La Fundació La Caixa ha programat 15 mostres per visitar a Barcelona que proposen un viatge al cor de l’art i de la ciència i que apropen la cultura a tots els públics des del CaixaForum i el Museu de la Ciència CosmoCaixa
L’arqueologia, l’art, la ciència, la fotografia, el còmic i el cinema són algunes de les temàtiques que tractaran la quinzena d’exposicions que es podran visitar els propers mesos a Barcelona, repartides entre el centre CaixaForum i el Museu de la Ciència CosmoCaixa, que corresponen a la programació de la temporada 2022-23 de la Fundació Bancària La Caixa.
Les novetats d’enguany abasten de la cultura de l’antiguitat a la més contemporània i tractant-les des de diferents disciplines. Així els visitants es podran trobar una aproximació científica a la creació dels personatges de Pixar; un recorregut per totes les facetes del retrat del segle XIX de reconeguts pintors; un viatge per la història de la fotografia experimental; una exposició de sis mòmies de l’Antic Egipte, i col·leccions privades de grans artistes de la Col·lecció d’Art Contemporani de la Fundació La Caixa, entre d’altres.
Sota el lema Creiem en la cultura. Creixem en la cultura, les mostres que es presentaran a la capital catalana formen part d’una programació més amplia que, amb una trentena d’exposicions, es podrà veure als onze centres de l’Estat de CaixaForum, amb 4.000 activitats i 8 mostres que viatjaran per més de 80 ciutats d’Espanya i Portugal.
La directora general adjunta de la Fundació La Caixa, Elisa Durán, i el director corporatiu de l’Àrea de Cultura i Ciència, Ignasi Miró, han presentat aquest dimecres la programació esperançats que aquesta nova temporada “sense covid” consolidi el que la pandèmia ja va posar de relleu: “la ciutadania s’ha entregat de ple a la cultura”. Això fa pensar als responsables de la fundació que la seva xarxa de museus pot tancar 2022 amb 3,5 milions de visitants, més que el 2019, però tenint en compte que acaba d’obrir les portes el CaixaForum València, el passat mes de juliol.
En els últims sis mesos —sense restriccions per covid des del dia 1 de març— han visitat els centres CaixaForum de tot Espanya un total d’1,5 milions de persones, solament un 18% menys que el 2019. Al mes d’agost, el CaixaForum ha tingut un miler de visitants diaris i el CosmoCaixa, 3.000.
Segons Durán, els hàbits de consum potser han canviat perquè ara un 50% de les entrades ja es compren online, “per tant, el públic planifica més les seves visites”, però l’important és que “té consciència del que la cultura aporta a la seva vida”, i per això “seguirem apropant-la als ciutadans”. Amb una oferta “que segueix marcada pels tres elements que considerem vectors de la cultura en la societat actual: tecnologia, ciència i sostenibilitat”, va manifestar la directora general adjunta de la Fundació La Caixa, Elisa Durán.
Novetats a un CaixaForum que està d’aniversari
Durán també ha explicat que està previst que la primera setmana de desembre s’inauguri el Bosc Vertical, “un regal a la ciutat” pel 20è aniversari de CaixaForum Barcelona, que es convertirà en una porta verda.
Mentre, dins del CaixaForum, la temporada expositiva començarà el proper 28 de setembre amb la presentació de Còmic. Somnis i història. La mostra, de producció pròpia, reivindica aquest art com a eina de reflexió sobre el present i el futur, i com a poderós mitjà de creació de realitats paral·leles, mons imaginaris, utopies i distòpies.
Fruit de la col·laboració amb institucions i museus internacionals, el centre de cultura situat a Montjuïc acollirà també Mòmies d’Egipte. Redescobrint sis vides. Amb la col·laboració de British Museum, aquesta mostra descobreix les històries de sis persones que van ser momificades a la vall del Nil entre el 800 aC i el 100 dC.
El segle del retrat. La imatge de la societat del segle XIX serà una altra de les propostes, en aquest cas de la mà del Museo Nacional del Prado, on s’hi podran veure obres de Francisco de Goya, Vicente López, Federico de Madrazo, Eduardo Rosales, Ignacio Pinazo, Joaquim Sorolla i Ignacio Zuloaga, entre d’altres.
I, per què no, aproximar-se a l’espionatge des del cinema?, “ara que està d’actualitat”. Amb Top Secret. Cinema i espionatge, que analitza la fecunda relació entre aquests dos àmbits, es coneixeran la interrelació entre l’ofici d’actor i la figura de l’espia; entre la ficció i els fets històrics, “posant en focus especial en el paper històric de les dones espies”, va relatar Ignasi Miró.
En exposicions sobre fotografia les temàtiques escollides: Visions expandides, en col·laboració amb el Centre Pompidou, que recorre la història de la fotografia experimental des de principis del segle XX fins avui.
La programació sencera de CaixaForum la completaran Déus, mags i savis; Alex Reynolds; La imatge humana. Art, identitats i simbolisme; Cinema i Moda. Per Jean Paul Gaultier; Digerir el món on és.
La xarxa de museus segueix fent una aposta per les experiències immersives amb tecnologia de realitat virtual. A més de l’oportunitat de continuar gaudint de Symphony, de Gustavo Dudamel, oferirà El Bolero de Ravel, sota la batuta del mestre català Josep Pons, de forma permanent a CaixaForum Barcelona a partir del desembre; i del maig a l’agost del 2023 a diferents ciutats d’Espanya i Portugal.
Pixar, colors i nanocosmos al CosmoCaixa
Per la seva part, el Museu de la Ciència CosmoCaixa oferirà quatre propostes durant la temporada 2022-2023: La ciència de Pixar (desenvolupada pel Museum of Science de Boston en col·laboració amb Pixar Animation Studios i és eminentment interactiva), Els colors del món (fotografies d’autors de National Geographic) i Nanocosmos de Michael Benson. La realitat oculta a l’ull humà (una mirada microscòpica a la bellesa que amaga la flora i la fauna del nostre planeta) i seguirà oferint El Sol. Vivint amb la nostra estrella.
A banda, proposarà una aproximació diferent a la Sala Univers i el Bosc inundat amb el llançament d’una nova guia interactiva. Amb ella, l’usuari podrà gaudir de continguts exclusius, jocs, vídeos i animacions en 3D. Serà una forma de descobrir el centre des del propi telèfon mòbil del visitant. Al Planetari, el públic podrà gaudir d’una nova projecció a cúpula completa: Dinosaures, una història de supervivència.
Continguts audiovisuals a l’abast de tothom
Per a aquest any, la Fundació La Caixa està ultimant el llançament de Caixaforum+, una plataforma de continguts que acostarà al món virtual les experiències que el visitant pot trobar als centres culturals. “És una forma de fer arribar les nostres exposicions a nous públics, a aquelles persones que no poden traslladar-se als centres i també de completar l’oferta i les experiències d’aquells que sí que ens visiten”, va manifestar Elisa Durán.
“No es tracta de fer una rèplica de cada mostra o exposició”, ha matisat el director corporatiu de l’Àrea de Cultura i Ciència, Ignasi Miró, sinó de “completar-les” amb materials audiovisuals que “aportaran més informació a qui ja hagi vist les exposicions o per a qui vulgui venir amb coneixement de causa”.
En aquesta plataforma “que estarà enllestida per a finals d’any”, el públic trobarà documentals, sèries, concerts, podcasts, entrevistes, videoart, òperes i un llarg etcètera entre els més de 120 projectes que aportaran 1.200 càpsules de continguts, que es repartiran en nou blocs temàtics. La directora general adjunta de la Fundació La Caixa, Elisa Durán, ha destacat que en el desenvolupament d’aquest projecte la fundació ha comptat amb la feina de 60 productores d’arreu d’Espanya, “amb la importància que això té per al creixement del sector de l’audiovisual”.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…