L'equip directiu també s'incorpora a l'accionariat de la cadena de la família Condal, propietària d'una xarxa de 165 supermercats propis i 452 franquiciats, amb uns ingressos que van arribar als 890 milions el 2020
Nova operació corporativa en el sector català de la gran distribució. Després de la venda de GM Food (l’antiga Miquel Alimentació) a la cadena suïssa Coop, ara ha estat Condis Supermercats qui ha reorganitzat el seu accionariat amb la incorporació de Portobello Capital, que ha pres una participació minoritària en la companyia de la família Condal, que factura més de 800 milions d’euros. En paral·lel, Condis s’ha desprès de tots els supermercats que posseïa a Madrid en traspassar-los a dues cadenes locals.
Aquestes dues transaccions protagonitzades per Condis i GM Food se sumen a la compra del 50% de Caprabo per part del multimilionari txec Daniel Kretínský i de l’adquisició del 50% de Bon Preu a Josep Font per part del seu germà i president, Joan Font, que ara posseeix el 100% de la cadena. Així, exactament en un període de dos anys s’han produït canvis en l’accionariat dels quatre principals grups de distribució amb seu a Catalunya.
L’entrada de Portobello al capital de Condis, avançada per Expansión, s’ha realitzat a través del fons Portobello Structured Partnerships Fund I i podria haver valorat el 100% de la companyia familiar en més de 250 milions d’euros. A més de Portobello, s’hauria incorporat a l’accionariat l’equip directiu de la cadena. Les tres branques de la família Condal mantenen una posició rellevant en el capital de l’empresa amb seu a Montcada i Reixac i dirigida per Manel Romero.
Al costat de la incorporació d’un nou soci, Condis ha decidit posar punt final a la seva presència a Madrid i concentrar la seva presència exclusivament a Catalunya; un moviment de replegament que fa uns anys també va haver de realitzar Caprabo. Condis tenia fins ara 30 supermercats (amb una sala de vendes de 18.000 metres quadrats) i dues plataformes logístiques a la capital d’Espanya, actius que ha dividit en dos lots.
D’una banda, ha venut un paquet de 12 botigues, les situades a la zona nord i al centre de la ciutat, al Grup Uvesco (BM Supermercats), que es queda també amb el magatzem de Mercamadrid. En paral·lel, els altres 18 supermercats, juntament amb la plataforma logística de Getafe, es convertiran en establiments de Grup Eco Mora (La Despensa). Fonts de Condis asseguren que els nous propietaris se subrogaran a tots els empleats i els mantindran les condicions laborals i d’antiguitat. El Grup Eco Mora passarà a abastir també als franquiciats que Condis té a la zona centre.
El Grup Uvesco compta amb 241 supermercats al País Basc, Navarra, Cantàbria, La Rioja, Madrid i Àvila. Per la seva banda, Grup Eco Mora és una empresa familiar manxega que opera amb més de 100 punts de venda a les províncies de Toledo, Ciudad Real, Albacete, Madrid, Conca i Àvila.
Condis assegura que aquestes dues operacions permetran a la cadena “mantenir-se com un referent en la indústria” i aprofitar les actuals tendències que impulsen al sector de la distribució i als supermercats de proximitat en particular, com el creixent pes dels productes frescos i de la categoria de plats preparats (ready to eat). També hi ha factors estructurals que afecten el negoci, com la caiguda del nombre de persones per unitat familiar i la digitalització, que ha propiciat també l’aparició d’empreses competidores basades en la immediatesa i en la compra d’aliments a través d’aplicacions mòbils. Condis, juntament amb Caprabo, va ser pionera en l’obertura d’una botiga en línia, CondisLine, que dóna servei al 50% de Catalunya.
El grup fundat pels germans Ramon, Antoni i Xavier Comtal Escudé en els anys 60 està actualment gestionat pels diferents cosins que integren la segona generació, que encapçalen Josep Condal Torrens —actual president de la cadena i fill d’Antoni Comtal—, Pilar i Carme Condal. L’empresa té una xarxa de 165 supermercats propis i 452 franquiciats, amb una forta presència a la província de Barcelona.
Condis va facturar 783,1 milions d’euros l’any 2019, quan va obtenir un benefici net de 8,8 milions. Els seus ingressos, però, van créixer un 13% el 2020 coincidint amb la pandèmia, amb aproximadament 890 milions, un 13% més.
Portobello és una firma que gestiona uns 1.400 milions d’euros i posseeix diferents vehicles d’inversió. El fons amb el qual ha entrat a Condis pretén oferir a les empreses recursos financers alternatius al deute, sense prendre el control de la companyia. “Aquesta nova estratègia de Portobello es caracteritza per oferir una àmplia flexibilitat per estructurar una inversió a mida en cada situació utilitzant instruments diferents com posicions minoritàries en el capital, préstecs participatius, capital preferent, instruments convertibles, i altres instruments o combinacions d’ells. Portobello busca companyies líders amb plans de creixement clars, situacions específiques com successions familiars, canvis accionarials, o empreses que busquen solucions alternatives a endeutar-se”, explica la firma amb seu a Madrid. Aquest mes d’agost, Portobello ha adquirit també Legálitas.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…