquisicions, ja que ha crescut amb les compres de Panrico i, més recentment, amb l’adquisició de la marca de galetes Birba, la polonesa Dr Gerard i el 75% de Carlit, empresa de Puigcerdà fabricant de plats preparats com el popular trinxat de la Cerdanya.