L’entrada aquest any del fons britànic Patron Capital a l’accionariat de la gestora immobiliària catalana Vanguard Student Housing ha estat un revulsiu per a l’empresa de Barcelona que, després de 15 anys d’experiència en el mercat dels allotjaments per a estudiants, centrarà la seva expansió al segment del coliving.
Els canvis responen al pla de creixement que Patron Capital té a Espanya, a través del braç inversor amb seu a Barcelona Vandor Real Estate Socimi —que cotitza a la borsa Euronext de París, perquè “ens aporta més flexibilitat que el BME Growth”— . En concret, vol invertir 210 milions d’euros fins al 2024 en la compra d’edificis que destinarà a coliving, potenciant l’entrada a ciutats com Bilbao –on ja està tancant una operació per abans de l’estiu– i Madrid. A més, continuarà potenciant Barcelona i València, on té 12 i dos immobles, respectivament, amb una oferta conjunta de 600 places. L’empresa preveu arribar a les 750 places a finals d’aquest any.
Els inversors també contemplen per a una segona fase d’expansió l’entrada a Portugal, operant a les ciutats de Lisboa i Oporto, segons Xavier Robert, director d’operacions de Vandor Real Estate Socimi. “Estem oberts a analitzar les oportunitats que sorgeixin al mercat sense preferències predeterminades geogràficament, tant a Espanya com a Portugal”, explica i concreta que la inversió que porta acumulada en els dos últims anys a Espanya està al voltant dels 70 milions d’euros, i que el que és fonamental és la ubicació i la qualitat de la reforma que es dur a terme als edificis per condicionar-los en espais d’allotjament amb serveis compartits.
Però per expandir el projecte, el primer pas ha estat la reordenació del negoci de Vanguard Student Housing (VSH) amb la creació de l’empresa Cotown, que operarà dues marques: Cotown i VSH by Cotown.
La marca Cotown serà l’encarregada de la gestió de coliving per a un tipus de client més adult, “joves professionals o nòmades digitals” que busquen flexibilitat en els contractes de residencia —cosa que no troben en el lloguer tradicional—, molts bones ubicacions a la ciutat i qualitat en el producte”, manifesta Vanesa Esteban, consellera delegada de Cotown.
L’empresa tindrà 750 places d’allotjament en residències d’estudiants i coliving a finals d’aquest any, a Espanya
Aquest any, sota el paraigua de coliving es remodelen cinc dels 12 edificis que tenen a Barcelona i els dos que operen a València. El buc insígnia de la nova marca Cotown es troba al carrer Balmes de Barcelona. “Aquests professionals o estudiants d’ensenyaments superiors són habitualment estrangers que, fins i tot, prefereixen anar canviant de lloc de residència per la qual cosa agraeixen la flexibilitat que els oferim per traslladar-se”, diu Esteban.
Els set immobles que resten a Barcelona, de moment, seguiran destinats a residències per a estudiants, amb la marca VSH by Cotown, especialment adreçada a joves universitaris internacionals i de la resta d’Espanya o Catalunya, “que volen un altre tipus de serveis i proximitat a les universitats”. Actualment VHS by Cotown té disponibles 250 places d’allotjament per mesos.
La directora de Cotown recalca que la proposta posa el focus en quatre aspectes fonamentals: ubicació, comunitat, comoditat i flexibilitat, posant a l’abast, dels que ja anomena cotowners, tots els elements per gaudir al màxim d’una estada temporal a una ciutat. L’oferta de coliving inclou apartaments unipersonals o compartits, amb un acollidor interiorisme i l’equipament de serveis.
A més, en alguns dels edificis es poden gaudir de zones comunes amb espais d’estudi o treball, sala de cinema o agradables espais exteriors. “Tot pensant per a la comoditat, especialment en un temps on amb l’auge de la feina o les classes en remot passem molt més temps a casa”, diu Esteban. Per això, l’empresa ha desenvolupat la seva pròpia plataforma de gestió online, “perquè l’experiència de 15 anys ens ha proporcionat el bagatge necessari per saber què vol el professional nòmada digital: comoditat, flexibilitat, eficàcia en el manteniment i la gestió i resolució ràpida d’imprevistos, i informació sobre els serveis i propostes que ofereix el barri on decideixen viure, i si pot ser amb descomptes, millor”. Unes tasques a què es dedica l’equip de 12 persones que té en plantilla Cotown.