Unes naus centenàries al Moll Oriental del port quasi en runes s’han reconvertit en espai per a usos culturals després d’una restauració exemplar
El Port de Barcelona ha posat en marxa els antics tinglados del Moll Oriental, que han estat habilitats com a hospitality de la Copa de l’Amèrica després d’una conscienciosa restauració. Estaven gairebé en estat de ruïna i amb un projecte de recuperació amb calendari i dotació pressupostària als llimbs. La presència de la competició reina de la vela a les aigües de Barcelona ha permès accelerar la inversió i avui la ciutat ha guanyat un espai privilegiat per a esdeveniments i usos culturals.
L’enginyera Gemma Peñalver ha dirigit l’equip que s’ha encarregat de restaurar els centenaris tinglados. I han convertit un conjunt d’edificis molt deteriorats en gairebé una obra d’art, una mena de gran escultura arquitectònica que ha tornat la vida a la zona final de la Barceloneta, al costat del Club Natació Barcelona i l’Hotel W, que ha passat d’estar deixada de la mà de Déu a disposar d’una bona comunicació amb transport públic —diverses línies d’autobús tenen principi i final— i fins i tot marítim, a través del Bus Nàutic que enllaça amb el Portal de la Pau.
Peñalver i el seu equip volien fer una actuació exemplar als tinglados. I ho han aconseguit. La restauració és una de les millors d’un espai d’aquestes característiques els darrers anys. Han estat escrupolosament rigorosos en el respecte a l’arquitectura original, quan es van construir a partir del 1904 com a estructura de serveis de la nova dàrsena de reparacions amb què es va ampliar el port a principis de segle.
Van ser obra del llavors subdirector d’obres, l’enginyer Julio Valdés i Humarán, autor també de l’edifici de l’antiga terminal de passatgers i restaurant del Portal de la Pau, en fase també de rehabilitació per albergar un centre d’interpretació del port. Valdés va voler aportar certa singularitat arquitectònica a l’edifici del Portal de la Pau, en ser el que rebia els passatgers en arribar i marxar de Barcelona. Als tinglados podia haver optat per una arquitectura merament funcional i industrial, però va fer un esforç per dotar-lo d’una estètica també singular amb una sèrie d’elements decoratius que l’equip de Peñalver s’ha esforçat per respectar.
Els tinglados van acabar sent amb els anys magatzems, tallers, carbonera, oficines i fins i tot habitatges d’alguns treballadors. En els últims anys, el seu estat era gairebé de ruïna, fins que l’equip de Peñalver els ha ressuscitat i el blanc torna a lluir a les façanes. Ha estat una feina complicada, amb molts imprevistos i dificultats, però s’ha aconseguit mantenir tots els elements originals i reconstruït els desapareguts, com ara balcons i balustrades. Les cobertes han hagut de ser noves. Tot plegat en poc més d’un any d’obres.
Originalment, els tinglados són cinc edificis. La restauració s’ha concentrat en quatre. El cinquè, el més proper a la Barceloneta, està ocupat des de fa temps per Marina Barcelona 92 (MB92), empresa que gestiona la drassana de reparació de grans iots. Tres dels edificis, batejats com a Carbonera, Taller i Fusteria, s’han destinat a l’hospitality per a la Copa de l’Amèrica. Es tracta d’espais diàfans presidis per una llum exterior que filtrada a través de les finestres aporta calidesa a una decoració on dominen el blanc de les parets i els colors tènues del mobiliari, el terra i l’estructura de les cobertes.
La restauració dels tinglados estat una feina complicada, però s’ha aconseguit mantenir tots els elements originals i reconstruït els desapareguts
L’edifici de la Fusteria està habilitat com a auditori efímer, mentre que el Taller i la Carbonera han tingut fins ara un ús més gastronòmic. Tots tres estan dotats amb pantalles per les quals s’ha pogut fer el seguiment de la competició. El quart edifici, a l’extrem contrari del de MB92, s’ha habilitat com a estació marítima per al Bus Nàutic. Els edificis s’han unit mitjançant unes zones d’accés en forma d’hivernacle que dialoguen perfectament integrades als tinglados històrics. El conjunt es complementa amb quatre torres annexes que aporten monumentalitat. Cada torre té una planta útil per a oficines o altres serveis.
Amb la recuperació dels tinglados, Barcelona guanya un espai que després de la Copa de l’Amèrica serà comercialitzat per a esdeveniments i usos culturals que podrà acollir fins a un miler de persones. De fet, el port ja té confirmada una gran exposició d’art per al 2025 que inaugurarà la nova vida d’aquest equipament, que quedarà integrat al conjunt del Port Vell.
No us ho perdeu. Cal veure’l.
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…
A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…