Catalunya celebra enguany la distinció de Regió Mundial de la Gastronomia amb una cinquantena d’iniciatives que compten amb un pressupost inicial de 15 milions d’euros
Un còctel gastronòmic amb xefs com els germans Torres van representar Catalunya en la fira fitur.
Receptes mil·lenàries, productes de proximitat i experimentació. Aquests són alguns dels ingredients que fan de la cuina catalana una de les millors del món, i així ho testifiquen les seves 77 estrelles Michelin o que tres dels seus restaurants hagin estat considerats com a millors del món —El Bulli, El Celler de Can Roca i Disfrutar—, unes xifres que avalen la qualitat d’aquesta gastronomia. Amb tot, Catalunya ha estat escollida com a Regió Mundial de la Gastronomia de l’any 2025, convertint-se en la primera regió europea en rebre aquesta distinció. “La fusió de tradició i innovació fan que la gastronomia catalana visqui avui el millor moment de tota la seva història”, considera la directora de l’Agència Catalana de Turisme, Arantxa Calvera.
“Com a catalans, ens falta un punt d’autoestima ja que no som del tot conscients de la riquesa de la nostra cuina i dels nostres restauradors”, lamenta el president de l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició, Carles Vilarrubí. Confia, però, en què la distinció com a Regió Mundial de la Gastronomia esdevingui “una oportunitat per projectar la nostra història i la nostra gastronomia, que són una part intrínseca de la nostra identitat”.
El jurat internacional de l’Institut Internacional de la Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme (IGCAT), qui va atorgar a la restauració catalana aquest reconeixement, va valorar la qualitat de la matèria primera, així com la dedicació i empenta dels seus restauradors. Per a celebrar aquesta distinció, des del Govern, amb la col·laboració dels tres socis impulsors —El Bulli Foundation, la Fundació Alícia i l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició— es desplegaran més d’una cinquantena d’iniciatives al llarg d’aquest any. Amb un pressupost inicial de 15 milions d’euros, l’objectiu és poder difondre el patrimoni agroalimentari català tant a dins del territori com en l’àmbit internacional.
Entre la bateria d’accions, s’inclouen trobades amb experts i cuiners internacionals, programes educatius per a promoure hàbits saludables o la creació de sèries de ficció sobre la cuina catalana. A més, a través de la iniciativa 12 mesos – 12 paisatges gastronòmics es reivindicarà la riquesa dels ingredients i dels paisatges catalans. El mes de gener, per exemple, els calçots i la fruita seca van ser els protagonistes i aquest febrer l’atenció es focalitza en els embotits tradicionals. “Tenim una gran diversitat de país, en molt pocs quilòmetres quadrats tenim mar, delta, secà, horta, fruiters, muntanya… Sense aquest producte propi no hi ha cuina pròpia i de qualitat”, expressa Vilarrubí.
“A més d’aquests ingredients de quilòmetre zero excepcionals, també comptem amb restauradors revolucionaris, que van transformar no només la cuina catalana sinó també moltes cuines del món, introduint el menú degustació, les esferificacions o la cuina a baixa temperatura”, emfatitza Calvera. La directora de l’Agència Catalana de Turisme considera que una de les característiques que fan que la gastronomia catalana visqui el millor moment de la seva història és el fet que hi ha relleu generacional i transmissió de coneixements entre restauradors, i que “la nova generació de joves xefs encara revolucionen la cuina, apostant per la tradició però amb una constant experimentació”.
Un exemple d’aquesta nova generació de restauradors és Marta Minoves, millor cuinera jove d’Europa al Young Chef Award 2024 per la seva interpretació de les patates emmascarades de la iaia Marta, una recepta innovadora, però amb respecte cap a la tradició i les arrels. “Les patates emmascarades formen part del receptari català, tot i que cada vegada és un plat menys conegut; volia fer un homenatge al meu territori, el Berguedà, així com a la pagesia i els productors de la zona”, afirma Minoves.
En el marc de la Regió Mundial de la Gastronomia, també es crearan noves infraestructures per difondre les característiques de l’enogastronomia, com l’Espai Vi – Centre d’Interpretació Enogastronòmica de Falset o l’Espai Cuina i Mar a l’Ametlla de Mar, un centre de difusió de la cuina de peix i marisc. A més, 2025 també serà l’any de posada en marxa del Canal Aliments, una plataforma digital per donar a conèixer la tasca del sectors agroalimentari català.
El propòsit d’aquestes accions és difondre els trets diferenciadors de la cuina catalana però també aconseguir, en paraules de Calvera, que “Catalunya sigui considerada una destinació de referència i l’enogastronomia sigui un valor afegit a l’hora de viatjar al nostre territori”. Per aquest motiu, es desplegarà una intensa campanya de comunicació i la gira internacional Som Gastronomia World Tour per presentar la cuina catalana en mercats internacionals de la mà de 30 ambaixadors de renom com xefs o productors. La gira se centrarà en aquelles regions i països que poden atraure potencials visitants, ja que és un tipus de turisme que “genera un 20% més de despesa que el viatger convencional, i pot viatjar també fora de temporada”, explica la directora de l’Agència Catalana de Turisme.
Aquesta campanya de difusió ja es va iniciar a Madrid en el marc de la fira internacional de turisme Fitur, i farà parada durant aquest any a Sant Sebastià, Vigo, València, Sevilla, però també a la Xina, el Japó, Mèxic, Alemanya o el Regne Unit. En aquesta gira no només es difondrà la gastronomia sinó també els atributs dels vins catalans i és que més de 400 dels 920 cellers de Catalunya ja s’han obert al turisme.
Amb tot, confien que aquesta cinquantena d’iniciatives en el marc de la Regió Mundial de la Gastronomia aconsegueixen “el reconeixement internacional d’una realitat que ningú nega, i és que la cuina catalana és un referent mundial”, expressa Vilarrubí, qui afegeix que “en temps convulsos, la gastronomia és un punt de diàleg i un element transversal extraordinari”. “Som un territori molt potent, amb una riquesa gastronòmica, cultural i paisatgística excepcional, tenim tots els ingredients per situar la nostra cuina en un lloc destacat al món. Cal fomentar aquest orgull, donar suport als productors locals i seguir transmetent el nostre llegat a les noves generacions”, conclou Minoves.
La fira d'art contemporani madrilenya també comptarà amb projectes d'artistes catalans
A pesar dels recents homenatges al nostre llegendari urbanista, la figura d’Ildefons Cerdà encara resta…
No s'ha posat sobre la taula cap continuació d'aquest programa per donar suport a 'startups'…
La cadena de moda suma un nou local a l'avinguda, on acaba d'inaugurar una 'flagship'
La companyia especialitzada en atenció i experiència del client aposta per la ciutat com a…
La pròxima sessió del cicle organitzat per ‘The New Barcelona Post’ se submergirà en un…