El 2009, vaig decidir, amb 25 anys, deixar la meva feina en una consultoria de comunicació i mudar-me a Austràlia a aprendre anglès. Després de creuar el desert en furgoneta i de viatjar de nord a sud de l’illa, vaig optar per allargar la meva estada. Això va motivar que amics i coneguts contactessin amb mi perquè els informés sobre les possibilitats de viatjar fins a aquest paradís i, a més, estudiar anglès.
El primer que vaig fer va ser crear una pàgina de Facebook que va permetre, sense cap inversió, tancar els meus primers acords amb escoles en diverses ciutats australianes. Així va néixer el 2012 AUssieYouTOO, una agència online que té per objectiu ajudar hispanoparlants que volen viure una experiència única a Austràlia. El model de negoci és molt senzill: AUssieYouTOO funciona com a representant de les escoles i són aquestes les que ens paguen una comissió per cadascun dels estudiants que reben. El nostre assessorament als clients és completament gratuït. A dia d’avui, AUssieYouTOO representa més de 70 escoles i instituts repartits per Austràlia i hem donat suport a més de 5.000 viatgers.
Grans marques com Hawkers, Adecco, Singapore Airlines, Atrápalo o Emirates, així com esportistes de la talla de Maverick Viñales i Ona Carbonell, han participat en campanyes de màrqueting i responsabilitat social juntament amb AUssieYouTOO, per difondre un missatge fonamental: aprendre o millorar el nivell d’anglès és vital per augmentar les possibilitats d’èxit en la majoria dels sectors laborals. A més, viure una experiència internacional et canvia la vida, t’obre la ment i et fa més independent.
La crisi econòmica, la precarietat laboral i la falta d’oportunitats han impulsat la fuga de talent espanyol a l’estranger. Segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE), més de 470.000 persones van deixar Espanya entre el 2008 i el 2015. La tendència en els últims anys és creixent, i els joves decideixen cada vegada més sovint sortir a buscar-se la vida fora de les nostres fronteres. Un dels impulsos que porten aquests joves a canviar d’aires és, sens dubte, la possibilitat d’aprendre un segon idioma per, d’aquesta forma, optar a més i millors oportunitats des del punt de vista laboral.
Els avantatges de viure a l’estranger són moltíssims –conèixer una nova cultura, viatjar, noves amistats– però no és bufar i fer ampolles. No tothom està preparat per a un canvi tan radical i, si bé és important tenir una bona suma de diners a la butxaca, el factor fonamental perquè l’experiència sigui positiva és l’actitud.
L’ANGLÈS I LA ‘POR DE FER EL RIDÍCUL’
Molts currículums certifiquen un nivell mitjà d’anglès que, a l’hora de la veritat, es tradueix en uns coneixements bàsics que no serveixen de gaire per a les empreses. Els joves s’han adonat que l’única manera d’aprendre un idioma és practicar-lo les 24 hores del dia. Passar-se un any en un altre país pot ser el passaport a una feina millor.
Encara que la majoria dels espanyols (un 64%) considera que té “molta importància” conèixer idiomes estrangers, només un de cada deu joves majors de 18 anys està aprenent actualment alguna llengua estrangera. Segons el Baròmetre de Cambridge University, el 44% dels espanyols reconeix que el seu nivell d’anglès és ‘baix’ o ‘molt baix’. Aquest percentatge ha posicionat Espanya com el país amb el pitjor nivell d’anglès de la Unió Europea, darrere de França i Itàlia.
AUSTRÀLIA I NOVA ZELANDA ESTAN DE MODA
Fa una dècada, els Estats Units i la Gran Bretanya eren els països preferits pels espanyols per aprendre anglès. Des de fa un parell d’anys, Austràlia i Nova Zelanda s’han convertit en destinacions de moda i no només per les platges, els estius calorosos, el surf, la flora i la fauna. A diferència dels Estats Units o el Canadà, el visat d’estudiant permet treballar al país dels cangurs i dels kiwis.
Segons el Department of Home Affairs, entre 2009 i 2010 es van atorgar un total de 1.130 visats d’estudiant a espanyols, mentre que entre 2015 i 2016 van ser més del triple (3.440).
BUSCANT LA DIFERENCIACIÓ
Després d’una anàlisi exhaustiva vaig arribar a la conclusió que el principal fre d’aquells que es plantejaven decantar-se per Austràlia com a destinació era el vertigen que els provocava haver d’aterrar sols als antípodes. Detectar aquesta reacció, que d’altra banda és tan lògica, em va portar a crear la figura del COOLaborador, l’element diferenciador d’AUssieYouTOO. Es tracta d’una persona que viu a Austràlia, parla castellà i tutela l’estudiant una vegada aterra. Algunes de les seves funcions són les d’acompanyar el nouvingut al banc per obrir un compte bancari, comprar una targeta d’identificació d’abonat, facilitar els portals per a la recerca d’allotjament i, finalment, assessorar sobre com buscar feina a la ciutat.
EXPANSIÓ DEL NEGOCI
Després de sis anys de dur treball, a AUssieYouTOO hem passat de ser una startup a ser una empresa consolidada amb més de 45 treballadors i una facturació de més d’un milió d’euros.
Des de fa un any tinc el focus posat en l’Amèrica Llatina. El mes de setembre passat, amb Paula Valenzuela, la meva sòcia de Bogotà, vam obrir la nostra primera oficina a Colòmbia, que funcionarà com a hub per donar servei a tot Llatinoamèrica. El proper mes de setembre viatjarem a Mèxic, on tenim previst un gran esdeveniment de llançament.
El 2017 vam llençar KiwiYouTOO per a aquells interessats a estudiar a Nova Zelanda; l’1 de setembre, coincidint amb l’esdeveniment a Mèxic, tenim previst inaugurar #CAnadianYouTOO, destinat als que vulguin estudiar al Canadà, i #SPanishYouTOO, per a llatinoamericans a la recerca de postgraus i màsters a Espanya.
Imatges destacades:
1. Marta i Ona Carbonell gaudint d’una de les platges de Byron Bay
2. Estudiants de AUssieYouTOO en una de les barbacoes
3. Alba a la costa est. d’Austràlia. Furgo, esmorzar i surf.