Mesos de tancament per a la restauració i l’hostaleria se sumen a la baixíssima afluència de turistes i visitants per motius professionals a la ciutat. Un panorama que lluny d’espantar els escassos 120 hotels que hi ha oberts (enfront dels 580 existents) ha brindat nous horitzons per adquirir clientela i conquistar als barcelonins. I més concretament a una nova filosofia vital que avança galopant en les nostres vides: el nomadisme digital.
El coliving, el format preferit dels nòmades digitals, s’estén
Inspirat en un model nascut a Silicon Valley, el coliving és una tendència que s’està adoptant en moltes ciutats per oferir opcions alternatives d’habitatge que s’adapten a realitats socials naixents. En essència, són edificis complets on es potencien espais comuns perquè els seus inquilins puguin socialitzar i compartir: barbacoes, gimnàs, porter 24h, zona office… Molts millennials amb professions liberals han optat per aquest model inspirat en les residències estudiantils que els permet gaudir d’una forma de vida més oberta als veïns, creant així una comunitat amb vincles, com una petita gran família unida per interessos i perfils similars.
El coliving ha arribat com oportunitat plausible per a molts establiments hotelers, brindant l’oportunitat d’atreure nous perfils de clients. Perfils que al seu torn, s’han emmotllat a situacions laborals i personals inèdites en les seves vides i que troben en un hotel el model perfecte on gaudir de comoditat, independència i tranquil·litat. El confinament de primavera va suposar una autèntica prova de foc per a la convivència de parelles i companys de pis, obligats a cobrir unes exigències de teletreball per a les quals no estaven preparats ni ells ni els espais dels seus habitatges.
El Gallery Hotel, per exemple, presenta un concepte paraigües, Gallery Homtel, que inclou diverses modalitats ideades per a un context professional de teletreball, com el coliving: per una estada d’un mes, per 950 €, el client té accés a totes les instal·lacions i el preu inclou l’esmorzar diari, dues rentadores setmanals i servei de neteja dues vegades per setmana. “Som professionals en fer sentir com a casa als nostres visitants; la nostra proposta de coliving vol oferir totes les comoditats i cobrir totes les necessitats dels nostres clients, arribant a personalitzar en cada un d’ells per assegurar que gaudeixen de la seva estada”, explica Lourdes Grau, la seva directora. Nombrosos clients que van optar per aquesta forma de vida, explica Grau, segueixen allotjats passat el primer mes, contractant directament sis mesos. El preu, llavors, és més ajustat: 700 € mensuals.
En aquest mateix rang de preu (700 €/mes) l’Hotel Axel ha activat una experiència de coliving molt similar, assegurant que “viure a l’Axel mola”. Per aquesta mensualitat s’inclou una zona de treball i de reunió, accés al solàrium i a la piscina, així com servei de neteja i canvi de roba de llit dues vegades per setmana. Gimnàs, bar, esmorzar, pàrquing i bugaderia haurien de contractar-se com a serveis extres.
Per als qui busquin opcions premium en un hotel de luxe, el W Barcelona ofereix la possibilitat de fer realitat el somni de molts: viure i treballar des de l’hotel, envoltat d’un ambient luxós i modern i, a més, amb tots els serveis d’un 5 estrelles Grand Luxe en una de les millors ubicacions de Barcelona, amb les vistes al mar de les habitacions Wonderful i accés directe a la platja. El programa Long Stay es dirigeix a tots aquells nòmades digitals i empresaris que vulguin canviar la seva rutina i teletreballar en un entorn exclusiu i segur. El pàrquing i l’esmorzar estan inclosos en els 1.300 € mensuals. Per als seus residents, s’ofereix un 25% de descompte en tots els restaurants i serveis extra com serien els espais de reunions.
Ja amb focus als apartaments de luxe, Suites Avenue, del grup Derby Hotels Collection al cèntric Passeig de Gràcia, ha enfocat els seus 41 apartaments d’entre 54 i 60m² al model clàssic del coliving per a aquells clients que busquen ubicació i exclusivitat a uns preus extremadament ajustats en comparació als oferts abans de la pandèmia. L’atractiu és gaudir d’un espai privat ple de comoditats en una ubicació emblemàtica (davant de La Pedrera), amb atenció personalitzada i serveis premium inclosos en el preu (1.500 € al mes): gimnàs, sauna, dues piscines exteriors, solàrium, terrassa i pàrquing.
Teletreballar per trencar la rutina
Davant la impossibilitat per a molts de tornar a les seves oficines o espais de treball habituals sine die, ha estat una prioritat reformar o adaptar els espais de les seves vivendes per crear una zona on teletreballar. No són pocs, però, els que asseguren que ha estat més aviat una missió impossible. Per a tots ells, els hotels es presenten com a llocs on treballar amb seguretat, comoditat i pel temps que es necessiti, sigui individualment o amb previsió de realitzar-hi reunions.
El mateix Gallery Hotel, amb el seu concepte Homtel, disposa de deu Professional Rooms, habitacions reconvertides a espais de treball per a una o dues persones, en les que els llits i els elements superflus de decoració han estat suprimits. Es lloguen per jornada i dins el preu, 55 €, s’inclouen els serveis de l’hotel que també gaudeixen els seus hostes i residents. Qui necessiti un espai per hores pot instal·lar-se en qualsevol de les 4 taules disposades a la zona de coworking, al pis superior, amb total tranquil·litat i comoditat per 5 € /hora.
L’Hotel Duquesa de Cardona enfoca la seva oferta a incloure el menjar dins del context laboral de teletreball, o com a plus afegit a reunions de treball. Així, a partir de 50 € hi ha la possibilitat de llogar una habitació durant mitja jornada o jornada completa i gaudir d’un deliciós pica-pica al seu restaurant per fer un descans. A partir de 150 €, si es busca un lloc còmode i discret per a celebrar reunions d’entre 2 i 6 persones, l’hotel posa a disposició els seus salons privats, incloent-hi el dinar dins el preu.
Els espais comuns, biblioteques, lobby o les zones de relax d’hotels com el The Serras (a Le Nine o la seva rooftop), Casa Bonay (al Libertine) o el Yurbban són accessibles també per als walk-in que necessiten un espai on treballar, concentrar-se o simplement pensar i buscar nous enfocaments. L’únic requisit per accedir-hi és consumir i que, com és lògic, no s’hagi superat l’aforament del 30% que la llei indica.
A escassos 26 km de la ciutat l’eco-resort de luxe Mas Salagros, a Vallromanes, vol recuperar l’afluència de clients nacionals restada pels confinaments municipals de caps de setmana, seduint amb combos entre setmana que sumen una experiència al seu restaurant 1497 i un circuit termal a AIRE Ancient Baths a poder treballar en plena natura. El seu preu és de 76 € per persona.
És un nou model de negoci o un pegat momentani?
Visions com les de Lourdes Grau, directora de l’Hotel Gallery, confirmen en positiu i es manifesta convençuda que el coliving i les diverses opcions per solucionar les necessitats del nòmada digital han arribat per quedar-se. “I obviar aquesta realitat és un error, quan és una oportunitat per desenvolupar un nou model de negoci basat en l’excel·lència. Que, a més, ens permet als hostalers estendre el concepte de com a casa més enllà de les pernoctacions o els entorns d’oci”, assegura Grau. El desenvolupament d’un enfoc de negoci propi amb la creació de les propostes Homtel són una autèntica declaració d’intencions.
Amb cautela, altres veus es mostren més escèptiques, no tant per una escassetat de demanda sinó més aviat per la incertesa del futur postpandèmic. Núria Garcés (Duquessa de Cardona) confia més en els formats enfocats a l’oci, que estan funcionant molt bé ara com ara, i Pedro Martínez (Casa Bonay) i Marta Parera (Yurbban) coincideixen a assegurar que el format boutique dels seus hotels no està pensat per abraçar el coliving. Fer el salt implica decisions molt profundes empresarialment que no es fonamenten en una realitat, ni tan sols en una suposició a futur.
En una postura a mig camí, Mariona Mallafré (Mas Salagros) assegura que la seva ubicació privilegiada en plena natura (i tan a prop de Barcelona) és un reclam natural per a clients que busquen oci i relaxament. Però també ofereix una oportunitat per gaudir de la pau de l’entorn per treballar amb alta concentració o celebrar reunions i meetings corporatius, incloent-hi en l’oferta sessions de l’spa i menús degustació ecològics servits al restaurant gastronòmic 1497, al costat de pernoctacions amb promocions de tres nits al preu de dos.
Per contra, l’Hotel Alma, el 5 estrelles Gran Luxe situat en ple Eixample, contempla un escenari diferent en el qual no s’han plantejat ofertes, packs ni rebaixes de preus: “encara que la demanda és molt limitada perquè el client internacional ens representa entre un 80% i un 90% — explica Leire García de Araoz — seguim rebent a aquells que busquen un context de normalitat, amb els mateixos serveis, atencions i exclusivitat de sempre”. García de Araoz, directora comercial, comenta que l’oportunitat per l’Ànima ha estat reinventar-se amb un model de servei encara més proper, en què propietari i directius atenen personalment als seus clients com perfectes amfitrions, prenent el cafè amb ells quan sorgeix l’ocasió. El client sent una proximitat, una sensació de llar confortable acord a les seves necessitats, que ha arribat fins i tot a allargar la seva estada més enllà del que és necessari per sentir-se com a casa. Aquest posicionament ha permès a l’hotel no només mantenir els seus hostes recurrents sinó captar-ne de nous, que han arribat a l’establiment (sigui per motius professionals, d’oci, o salut) per trobar tancats aquells als quals acudien amb regularitat.
Sigui com sigui, els hotels ja buscaven abans de l’aparició de la covid-19 dinamitar aquesta frontera invisible que dificulta l’accés del walk-in o client local més enllà del hall dels seus establiments. La necessitat de mantenir vives les seves estructures i personal, ni que sigui sota mínims, brinda l’oportunitat de tornar a connectar amb el client local, conquerir al barceloní que, a la fi i al cap, és qui ha acudit a la crida dels hotels. Sigui per oci o per feina, les comoditats i serveis dels hotels formen part ja de l’univers mental de bona part dels habitants de Barcelona. Tota una conquesta.