Digital Legends Entertainment és una empresa de videojocs catalana, de Barcelona, que s’ha distingit per la qualitat dels seus jocs, el rigor en la seva tecnologia i l’excel·lència en la seva creativitat i usabilitat. Prova d’això és que va ser una de les primeres empreses continentals a rebre el vistiplau de les grans companyies de telefonia mòbil per incorporar-hi els seus jocs. Primer va ser Nokia i després l’exigent iOS, és a dir Apple, per situar el seu joc Kroll en un iPhone 3G que va presentar el mateix Steve Jobs. No és cap broma passar els filtres de la rigorosa companyia californiana. Més tard, la companyia catalana també ha treballat per a un altre gegant exigent com és la coreana Samsung.
La companyia catalana, comandada per Xavier Carrillo amb la cobertura de dos fons d’inversió, s’ha anat especialitzant en jocs per a mòbil més enllà del seus propis jocs com Respawnables, Respawnables Heroes, o After Pulse. És una empresa de 50 treballadors, fundada l’any 2000, que ha desenvolupat un nivell tecnològic d’alçada. Prova d’això és el seu propi motor de jocs Karisma.
Activision Blizzard, la companyia americana de Santa Monica, ja feia un any que negociava amb Digital Legends la seva adquisició. Ja feia temps que havia considerat l’empresa de Barcelona per desenvolupar els seus propis jocs per a mòbil. I, per començar, l’encàrrec és gran: la nova versió de Call of Duty Vanguard per a mòbil. L’empresa californiana factura 8.000 milions de dòlars i cotitza al Nasdaq, és una de les majors globals i a part de jocs com Call of Duty també disposa d’un catàleg d’èxits com Guitar Hero, Skylanders, Pitfall o Crash Brandicoot, entre d’altres.
Fins aquí el que ja sabíem, i potser aquesta venda, com també la de Social Point en mans de Take Two, doni mostra de la debilitat financera, entre altres problemes, que arrosseguen les empreses catalanes de videojocs, i tecnològiques, en general, per créixer i poder competir internacionalment. Segurament tampoc serà la darrera perquè s’està gestant una altra adquisició gran que es donarà a conèixer ben aviat. Aquesta volta sembla que el comprador és a l’altra punta del món, a la Xina.
Però si mirem més enllà, la compra de Digital Legends per part d’Activision és una gran oportunitat per a Barcelona. D’entrada es manté l’equip directiu i hi ha el compromís de multiplicar per tres o quatre la plantilla actual de Digital Legends. Els de Santa Monica confien totalment en l’equip que encapçala Xavier Carrillo. I de pas, ens porta directament Activision a Barcelona.
Aquesta adquisició genera centralitat, ja que situa definitivament Barcelona com la plaça forta del Sud d’Europa. Al costat d’empreses com la mateixa Digital Legends Entertainment hi ha Social Point, Novorama i multinacionals com King o Ubisoft, a més de l’estol de mitjanes i petites empreses, fins a superar el centenar. Els llocs de treball qualificats que s’acaben creant generen moltes oportunitats, no només per a la indústria del videojoc, sinó també per a la tecnològica i digital, en general. Al final, s’acaben generant experiències traslladables a altres àmbits i professionals que fan desplaçaments laterals a partir de noves empreses emergents. Són grans oportunitats per a professionals especialitzats en programació, animació 3D, modelatge, narrativa audiovisual, usabilitat, música i so per audiovisuals, etcètera. Es tracta de professionals d’aquí, generalment joves (el llibre blanc del videojoc detalla que gairebé la meitat dels professionals del sector tenen menys de trenta anys). Però operacions com aquesta també acaben atraient talent i això és positiu, ja que genera més oportunitats de nous projectes i sobretot competitivitat.
Algú pot argüir que no hem estat a l’altura en la batalla per atraure la indústria audiovisual i que Madrid ens ha guanyat la partida, cosa que no puc compartir, perquè això serà llarg, fluctuant i canviant, però en el cas del videojoc no podem dir el mateix.
Quan el 2012 es va crear ENTI-UB, el primer centre universitari en graus per a desenvolupament de videojocs, ja es va fer una aposta per formar professionals per a aquesta indústria, però era difícil pensar que sis universitats catalanes s’hi apuntarien. Semblava una aventura condemnada al fracàs. Avui Barcelona, i Catalunya per extensió, disposen d’una base formativa àmplia, capaç de nodrir el sector de professionals. I el sector ha respost. I això es deu bàsicament al fet que Barcelona ja comptava amb un base tecnològica i artística preparada per acollir el sector.
És doncs una bona notícia que Digital Legends Entertainment hagi decidit fer el pas acceptar l’operació de Activision i seure a la taula dels grans. A Barcelona li cal pensar en gran i, vistes les condicions, Xavier Carrillo ha decidit jugar la gran lliga. I amb la seva aposta Barcelona hi guanya.
Aquest ecosistema del videojoc que s’ha creat a Barcelona i per extensió a la resta de país —ja que a poc a poc, es van situant empreses al hinterland de Barcelona—, necessita una resposta de les institucions catalanes. De moment, ja fa temps que funciona la Taula del videojoc impulsada pel Departament d’Empresa. Però cal més suport i sobretot cercar vies fiscals que l’equiparin amb el règim fiscal que només ha aconseguit fins ara el sector audiovisual. Tot i que estaríem estona discutint perquè l’administració espanyola deixa fora el videojoc de la reglamentació per a l’audiovisual, cosa que no té cap lògica. L’única raó que sembla factible és que l’administració espanyola, és a dir, el propietari del règim fiscal i tributari, ha apostat per Madrid i el videojoc es veu que és cosa de Barcelona.