Teixir xarxes, fer contacte, fer negoci. Més de 270 dones referents d’un ampli ventall de sectors s’han reunit amb aquest objectiu a Barcelona, convocades pel grup de dones Ànimes del Suquet. Cues per accedir a la Llotja de Mar, múltiples converses que s’entremesclen entre professionals conegudes des d’abans de la trobada, i moltes altres conegudes arran d’aquesta. Converses sobre oportunitats empresarials, sobre cultura, posicionament de marca i inversions, en un esdeveniment que s’ha dissenyat per generar un networking efectiu per a les seves assistents.
Des de la diversitat de sectors, perfils i edats, les professionals que han acudit a Ànimes Barcelona per invitació directa de les organitzadores han aprofitat l’esdeveniment per a eixamplar la seva xarxa: mòbil en mà i encara amb alguna targeta, els contactes es comparteixen entre unes i altres sense parar, en una trobada que s’ha organitzat coincidint amb la competició femenina de la Copa de l’Amèrica.
L’esdeveniment, conduït per la periodista Ruth Gumbau, ha servit també per compartir experiències i trajectòries de dones referents de diversos àmbits, des de l’empresarial fins a l’enològic i esportiu. Una d’aquestes referents ha estat Isabel Tocino, vicepresidenta i consellera del Banc Santander. L’exministra de Medi Ambient ha compartit amb les professionals les seves claus per al lideratge sobre la base d’un propòsit i una motivació: fixar-se un objectiu, establir una estratègia, posar-li focus —deixant de costat el multitasking—, i seguir una metodologia. A més, ha fet una crida a fugir de “l’efecte ramat” i ha demanat que cada professional estigui orgullosa de la seva circumstància, sent conscient que és una impulsora del canvi.
La cònsol dels Estats Units a Barcelona des de l’agost, Lia Miller, ha anat més enllà: “Les dones som agent de canvi. Si vols que una cosa cosa passi, demana-li a una dona que ho faci”, ha proclamat, i ha animat a les assistents a defensar polítiques inclusives en cadascun dels seus sectors des de les seves posicions de lideratge. Miller, a més, ha aprofitat per llançar un anunci: els Estats Units ha triat Barcelona per celebrar un summit de trobades d’emprenedoria promoguts per la seva xarxa de consolats.
L’esdeveniment s’ha celebrat coincidint amb al Copa de l’Amèrica femenina i amb l’inici de la final de la categoria absoluta, fet que les organitzadores han volgut posar en relleu a través de les seves protagonistes femenines, incloses les regatistes del Sail Team BCN. La event manager de l’America’s Cup, Leslie Ryan, ha intervingut davant les assistents garantint que seleccionar Barcelona com a seu de la 37 edició de la regata “va ser una decisió fàcil de prendre”.
L’assessora Verónica Fumanal defensa “crear espais de socialització informal” entre dones, ja que assegura que en ells s’exerceix el poder real
Les impulsores han volgut vincular l’esdeveniment a la regata femenina per ser la primera edició de la de la història dels 173 anys de Copa de l’Amèrica, dins del seu propòsit d’enaltir el lideratge i el talent femení de manera transversal. El grup impulsor està integrat per la directora d’estratègia corporativa a LLYC i exconsellera Àngels Chacón; l’empresària Mar Alarcón; l’emprenedora Olga Reixach, l’exconsellera i exvicepresidenta del Govern Joana Ortega; l’empresària i advocada Maria Teixidor, i l’advocada laboralista i vicepresidenta de Pimec Emma Gumbert, a més de la Managing Director a Losberger De Boer, Mónica Melero, i la Destination and Sponsorship Manager Patricia Rodríguez. També s’inclouen entre les promotores de l’esdeveniment la CEO i fundadora de la consultora de diplomàcia corporativa Diplocorp, Erika Torregrossa, així com la presidenta executiva de Manix Capital i fundadora de Fibracat, Meritxell Bautista, qui també ha anunciat una novetat: aquest mateix dijous s’ha posat en marxa Ikonikas Academy, amb el propòsit de connectar a dones referents. En una iniciativa que Bautista ha impulsat amb Mar Alarcón, pretén “ajudar altres dones a brillar i a triomfar”.
La reivindicació del talent femení ha anat més enllà de les intervencions i del networking. Com ha explicat la sommelier Meritxell Falgueras, a l’acte s’hi ha servit vi només de cellers liderats per dones. També ha reivindicat el paper de les dones la químicsa i divulgadora Núria Salán, que ha posat en relleu que les invencions amb segell femení s’expandeixen a tots els àmbits, des de les neveres fins al wifi, passant fins i tot pel bany maria, de “la primera alquimista de la història, María d’Alexandria”. Una figura imprescindible però invisible en llibres i en l’imaginari col·lectiu, com tantes altres referents femenines al llarg de la història i encara en l’actualitat.
I és una realitat que cap dona podrà combatre de manera individual: “Necessitem unir-nos i crear espais de socialització informal”, perquè és on s’exerceix el poder real, segons la politòloga i assessora Verónica Fumanal. La que va ser directora de comunicació de Pedro Sánchez ha recalcat davant les assistents que les dones no són ni una minoria ni un col·lectiu, sinó el 51% de la població: “No volem que ens donin poder, volem asseure’ns a la taula del poder”.