El conseller delegat d'Acció, Albert Castellanos, i el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, esperen que la regata posicioni a la capital catalana com a ciutat innovadora en una nova sessió del cicle 'The New Barcelona-Moments Estel·lars'
Si d’alguna cosa es parlarà enguany serà de la Copa Amèrica, la competició més antiga del món i un dels esdeveniments esportius amb un impacte econòmic i mediàtic més gran, només per darrere dels Jocs Olímpics i els mundials de futbol. Molts seran els agents econòmics que participaran en el seu desenvolupament a partir de l’agost, amb el focus posat a aconseguir que l’esdeveniment internacional deixi un llegat més enllà dels mesos de la regata i intentar que repeteixi algun any més a la capital catalana. “La Copa Amèrica és una gran oportunitat per atreure inversions i desenvolupar segments del turisme que tenim poc desenvolupats com el nàutic”, ha assenyalat el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’Acció, Albert Castellanos, en una nova sessió del cicle The New Barcelona – Moments Estel·lars, organitzat per The New Barcelona Post amb la col·laboració de CASA SEAT, Must Media Group i Barcelona Global.
Castellanos ha estat acompanyat per Lluís Salvadó, el president del Port de Barcelona, un dels principals implicats en l’organització de la regata, amb els equips participants ja ubicats a les seves instal·lacions per preparar-se per a la competició. “Hem d’aprovar la Copa Amèrica amb una nota molt elevada”, ha continuat Salvadó. “El primer que hem de fer és gestionar-la bé. Aquest és un element diferencial respecte a altres edicions de la competició; a Barcelona, es planteja des d’una gestió econòmicament molt racional i sostenible. Marca Barcelona és també marca Catalunya i gent que sabem gestionar bé els recursos econòmics i sobretot els públics”, ha subratllat el president del port.
Amb un impacte econòmic previst de 1.200 milions d’euros, Castellanos ha demanat “no quedar-se amb aquesta xifra i fer que sigui la més alta possible”. “Per aconseguir-ho, hem d’aprofitar totes les oportunitats que ens dona aquest gran aparador”, ha remarcat, sense oblidar el principal actiu de la ciutat, “la facilitat que tenen les empreses per atreure el millor talent mundial”.
Per a això, jugaran un paper important totes les innovacions tecnològiques que adopten els seus participants, obrint finestres de col·laboració amb les empreses barcelonines. “És una competició no sols esportiva sinó que té un component tecnològic molt elevat i volem vincular aquesta tecnologia amb el nostre ecosistema local”, ha sostingut Castellanos. “La Copa Amèrica no la guanyarà qui tingui els millors esportistes sinó qui tingui els millors enginyers en desenvolupament tecnològic”, ha afegit Salvadó, recordant que els pressupostos dels participants arriben a ser de 100 milions d’euros per aconseguir que els seus vaixells volin sobre el mar.
“Que no us sorprengui que al Mobile World Congress (MWC) i l’Integrated Systems Europe (ISE) li donem un espai a la Copa Amèrica”, ha avançat Castellanos, sense entrar en massa detalls. El secretari d’Empresa i Competitivitat ha indicat que es preveu abordar en aquests salons internacionals qüestions com la precisió en les previsions meteorològiques, factor clau en la victòria dels equips.
Posicionar-se com a ciutat amb un port innovador
En la sessió moderada pel periodista i professor de la UPF-BSM Toni Aira, el president del port ha posat en valor que la regata representa una possibilitat per posicionar a la capital catalana, a més de com a bona gestora, com a ciutat innovadora i oberta al món, amb el seu port com a element central, la qual cosa ha de servir per afrontar les assignatures de futur en el sector marítim. “Som conscients que un port com el nostre no pot competir amb el port de Tànger, avui el primer del Mediterrani, ni en costos ni en volums, però sí que pot fer-ho aportant innovació, de servei i gestió”, ha defensat. Com a exemple, ha indicat el creixement que ha registrat la infraestructura en el sector de la mobilitat després que hagi tancat 2023 movent 800.000 cotxes elèctrics. “Estem captant un trànsit que ve pel valor afegit que donen les nostres concessionàries”, ha recalcat.
Segons el president del Port, la Copa Amèrica encaixa a la perfecció amb tres dels eixos que persegueix la infraestructura logística: “la internacionalització, la innovació tecnològica i posar en valor la marca Barcelona”. “Té un retorn increïble que el Port de Barcelona sigui visualitzat com un port on passen coses importants. Per exemple, el nostre repte de futur és estar als green corridors, unes rutes des del sud-est asiàtic fins als Estats Units que passaran pels ports més innovadors i capaços de subministrar combustibles no fòssils. En això, ser-hi o no, moltes vegades, és la conseqüència d’intangibles de marca”, ha exposat Salvadó.
Castellanos ha explicat l’aposta del Govern de la Generalitat, a través d’ACCIÓ, per donar suport a les empreses exportadores i ha avançat que en aquest últim any les vendes a l’exterior han superat els 100.000 milions d’euros. En paral·lel, ha indicat la necessitat d’acompanyar també a les empreses catalanes en el procés de “multilocalització“, un concepte que ja no té a veure amb les deslocalitzacions que es van fer a inicis de segle, sinó amb la necessitat de produir en proximitat a grans àrees de consum com la Xina i els Estats Units.
El secretari d’Empresa també ha recordat que en set anys Catalunya ha duplicat el nombre de startups, que han passat de 1.000 a 2.000 gràcies a l’ecosistema innovador que s’ha consolidat, a la qualitat de vida que s’ofereix al talent forà i al potent sistema universitari. Segons Castellanos, ara la gran aposta és potenciar les startup deeptech, ja que són “les que aprofiten el gran capital de Catalunya: un sistema de recerca que és dels més competitius d’Europa”.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…