Com un miratge, alguns hotels dels pocs que estan oberts a Barcelona han tingut totes les seves habitacions ocupades aquest cap de setmana. La causa s’ha d’anar a buscar en l’efecte Sant Valentí i en les ganes de passar una nit romàntica fora de casa. Un d’ells és el Yurbban Passage Hotel & Spa, al passatge de les Manufactures, que aquest cap de setmana havia de dir que no als que volien allotjar-se i no havien reservat abans.
En el context actual de crisi, que ha afectat greument a l’activitat turística, resulta insòlit que hi hagi hotels que puguin penjar el cartell de Complet. S’explica gràcies a un nou fenomen, el del turista local, que està donant una mica de vida al sector. Amb confinaments municipals o comarcals, molts barcelonins estan optant per redescobrir la seva ciutat, visitant els seus establiments més icònics, amb sopar inclòs, o escollint-los com a llocs on teletreballar.
Malgrat aquestes petites alegries, el sector turístic de la ciutat continua en estat de paràlisi, amb només 100 hotels oberts d’un total de 450 i tots ells amb pèrdues, números vermells que no se superen amb els breus episodis d’esperança que poden donar dates com Sant Valentí. Segons el president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, la situació és “desesperada”, però els diferents agents estan aprofitant l’aturada per preparar-se intensament per quan arribi l’arrencada i fer-ho superant les crítiques que fins ara havia despertat aquesta activitat entre la ciutadania: “La situació és dolenta, però necessitem enfocar-nos en el futur i sortir amb força”.
Turisme de Barcelona aposta perquè el sector faci seus dos conceptes clau en l’horitzó postpandèmic: la digitalització i la sostenibilitat. Clarament alineats amb l’objectiu perseguit amb els fons europeus, el consorci liderat per Torres ha presentat, precisament, un projecte de ciutat que aspira a optar a aquests recursos, a través de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat. Treballa amb la idea d’impulsar un hub de dades que permeti millorar l’experiència del visitant adaptant-se millor als seus gustos i interessos i, a la vegada, capti un turista que s’integri més en el dia a dia de la ciutat i no impacti tant en la seva quotidianitat.
Encara poc definit, aquest futur hub, que estarà integrat a Turisme de Barcelona, ha de servir per gestionar totes les dades que generen els turistes. Aquesta línia de treball s’emmarca en la transformació que s’ha produït en la manera de viatjar: les rutes i les estades es decideixen a Internet, tant abans d’arribar al destí, consultant i contractant en línia on allotjar-se, com durant, llegint a Booking, TripAdvisor o Google quins són els millors restaurants o museus. I també després, deixant comentaris en aquestes plataformes sobre com ha anat el viatge.
És per això que Turisme de Barcelona vol endinsar-se en el món de les dades i treballar-les per guiar els visitants per la ciutat segons les seves preferències. “Des de la promoció turística s’ha de començar a treballar amb dades que, fins ara, no s’havia fet. Necessitem ser més digitals i sostenibles perquè ens ho demanaran els clients”, explica Torres.
“Nosaltres ens volem explicar d’una manera diferent al món per atreure a la gent que volem que vingui. Sense renunciar a l’estil mediterrani, volem que se sàpiga que a Barcelona passen coses interessants”, exposa Torres
En el nou relat turístic que es vol impulsar per a la capital catalana, basat en atributs que potser no s’associen massa a la ciutat com la seva cultura, gastronomia, ciència o emprenedoria, el consorci vol personalitzar els viatges dels turistes oferint-los activitats relacionades amb aquests valors, amb la voluntat que visquin la ciutat i no només la visitin i la finalitat de fidelitzar-los més. “Nosaltres ens volem explicar d’una manera diferent al món per atreure a la gent que volem que vingui. Sense renunciar a l’estil mediterrani, volem que se sàpiga que a Barcelona passen coses interessants”, il·lustra Torres. Turisme de Barcelona posarà en valor l’ecosistema científic que fa recerca a la ciutat; les expressions artístiques que proliferen a Poblenou i al districte cultural de L’Hospitalet; el boom emprenedor que es viu a espais com el Pier 01 de Barcelona Tech City, i els grans esdeveniments internacionals que tenen seu a Barcelona, com el Mobile World Congress (MWC) o l’Integrated Systems Europe (ISE).
Per fomentar la sostenibilitat, més enllà de turistes més integrats en la vida barcelonina, també serà important en l’escenari postpandèmic disminuir la incidència mediambiental que provoca el turisme. Sobre aquesta qüestió, Torres proposa la creació d’un segell de turisme blau, que reconegui els establiments que redueixen la seva petjada ecològica.
Més promoció per a la capital catalana
Tot això, s’ha de complementar amb una promoció més forta per afavorir l’arribada de turistes a la capital catalana. “L’ajuda més important perquè no tanquin empreses és que tornin els clients. Com podem fer això? Amb una bona promoció”, exposa Torres. “A Barcelona, la promoció no era tan important perquè la ciutat anava francament bé i tirava sola. Ara, s’ha de fer un pacte entre tots els sectors afectats per promocionar i és molt important incloure a la Generalitat”, remarca.
Torres assenyala que Catalunya destina uns 50 milions d’euros anuals en promoció turística i d’aquests només cinc milions van a parar a Barcelona. “Necessitem que la Generalitat s’impliqui amb Barcelona perquè, si Barcelona tiba, tibarà la resta de territori. Necessitem que cuidi la ciutat”, defensa. Concretament, el president de Turisme de Barcelona creu que la partida destinada per a la capital catalana ha de pujar fins als 15 milions d’euros per any. Aquesta és la primera petició que el consorci li demanarà al futur Govern de la Generalitat.
L’aposta per la digitalització i l’obtenció de més recursos per a la promoció s’ha d’acompanyar per una estratègia de vacunació conjunta a nivell europeu, que serà el que acabi determinant la recuperació de l’activitat. Des de Turisme de Barcelona insisteixen en la necessitat d’un passaport sanitari de vacunació per als ciutadans dels estats membre i no veuen tan essencial l’obligació de fer proves PCR per part dels turistes abans d’arribar al destí, tenint en compte que poden ser més cares que els bitllets d’avió i que el 80% dels visitants a Barcelona arriba a través d’El Prat.