La marca catalana de moda Desigual està disposada a implementar la jornada laboral de quatre dies setmanals, amb tres de presencials i un de teletreball, a partir del proper mes d’octubre. La proposició adreçada ara per ara als treballadors de la seu corporativa de la companyia a Barcelona respon a l’interès de la firma de Thomas Meyer, propietari i fundador de l’empresa, per buscar nous models disruptius de treball y de conciliació.
El període de pandèmia ha evidenciat que l’empresa ha pogut “organitzar el treball i els equips d’una manera diferent i seguir sent eficients, prioritzant el que és veritablement important”, explica Alberto Ojinaga, director general de Desigual. El màxim executiu defensa que la mesura laboral “és un repte que ens fa més atractius com a organització, que ens permetrà atraure el millor talent, i que reflecteix que som una companyia diferent, disruptiva, jove i optimista, en transformació constant i sense por a proposar coses noves”.
Per a la seva implementació, la mesura haurà de rebre el suport del 66% de les persones que se’n podran beneficiar, uns 502 treballadors de les oficines centrals (excloent les àrees de vendes i operacions), que es pronunciaran en una votació que es durà a terme el proper 7 d’octubre. Aquest mig miler d’empleats reduiran la jornada laboral setmanal en cinc hores, passant de les 39,5 hores actuals a 34,5 hores.
El nou format implicarà una reducció salarial del 13%, però l’empresa assumirà la meitat del cost d’aquesta rebaixa, de manera que la retribució mensual dels treballadors només es rebaixarà un 6,5%. D’aquesta manera, els responsables de la marca incideixen en el fet que no es tracta d’una mesura per reduir els costos fixos laborals amb una reducció de la massa salarial i atenuar així l’impacte econòmic de la pandèmia en els resultats.
El 2020, Desigual va tancar l’exercici amb una caiguda de la facturació del 40%, fins als 360 milions d’euros i unes pèrdues de 80 milions, després d’haver guanyat 7,5 milions el 2019. La caiguda de les vendes es va centrar en les botigues físiques, amb un descens del 45%, mentre que el canal online va créixer un 48,6%, fins als cent milions d’euros, durant 2020. Actualment, està present en 89 països a través de 10 canals de venda, 438 botigues monomarca i sis categories de producte: Woman, Man, Kids, Accesories, Shoes i Sport.
La marca ja ha avançat que la jornada de quatre dies forma part d’un pla més ampli per oferir models de treball i conciliació disruptius i que també passa per implementar millores per a la resta dels col·lectius que no puguin acollir-se a aquesta jornada a causa de les especificitats dels seus llocs —com són els treballadors de botigues, equips comercials i d’operacions— i per enfortir el servei a botigues i centres logístics. “Volem enfortir un entorn en què el benestar i la salut, juntament amb el fet de gaudir del que fem, ens permeti augmentar la motivació dels nostres empleats i ser atractius per a les noves generacions”, detalla Coral Alcaraz, directora de l’àrea de Persones de Desigual. En conjunt, la plantilla total del grup s’eleva a 2.700 treballadors.
El nou pla s’emmarca en l’estratègia laboral de la marca que ja va fer un pas endavant el 2013 amb la inauguració de la seva seu corporativa mundial a Barcelona, amb un edifici dissenyat per l’arquitecte Ricardo Bofill, de 24.000 metres quadrats, al passeig Mare Nostrum, al barri de la Barceloneta, a tocar de la platja. Un immoble amb espais interiors oberts i diàfans, on cap empleat té taula de treball assignada per fomentar l’intercanvi de coneixements entre els diferents equips. Els valors de la companyia que responen al lema fun and profit (diversió i benefici), com el positivisme, compromís, respecte, innovació i creativitat.
“Volem enfortir un entorn en què el benestar i la salut, juntament amb el fet de gaudir del que fem, ens permeti augmentar la motivació dels nostres empleats i ser atractius per a les noves generacions”
Desigual està immersa en una reorientació del negoci global no només per efecte de les conseqüències econòmiques de la Covid-19. La marca ja va definir algunes noves línies d’actuació a mitjans de 2019, després de quatre anys consecutius de descens de les vendes. La marca aposta per col·leccions més petites i que aportin més valor al consumidor (fomentant per exemple la seva sostenibilitat); per reconquerir el seu target de clients d’entre 40 i 50 anys, però també captar les noves generacions d’entre 25 i 35 anys; per redirigir la producció a localitzacions més properes i treballar per reforçar les seves aliances amb marketplaces, i ha reordenat també la seva xarxa de punts de venda.