És molt important fixar-nos en els negocis dels altres per poder millorar el nostre. Aquests últims mesos he viatjat a algunes ciutats europees, a títol personal o per treball, i això m’ha ajudat a veure amb una altra perspectiva certs punts que hauríem de tenir en compte els retailers o canviar. D’aquesta forma, podrien inspirar-nos per poder adaptar-los i fer més atractiva, gastronòmicament parlant, Barcelona.
Viatjar és sempre una bona forma per descobrir i fixar-nos en altres aspectes als quals habitualment no dediquem molt temps perquè sempre anem amb presses. És per això que, quan viatjo, no puc deixar de fixar-me en el sector retail. D’aquesta forma puc observar, aprendre i agafar inspiració per a poder implementar-la i compartir-la en els meus projectes. Investigar què s’està fent i què es cou en altres llocs, m’ha ajudat a trobar noves oportunitats que podem aprofitar aquí.
Per exemple, fa unes setmanes, quan estava a Milà, tenia molt d’interès per conèixer un establiment molt conegut que apareix en moltes xarxes i ha fet expansió mundial de la focaccia. Les meves expectatives eren molt altes, cal dir-ho, però en conèixer-ho, tota la il·lusió que tenia es va ensorrar. Si en els vídeos que havia vist gravats aquí es respiraven somriures, vitalitat, energia i ganes de servir, jo em vaig trobar amb tot el contrari: un equip més aviat enrabiat i amb poca energia. A més, hi havia un cartell de “cerquem personal” a la porta, dissenyat amb poca gràcia.
És possible que fora un mal dia per a l’equip, però en el retail, cal cuidar els petits detalls sempre, perquè d’això depèn que el client torni i, més encara, si es volen crear sucursals. La veritat és que me’n vaig anar sense provar-ho. M’havia quedat doncs amb ganes de provar una focaccia i em va cridar l’atenció pel camí una xarcuteria impecable, Macelleria Faravelli, que em va sorprendre especialment per la distribució dels seus productes.
En entrar a la botiga, la reacció de l’equip va ser una salutació enèrgica: Buon Giorno! Els vaig preguntar si podien emplenar-me una focaccia amb mortadel·la de tòfona, i em van dir que sí, que per descomptat. El resultat va ser que vaig conèixer un lloc amb una matèria primera espectacular, un producte sensacional i un servei de catifa vermella. La possibilitat de crear oportunitats és continu. La xarcuteria sense saber-ho té l’oportunitat de crear un nou servei de farcir focaccias i així obrir una nova línia de negoci.
Des del primer moment el tracte va ser impecable. Energia, il·lusió i simpatia. Aquests conceptes, que defineixen l’ambient del local, són els que hem de tenir en compte en els nostres negocis de retail, perquè l’experiència del client sigui inoblidable. Des d’aquest moment, sempre recordaré aquesta xarcuteria de Milà.
Un altre dels establiments que aconsegueixen aquest efecte wow, encara que en un altre sentit, és el supermercat Whole Foods Market. Està especialitzat en productes naturals i orgànics, promovent la producció sostenible. M’encanta passar a visitar-lo quan estic a Londres, per a veure quina és la seva nova selecció de producte. És possiblement un dels supermercats d’alimentació més impactants, on podem agafar moltes idees per a Barcelona, i no sols en alimentació, ja que l’aprenentatge, respecte al màrqueting, serveix per a altres sectors de retail.
Roma és una altra de les ciutats on podem passejar i aprendre molt sobre els negocis. Durant el meu últim viatge, vaig conèixer la xarcuteria gurmet, Angelo Feroci, on vaig quedar meravellat pel seu producte d’alta qualitat i l’altura del seu taulell, amb unes imponents estructures de marbre. Després de cinc minuts observant l’espectacular exposició de producte, no vaig poder resistir la temptació de comprar.
A Barcelona diversos negocis treballen molt bé el retail, com és el cas de Jon Cake. El xef i pastisser va obrir a principis d’any la seva segona botiga a la ciutat, al carrer Gelabert de Barcelona, entre l’Eixample i les Corts. Un punt de venda amb obrador i espai per degustar els seus productes, on més enllà dels seus famosos pastissos de formatge, trobem, com a maridatge perfecte, una carta de vins per completar l’experiència, per això es diu Jon Cake & Wines.
A Francesc Macià, trobem Camarasa, una botiga gurmet que ofereix una experiència molt singular a la cantonada més cobejada de la plaça, a la confluència amb la Diagonal, on abans hi havia l’emblemàtica sabateria Padeví.
Camarasa és un local que ens convida a menjar amb els ulls i té un espai ben cuidat i diferencial. La família propietària va fer reconstruir la façana i el disseny, combinant un color beix clar, en sintonia amb la resta de l’edifici, amb portes negres i dues columnes imponents d’estil dòric que presideixen l’entrada.
L’interior de l’establiment està fet a mida i s’hi pot trobar pràcticament de tot: hi ha botiga de productes gurmet, fruiteria, xarcuteria i cava de formatges. També menjar per emportar i restaurant. Pocs conceptes se n’han quedat al marge a Camarasa, tenint cura dels bàsics del retail, com ha de ser, demostrant que Barcelona també es mou.