La companyia de moda Desigual ha decidit reforçar la seva presència a la Xina entrant de ple al mercat asiàtic amb un soci local, la firma E-Shine. L’acord estableix la creació d’una empresa conjunta per potenciar la venda online i obrir 60 botigues al gegant asiàtic.
És la primera ocasió en els 38 anys d’història de la marca catalana que s’opta per fer una expansió en un mercat internacional de la mà d’una empresa local. Segons la companyia, aquesta estratègia aporta coneixement sobre els hàbits i preferències del consumidor xinés, i més tractant-se d’un operador que té un posicionament a la Xina i que està avesat a representar altres marques internacionals del món de la moda. De fet, E-Shine és un dels socis de Septwolves Industrial, una empresa de moda cotitzada al mercat de valors de Shenzhen, de les més reconegudes en la indústria de la moda asiàtica.
Desigual es proposa aconseguir una facturació de 40 milions d’euros en cinc anys a la Xina, la meitat d’aquest import gràcies al negoci online i l’altra a les botigues físiques, començant per l’obertura de flagship a Shanghái i Pekín. El director general de Desigual, Alberto Ojinaga, ha assegurat que no només volen desenvolupar el negoci a la Xina, sinó també a d’altres punts del mercat asiàtic, com Japó i Corea del Sud.
La Xina, no obstant, no és un mercat totalment desconegut per a la marca que va fundar y dirigeix Thomas Meyer. En els anys de màxima expansió de la companyia, en les primeres dècades del segle XXI, Desigual va aterrar al gegant asiàtic amb dues botigues a Shanghái i campanyes publicitàries online. Però l’experiència va durar només dos anys. El 2014 es va retirar de la venda directa i es va focalitzar en la plataforma de comerç electrònic Tmall, el principal web del país per a la venda al detall, coincidint amb una etapa de contracció del consum internacional.
L’Àsia suposa el 6,5% del negoci internacional de Desigual, però amb la prevalença de Japó que, fins al moment, és el primer mercat fora d’Europa i el cinquè per volum de vendes a nivell mundial.
L’estratègia del grup passa per aconseguir que, el 2023, les vendes generades a través del canal digital i les procedents de geografies de fora d’Europa representin conjuntament un 60% de la facturació. Ara mateix, “aquest percentatge està en un 49%”, ha concretat Ojinaga.
La companyia reprèn l’expansió després d’un 2021 en què va haver de recuperar-se de la davallada de vendes registrades l’any anterior per la pandèmia i que la van abocar al primer balanç negatiu des de la seva sortida al mercat, amb unes pèrdues de 83 milions. Malgrat tot, va tancar l’exercici 2021 amb una facturació de 371 milions d’euros, només un 3% més que l’any de la Covid-19 i un 37% per sota de les dades del 2019. Va aconseguir tornar als guanys: tres milions, la meitat del benefici de 2019.