L’oferta de bones localitzacions amb rendes ajustades al centre de les ciutats catalanes fa pensar al 63% de les empreses en l’expansió de la marca en àrees prime, tot i que la incertesa per la guerra d’Ucraïna i les tensions inflacionistes els faran ser prudents
L’Informe Situació Empreses Familiars Catalanes de Retail, elaborat per Comertia, mostra que el comerç familiar català està esperançat amb l’evolució que poden tenir els negocis aquest 2022 i té perspectives favorables per obrir nous establiments i per recuperar la facturació d’abans de la pandèmia. Tot i això, el sector es mostra prudent davant les probables conseqüències econòmiques de la guerra d’Ucraïna que, de moment, ja ha repercutit en una alça de la inflació i dels costos energètics i del transport.
Si el consum millora, com espera el 67% dels empresaris, la majoria de les marques de retail (un 63%) preveu seguir fent obertures aquest any, enfront d’un 37% que ho descarta. En un context comercial afectat per la crisis de la pandèmia que va obligar a nombrosos tancaments, els comerciants veuen en l’oferta de bones localitzacions amb rendes ajustades una oportunitat per obrir nous establiments al centre de les ciutats i en àrees prime, segons ha explicat el president de l’associació, David Sánchez, en la presentació de l’estudi.
Respecte a la recuperació de l’ocupació, en tant que l’any passat gairebé una de cada dues empreses va reduir plantilla (46,5%) —el 32,6% la va mantenir i el 20,9% la va augmentar—, David Sánchez ha reconegut que “és farà raonablement quan es recuperi el nivell de vendes de l’etapa prepandèmia” i ha recordat que el sector “veu com un inconvenient la nova regulació dels contractes temporals (53%) i la desaparició del contracte per obra i servei (56%) perquè facilitaven una gran flexibilitat en una activitat com la comercial on la demanda fluctua molt”. En l’informe, però, els empresaris destaquen en positiu els nous contractes de pràctiques (21%) i la prevalença del conveni del sector (18%).
D’altra banda, una bona part dels comerços assegura que incrementarà el volum d’inversions per impulsar el creixement durant el 2022. Pràcticament la totalitat, un 81%, afirma que apostarà per la digitalització; un 65%, per la innovació de productes, processos i serveis, i un 35% té previst millorar l’atracció i retenció del talent.
Això es produeix després que en els últims dos anys la digitalització s’hagi imposat en moltes de les marques. En concret, l’any passat, el 86,1% dels enquestats assegura que va incrementar la seva facturació a través del comerç electrònic vers les dades del 2019. Les marques catalanes fan servir plataformes electròniques pròpies, en un 88% dels casos, un percentatge que abans de la pandèmia se situava en 76% i s’està demostrant que Whatsapp és un canal incipient que té molt predicament entre els usuaris.
En els últims dos anys, la digitalització s’ha imposat en moltes de les marques
Actualment, Comertia agrupa 61 cadenes de retail familiars, que sumen conjuntament 4.000 establiments, donen feina a 35.000 persones i suposen una facturació agregada al voltant dels 4.000 milions d’euros anuals.
Aquest any, els principals factors condicionants que podrien malmetre els pronòstics d’aquest col·lectiu són bàsicament l’augment de la inflació, els preus de l’energia i primeres matèries i l’alt cost de la logística; i també l’amortització i pagaments associats a deutes generats durant la crisis de la covid.
Les empreses subratllen que s’arriba al 2022 amb un retail que encara no s’ha recuperat de la pandèmia: una de cada dues empreses (51%) va tancar 2021 amb descens de vendes respecte de 2019 i, el saldo entre obertures i tancaments, deixa als membres de l’associació amb pràcticament el mateix pes comercial, perquè es van fer 73 obertures, però es van tancar 66 establiments el 2021.
En aquest sentit, els empresaris de Comertia demanen que les administracions treballin per garantir l’estabilitat en els preus de l’energia, les matèries primeres i la logística. L’informe de Comertia, assegura que la principal demanda dels empresaris vers la política econòmica de les administracions —la gestió de les quals suspenen amb un 4,3 sobre 10— té a veure amb l’esperada reforma fiscal.
Els empresaris de Comertia demanen que les administracions treballin per garantir l’estabilitat en els preus de l’energia, les matèries primeres i la logística
També demanden una millora de la competitivitat del sector energètic, el repartiment equitatiu dels fons europeus a les empreses familiars i la millora del funcionament del mercat laboral. Alhora, volen que es recuperi per a les transaccions en efectiu el límit de 3.000 euros, ara establert en 1.000 euros.
Tanmateix, pel que fa al lloguer de locals comercials, han demanat que la limitació extraordinària de l’actualització anual de la renda dels contractes d’arrendament d’habitatge sigui aplicable igualment als contractes de locals comercials.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…