Les navilieres Hapag Lloyd i Windstar Cruises ja han tornat, mentre que Oceania, Silversea, Regent i Viking han programat diverses escales per als propers mesos
Va ser després de més de 15 mesos d’inactivitat. L’arribada del MSC Grandiosa el passat 26 de juny va suposar la tornada dels creuers al Port de Barcelona, líder del sector a Europa i quart port més important del món en aquesta indústria, només superat per tres estatunidencs: Miami, Fort Lauderdale i Port Canaveral, ports base de diferents navilieres per als seus creuers al Carib i l’àrea de Bahames.
Des de llavors MSC Cruises ha tornat a operar regularment amb dos vaixells, com també ho ha fet Costa Cruises amb el seu Costa Smeralda i TUI Cruises amb el Mein Schiff 2. L’alemanya Aida també ha tornat amb dos vaixells, els Aida Perla i Aida Stella, i Royal Caribbean ho ha fet amb el seu enorme Harmony Of The Seas. Pràcticament tots han tornat amb escales setmanals, fent reviure les terminals de passatge del moll adossat, al costat de l’escullera.
El luxe també torna
Un dels vaixells de passatge que més ha cridat l’atenció aquest mes d’agost al port ha estat el Wind Surf, motoveler de 187 metres d’eslora que va passar quatre dies a Barcelona per estrenar la seva temporada de creuers a la Mediterrània després de més d’un any aturat. Els cinc grans pals del vaixell van superar l’edifici sud del World Trade Center tots aquests dies, sent molt fotografiat des dels ferris que entraven i sortien de la dàrsena de Sant Bertran, des de les terrasses del WTC i des del pont Porta d’Europa.
Uns dies més tard, el 17 d’agost, arribava l’Europa 2, que en circumstàncies normals és car de veure a Barcelona, ja que al contrari dels grans vaixells que realitzen creuers d’una setmana, aquest buc de la Hapag Lloyd Cruises viatja contínuament per tot el món oferint creuers de gran luxe, viatges que solen ser de més d’una setmana on poques vegades es repeteixen els mateixos ports o itinerari durant el mateix mes i, fins i tot, en la mateixa temporada, ja que la seva clau és oferir originalitat en els itineraris, varietat en els ports visitats i exclusivitat a bord.
Les claus dels creuers d’alta gamma
Històricament s’ha relacionat als creuers amb el luxe. No és estrany veure en mitjans generalistes definir la visita d’un vaixell de turisme a un port com “una escala d’un creuer de luxe”. Això no sempre és així. Com a exemple similar tenim a la indústria hotelera, on no només les estrelles, sinó també les marques d’un mateix grup indiquen la qualitat i els serveis que es poden trobar a cada establiment. No és el mateix l’experiència a un Ibis que a un Sofitel o un Raffles, encara que els tres siguin hotels i, a més, pertanyin al mateix grup: Accor.
A la indústria dels creuers passa una cosa similar que a l’hoteleria: les navilieres estan especialitzades en segments determinats que van des de les categories standard a les superiors, el luxe o el superluxe. Aquestes últimes juguen en el terreny més exclusiu i únic. Això implica navegar en vaixells de poca capacitat de passatge, cosa que no vol dir necessàriament que es faci amb vaixells petits.
Un exemple està en el Wind Surf que va passar per Barcelona a principis d’agost i que té previst tornar el novembre. Pot portar un màxim de 342 viatgers atesos per 214 tripulants. Aquesta xifra és notable i una de les claus d’aquestes navilieres. S’entén que, com més pròxima està la ràtio 1-1 entre passatge i tripulació, el vaixell és de més categoria. En el cas de l’Europa 2, pot portar un màxim de 500 creueristes atesos per gairebé 400 professionals, oferint un servei impecable.
Al marge del nombre de passatgers i tripulants, una altra de les claus que defineixen els creuers de luxe és l’espai disponible per viatger en metres quadrats: la sensació d’espai en cobertes i zones comuns, la privacitat o la disponibilitat de cabines i suites més grans que en altres vaixells. Aquests exemples són una altra de les claus bàsiques que defineixen a aquestes companyies, mentre que les navilieres d’altres categories solen navegar amb vaixells de major grandària i capacitats. Això últim no implica directament que baixi la qualitat, sinó que directament és un altre tipus de producte i també de preu per viatge, ja que en aquests casos prima l’economia d’escala, permetent uns bitllets més assequibles per unes vacances al mar, mentre que en les de luxe es paguen alts preus per viatjar en vaixells exclusius.
Les que ja han arribat i les que vindran
En aquest més que atípic 2021, en què les peticions d’escales han anat variant segons les setmanes, el Port de Barcelona ha rebut ja 21 sol·licituds de sis navilieres de luxe per a 11 vaixells des d’aquest estiu i fins a mitjans de novembre. Hapag Lloyd Cruises preveu dues visites amb l’Europa 2. Windstar Cruises té cinc sol·licituds per a tres vaixells de la seva flota. Silversea ha cursat tres peticions per a dos vaixells, xifra idèntica que Regent Seven Seas Cruises: preveu de moment tres escales per a dos dels seus vaixells. Per la seva banda, Oceania Cruises ha programat cinc escales amb dos vaixells diferents entre octubre i novembre, i Viking Cruises preveu que un dels seus creuers faci una escala de tres dies a Barcelona a principis de novembre.
Qui és qui?
Les navilieres que s’esperen en les pròximes setmanes no són totes les de luxe que hi ha al mercat, tot i que sí que representen una bona mostra d’aquest sector específic. Windstar és una naviliera amb seu a Seattle que va néixer a mitjans dels 80 amb la intenció de navegar únicament amb grans motovelers construïts a drassanes franceses: una experiència especial per a passatgers que busquen tranquil·litat i una filosofia de viatge on el mar (encara que sembli mentida això no passa en tots els creuers) és el centre del viatge. Actualment, compta amb una flota de tres motovelers i tres creuers-boutique de motor incorporats en els darrers anys per guanyar més quota de mercat.
Hapag Lloyd Cruises és una de les companyies de més nivell al mercat. Filial de Hapag-Lloyd, l’enorme hòlding alemany centrat en el transport, aquesta divisió té quatre vaixells: dos oceànics que estan navegant contínuament per tots els ports del món i dos dels anomenats d’expedició, que mai porten més de 230 viatgers i estan especialitzats en travessies amb destins poc concorreguts o navegats en tots els racons del planeta.
Silversea, fundada a mitjans dels 90, és una altra de les companyies de gran prestigi al sector. Un dels seus fundadors definia el seu model amb una frase: “Els nostres vaixells són tan grans, navegables i còmodes com per creuar l’oceà i alhora prou petits per fer les coses que vols que faci un petit vaixell de luxe, com arribar a petites illes on els grans vaixells no poden o navegar per rius com l’Amazones o el Tàmesi”. Símbol d’exclusivitat i luxe al mar per la seva gastronomia, atenció a bord, ports i ancoratges escollits o estil en la seva decoració, aquesta naviliera d’origen italo-monegasc que avui ja té nou vaixells, pertany des de 2018 al hòlding Royal Caribbean Group, juntament amb les companyies Celebrity Cruises i Royal Caribbean International.
Regent Seven Seas i Oceania Cruises són companyies bessones que depenen de Norwegian Cruise Line Holdings, propietària també de NCL, naviliera que també té prevista la seva tornada a Barcelona durant el mes d’octubre. Regent és una de les companyies top d’aquest segment: vaixells amb una mida mitjana on el 100% de les cabines tenen consideració de suite exterior amb terrassa privada i absolutament tot està dins del preu del bitllet, fins i tot, les excursions a terra. Oceania és molt similar pel que fa al servei i estètica dels seus vaixells, i incideix en la gastronomia com el seu punt més fort. Els seus bitllets són una mica més econòmics que els de la seva germana dins d’un rang de preus alt i, des de la seva fundació fa ara gairebé dues dècades, ha estat molt fidel a Barcelona tant com a port d’escala com sobretot per a inici i final de molts creuers, i fins i tot un dels seus sis vaixells, el Riviera, va ser batejat l’11 de maig de 2012 al moll adossat.
Viking Cruises és una altra de les companyies fidels a Barcelona des del seu naixement. Ho és concretament la seva divisió de creuers oceànics, ja que el gruix del seu negoci són els viatges fluvials amb més de 80 vaixells que naveguen pel Danubi, el Rin, els rius francesos, Portugal, Rússia, Ucraïna, Estats Units, Egipte o el Vietnam. Els vaixells que naveguen pels mars de mig món són vuit, portant com a màxim 930 passatgers, amb una filosofia centrada en el luxe tranquil i les escales llargues per aprofundir en els llocs que es visiten.
Benvinguts a Barcelona
Si el sector dels creuers és un revulsiu per a l’economia de la ciutat, per qüestions com les pernoctacions als hotels, passatgers als aeroports, que en molts casos són intercontinentals, o activitats complementàries; l’arribada dels vaixells de luxe afegeix, a més, un plus a tot això. La percepció de Barcelona en aquest perfil de client influeix en el seu entorn, incloses les navilieres. Allò que vegin ho transmetran, convertint-se en prescriptors (o no) de la ciutat o d’aquells creuers que passin pel port, que ha de seguir apostant per aquest tipus de companyies que sempre volen l’excel·lència i estar a prop dels centres urbans. Per això, diverses navilieres i consignatàries veuen amb preocupació que fins i tot els creuers més petits siguin portats al moll adossat juntament amb els grans vaixells-resort que per la seva grandària han d’amarrar obligatòriament en les grans terminals. En els detalls, grans i petits, com el punt d’atracament i la manera d’arribar o sortir del vaixell de luxe, està també l’èxit i fidelització d’aquestes navilieres tan cotitzades.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…