El miler de farmàcies que funcionen a Barcelona és l’objectiu prioritari de DocFarma, una empresa emergent basada en la teleassistència farmacèutica, que s’ha desenvolupat de la mà de la fàbrica de startups Nuclio, que dirigeix l’emprenedor Carlos Blanco.
DocFarma neix del projecte de la farmacèutica i emprenedora Tania Rodríguez, i els seus socis Alfons Mengual i Elisabeth Martínez, per consolidar la relació entre els pacients i les farmàcies a través d’una aplicació que millora i afegeix serveis per a l’usuari final. Des d’encarregar medicaments i articles de parafarmàcia per recollir a l’establiment (Click & Collect) o per rebre’ls al lloc de residència mitjançant un assistent domiciliari, fins a la consulta i l’assistència mèdica del farmacèutic si l’usuari té problemes de salut.
A més, l’aplicació permet que farmacèutic i pacient interactuïn i puguin fer un seguiment de la correcta administració dels tractaments, “una cosa molt essencial entre els malalts crònics”, puntualitza Tania Rodríguez.
“El nostre objectiu és democratitzar la sanitat perquè tothom pugui accedir a medicaments i assistència domiciliària independentment de la situació econòmica i social”, manifesta Tania Rodríguez. “Hi ha molts col·lectius, com mares solteres o gent amb problemes de mobilitat, que no es poden organitzar per recollir la medicació que necessiten ni tenen recursos econòmics per permetre’s un assistent, per la qual cosa estan injustament desemparats”, explica.
De moment, el desenvolupament de la idea ha requerit una inversió de 500.000 euros i compta amb el suport de Nuclio, mitjançant Carlos Blanco i Ernest Sánchez, managing partner de l’acceleradora. Amb el negoci ja engegat des del començament del 2022, DocFarma ja planifica una segona ronda de finançament per a la captació d’un milió d’euros, que ha de facilitar la implantació a altres ciutats.
L’objectiu per al seu primer any de funcionament és donar servei a 200 farmàcies a Barcelona, i registrar uns 10.000 usuaris, amb un nombre de comandes properes a 12.000 encàrrecs. El pla de creixement determina que a finals del 2023 la capil·laritat seria més alta, amb presència dins i fora de Barcelona, arribant a 600 farmàcies, 30.000 usuaris i 70.000 comandes. Aquestes xifres evidencien un dels principals objectius de la plataforma: esdevenir una eina de fidelització dels clients.
Segons els seus impulsors, la companyia també redueix la despesa sanitària perquè el client localitza a través de l’app el medicament a la farmàcia més propera, en lloc de sol·licitar l’enviament des de qualsevol part del país, que és l’operativa més comuna i comporta una dolenta gestió de l’estoc del producte, el cost i l’accessibilitat. A més, el fet que les comandes a domicili les lliuri un professional a peu des d’un punt proper també redueix la petjada ecològica.
Un fons de 10 milions per a projectes emergents
DocFarma és l’última de les moltes startups que Nuclio ha acompanyat per al seu desenvolupament i posterior creixement. Per continuar amb aquesta tasca, l’acceleradora ha anunciat la creació d’un nou fons de 10 milions d’euros per invertir en les companyies del grup.
Els tiquets d’inversió estaran entre els 50.000 i els 150.000 euros per a les companyies del venture builder que estiguin en la seva fase inicial de desenvolupament i agrupar molts inversors individuals que ja estaven coinvertint amb Nuclio. A més, el fons tindrà prioritat per entrar com a accionista d’aquestes startups, que operen en sectors com ara fintech, proptech, healthtech i edtech. En els darrers anys, Nuclio ha contribuït al desenvolupament de projectes empresarials com Housfy, Akamon y Glovo.