Tot i que els documentals treballin per evitar-ho, les estructures de poder hegemòniques són les que determinen com els individus acostumen a mirar el món. Aquesta és una preocupació que ha detectat amb força aquest any l’equip del DocsBarcelona, qui dedica moltes hores a veure un miler de títols per preparar cada edició. Per intentar redirigir aquestes dinàmiques, el festival internacional de cinema documental ha decidit posar el focus en la 27a edició en creacions que qüestionen els colonialismes i donen eines per reduir la seva influència.
Daughter of Genghis dels fotoperiodistes danesos Kristoffer Juel Poulsen i Christian Als, i Mambar Pierrette de la directora de cinema camerunesa Rosine Mbakam són alguns dels títols que integren Docs&Pearls, la secció oficial del certamen. Formada per un total de 15 documentals, altres temes que s’aborden són els perills del món digital i l’apoderament de les dones, com ho fa la coproducció alemanya-estatunidenca Eternal you i la producció catalana Diari de la meva sextorsió, dirigida per Patricia Franquesa.
Des del dijous 2 de maig fins al diumenge 12 de maig, el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i els cinemes Renoir Floridablanca acolliran les projeccions d’un total de 50 pel·lícules documentals, amb 40 llargs i 10 curts, a més de la participació de la majoria dels seus directors en presentacions i col·loquis. La cita estendrà el seu abast a través de la plataforma de continguts Filmin. Seguint amb el tema d’aquesta edició, el DocsBarcelona ha definit la seva programació volent prioritzar criteris antidiscriminatoris, amb 23 directores, 38 directors racialitzats i 9 directors representants del col·lectiu LGTBI+.
Una novetat d’enguany serà la secció Docs&Love, una nova línia de programació que cada any canviarà de tema. En la seva primera edició, s’han triat sis títols que qüestionen l’amor romàntic i parlen d’altres maneres d’estimar, amb documentals com el neerlandès Sexual Healing, el danès Echo of You i el francès Bye Bye Tiberias. Sobre amor també parla la pel·lícula inaugural, Agent of Happiness, una coproducció entre Hongria i Bhutan que indaga el que hi ha darrere de l’eslògan El país més feliç del món seguint, probablement, el seu ciutadà més trist. Amb tot, quatre estrenes mundials, quatre europees i 17 espanyoles.
Cal no oblidar les activitats pensades per a professionals del sector, el programa Industry del DocsBarcelona, origen del festival de documentals barceloní. Des del dilluns 6 de maig fins al divendres 10 de maig, un total 700 professionals assistiran a xerrades de cineastes com Albert Serra i John Wilson, i buscaran finançament per als seus projectes, assolint una xifra rècord en la història de l’esdeveniment. S’espera que aquesta pota continuï creixent en els pròxims anys, amb l’objectiu de consolidar la cita com la més important del sud d’Europa.