Les estratègies empresarials de les marques Textura, del tèxtil de la llar i la decoració, Antoni Pons, fabricant de calçat amb l’espardenya com a producte estrella, i Quadis, una xarxa de concessionaris i tallers de l’automoció, s’han presentat a la XIX Jornada Retail, organitzada per Comertia, per posar de manifest com les marques del comerç detallista estan adequant les seves estratègies comercials i de distribució.
Els màxims representants de les tres marques han exposat quina ha estat la seva resposta als nous hàbits de consum sense renunciar a cap canal de venda i intentant que les noves tecnologies i la digitalització siguin una oportunitat de creixement. Jordi Codony, director general de Textura; Jordi Pons, gerent d’Antoni Pons, i Lluís Soler, conseller delegat de Quadis, han coincidit en què el canal online serveix per potenciar la generació de marca i que hi ha fórmules exitoses per millorar les experiències de compra a la botiga física i, sobretot, que tots els canals són complementaris i no excloents.
Davant d’un auditori compost per responsables de grans marques del comerç detallista, el director general de Textura ha exposat que la firma va fer un gir el 2017, amb l’entrada de nous accionistes, focalitzada en demostrar al client el valor afegit de la seva marca, que ha apostat per nous materials més sostenibles, per exemple, i ha enriquit la seva experiència de compra —tant a la botiga com a l’online— oferint consells sobre el benestar a la llar.
La seva última aposta, segons ha explicat Jordi Codony, és la col·laboració que han tancat amb el grup Tendam perquè els productes de Textura es comercialitzin a la botiga online de Women’secret, una de les firmes d’aquesta plataforma multimarca que gestiona l’e-commerce de 60 marques de moda.
Per la seva banda, Jordi Pons, ha valorat la decisió que el seu pare va prendre a la dècada dels 90 del segle passat per mantenir la producció local, i sempre artesanal i de qualitat, de les seves espardenyes i posteriorment internacionalitzar-se. També ha explicat que, des del 2012, es va fer un pas endavant amb la creació del concepte de col·leccions, amb la desestacionalitat del producte, ja que es van dissenyar espardenyes per a la tardor i l’hivern, i amb l’impuls de la internacionalització. “Apropar el negoci al consumidor, el B2C, ha estat fonamental per a Antoni Pons, on seguim combinant el canal multimarca, les botigues pròpies i la venda online”, perquè la marca s’ha “especialitzat en un producte i en buscar no només el consumidor local sinó també el turista, perquè el nostre producte pot ser un souvenir”, ha dit Jordi Pons.
Les marques Textura, Antoni Pons i Quadis han seguit camins diversos per arribar al consumidor final
En el cas del sector de l’automoció, en aquests moments immers en una gran transformació per “l’electrificació i la irrupció de la intel·ligència artificial i la digitalització”, la xarxa Quadis “ha optat pel foment de la digitalització”, però també “per la diversificació amb la compra de diversos fabricants i distribuïdors de bicicletes”. El conseller delegat de l’empresa, Lluís Soler, ha manifestat que Quadis s’ha esforçat en incrementar l’eficiència, aproximar-se al client i millorar la seva experiència de compra. Des del seu punt de vista, “el retail en la seva transformació cap a la digitalització no només s’ha de centrar en el client sinó que també ha de vetllar per les necessitats de les persones que executen aquesta transició perquè se sentin part de la marca i dels seus valors i objectius”.
Les exposicions dels directius de les tres firmes han servit per obrir un debat en el sí de la XIX Jornada Retail, que ha estat inaugurada pel conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Durant l’obertura de la trobada, el president de l’associació organitzadora Comertia, David Sánchez, ha recordat que, malgrat la tornada a la normalitat després de la pandemia, encara hi ha molts reptes per davant i moltes incerteses. “Les empreses estan dèbils i per arribar fins aquí s’han hagut d’endeutar”, ha manifestat i ha reclamant diàleg a les administracions.
L’associació Comertia agrupa a 4.000 establiments de 61 cadenes de retail, amb més d’un centenar de marques creades per empreses familiars. Els seus establiments, repartits per Catalunya i Espanya, però també amb presència internacional, donen feina a 35.000 persones i facturen conjuntament uns 4.000 milions d’euros anuals.
El president de Comertia també ha insistit en què cal afavorir al sector des de les administracions amb mesures que porten temps reclamant, com ara “l’harmonització fiscal” amb la resta de territoris de l’Estat espanyol per “evitar els desequilibris” que ara mateix es donen entre empreses de diferents territoris.
David Sánchez ha concretat que per a les empreses familiars “disposar d’una regulació de l’impost de successions equitativa i coherent seria clau per a garantir la continuïtat del negocis i també venim reclamant l’exempció fiscal sobre els beneficis no repartits”.
També ha fet esment als reptes de futur per als quals caldria arribar a grans consensos i que en el cas de la ciutat de Barcelona passen pel turisme, la seguretat i la mobilitat. David Sánchez ha demanat que es posi en valor els aspectes culturals i la indústria local. Sense oblidar la oportunitat que brindaran els recursos dels fons Next Generation que cal que, ha reclamat, “arribin de forma directa i fàcil a les pimes”.