Amb la vitalitat de la seva actitud i els seus projectes, sembla inconcebible que la desmotivació regís un dia la vida de Nikias Molina. Els mals resultats escolars eren una constant per a l’ara referent tecnològic i youtuber. Però les qualificacions no eren el més important, sinó la percepció que generaven sobre si mateix: “La cultura que tenim és que, si no treus bones notes, no faràs res amb la teva vida, i jo no era brillant en res”, rememora conversant amb The New Barcelona Post. Davant una realitat que afecta milers d’estudiants, la seva mare no es va quedar impassible: va decidir que cursés part del Batxillerat als Estats Units. I no va ser precisament en una gran metròpolis, sinó en un poble de Pennsilvània enmig del no-res, a “l’Amèrica profunda”. Una estada que havia de ser d’un any es va convertir en una experiència de tres anys: “Ho va canviar tot”.
I no ho va canviar precisament perquè millorés el sistema educatiu, el seu anglès o els seus contactes, sinó per un fet casual que va portar a la revelació d’un talent insospitat. “Vaig començar a enviar vídeos una vegada al mes a la meva mare i a tota la família, explicant què feia, i van començar a dir-me que tenia un talent que mai havia vist en mi mateix”, explica. Molina va conjugar llavors aquest talent amb la seva passió: la tecnologia. “Jo era el típic company de classe que em passava hores parlant de les novetats de l’iPhone quan a la resta no li importava, i vaig trobar un nou format en el qual a la gent li interessava el que havia de dir”: vídeos a través de Youtube. Va convertir-ho en el seu propòsit de vida i el seu objectiu a complir: dedicar-se a les xarxes generant contingut sobre tecnologia.
Va ser quan va començar la carrera de Disseny Gràfic a la seva tornada a Barcelona quan es va fixar un plantejament que resultaria crucial: es va donar tres anys de temps per tractar de complir el seu propòsit de dedicar-se a les xarxes, abans que comencés el “cicle de la vida, de treballar i establir-se”. En aquests tres anys, ho va sacrificar tot, inclosa la vida social universitària, i va obrir el seu canal professionalitzat l’any 2019. “Vaig invertir dia rere dia, vídeo rere vídeo a complir el meu somni”: dedicar-se a disseccionar, a través de Youtube, les novetats tecnològiques, sobretot d’Apple, i poder fer-ho abans que els nous productes sortissin al mercat.
Molina ha llançat una app que aspira a aglutinar en una plataforma recursos per a recomanar i gestionar suggeriments de sèries i pel·lícules
El seu esforç, sacrifici i la seva vehemència van aconseguir el seu efecte, fins a portar-lo al “cim més alt”: ser convidat a l’esdeveniment que anualment celebra Apple en la seva seu en Cupertino, per presentar a nivell mundial les seves últimes novetats. La cúspide per a un acèrrim apassionat ja no només de la tecnologia, sinó particularment de la companyia californiana. “Mai vaig pensar que podria arribar a això, i m’han convidat ja en dues edicions”, s’enorgulleix Molina, ara establert a Girona, i que va acudir a l’esdeveniment al setembre sent un dels cinc únics espanyols convidats.
“Si m’haguessin dit fa set anys que arribaria a Cupertino, no m’ho hagués cregut. A partir de la meva experiència, intento animar a la gent dient que és possible complir els somnis a base d’esforç”, assegura. El youtuber destaca la importància de creure en les pròpies capacitats independentment dels resultats acadèmics. “Talent es pot debatre si en tinc o no, però és indiscutible que tinc molta passió, i qualsevol persona pot complir els seus somnis si té la passió”; passió, sacrifici i esforç.
Molina inclou en la fórmula per aconseguir objectius de vida el treball continu i constant, element al qual cal afegir l’enginy i la perícia. Com la que va tenir quan començava a despuntar a les xarxes per ingressar més, principalment amb l’objectiu d’adquirir material de gravació per millorar la qualitat dels seus vídeos. Buscava fórmules que no li restessin temps d’activitat a les xarxes, i va obrir una botiga en línia dirigida a la seva audiència, amb productes vinculats al seu contingut. Tot això amb l’objectiu de consolidar-se com a referent tecnològic a les xarxes, rememora recolzat en un sofà a The Cover, el club privat d’emprenedors i innovadors del qual ara Molina forma part. El club, situat a l’Hotel Sir Victor del carrer Rosselló amb Passeig de Gràcia, va acollir la setmana passada una xerrada en la qual Molina va repassar la seva trajectòria i projectes.
Aquests projectes van ara més enllà de les xarxes socials: Molina ha llançat una app que aspira a aglutinar en una plataforma recursos per a recomanar i gestionar suggeriments de sèries i pel·lícules. “Jo soc un friki i, quan alguna cosa m’agrada, m’agrada molt”, com li passa amb films i altres continguts audiovisuals. Descontent amb altres aplicacions i davant la falta d’una eina que permeti apuntar i gestionar suggeriments de sèries i pel·lícules, es va llançar amb un soci a crear aquesta nova app. “Quan et recomanen una pel·lícula, la pots apuntar mentalment, al teu mòbil o en altres espais, però queden desordenades”, mentre que la seva nova aplicació permet guardar-les, com si es tractés d’una playlist. A més, ofereix tràilers i informació dels continguts i els actors, i indica en quina plataforma pot trobar-se la sèrie o la pel·lícula. L’aplicació es va llançar al setembre amb el nom de Kernel, i en tres mesos ha superat els 100.000 usuaris —”i sense haver gastat res en màrqueting”, emfatitza—. Tot sota un peculiar nom amb una doble accepció: kernel per nucli en anglès, i pels grans de blat de moro abans d’explotar i convertir-se en crispetes, indispensables acompanyants de sèries i pel·lícules.
Kernel, objectiu: aconseguir un milió d’usuaris
Una vegada superats els 100.000 usuaris, es llancen a buscar inversors: ambicionen a captar uns 500.000 euros a meitats de 2024 per ampliar les funcionalitats de l’app, entre les quals destaca que Kernel no només ofereixi una llista de recomanacions, sinó que redirigeixi a la plataforma en la qual pot veure’s aquest contingut. “Volem unificar-ho tot sota un mateix sostre”, davant el desordre i la multitud de plataformes existents. Tot això, sense ingressos actualment: l’app és gratuïta i no inclou publicitat. La seva previsió és monetitzar-la en un futur oferint a productores un espai destacat de l’app en el qual puguin promocionar els seus continguts. Però això està per venir: “Estem centrats en oferir la millor experiència per a l’usuari; ara mateix no guanyem res, anem a buscar l’usuari”, amb l’aspiració d’aconseguir un milió a finals de 2024.
Davant el que alguns veuen un risc d’aïllament en les noves tecnologies, Nikias Molina veu oportunitats de connexió, la “màgia d’una tecnologia que ens connecta”
Molina persegueix aquestes xifres amb seu soci per a aquesta aplicació, Ryan Verbeek. Tots dos han dissenyat l’app i han contractat un programador per materialitzar-la, amb una inversió total que no ha arribats als 5.000 euros. Precisament la tecnologia ha jugat un paper crucial en l’impuls de Kernel: Molina i Verbeek, que resideix a Holanda, s’han vist físicament una sola vegada durant el procés per a desenvolupar-la, i en un total de sis ocasions des que es van conèixer el 2015. La seva amistat també va començar a les xarxes, i amb una negativa que va ser decisiva per a la trajectòria digital del youtuber. Als 17 anys, Molina era seguidor d’un compte de Verbeek sobre Apple Watch, i li va demanar formar part d’un equip per actualitzar el perfil; l’ara soci li ho va negar, i el va animar que ell impulsés el seu propi compte. “Va ser la persona que em va motivar a fer el compte que ho va iniciar tot”, i el que l’ha portat a posicionar-se com a creador de contingut tecnològic de referència.
Tot i el llançament de l’app, la faceta de youtuber (que té més de 293.000 seguidors) continuarà sent la prioritat de Molina. No només mantenint-la, sinó potenciant-la amb nous projectes, com un podcast que abordarà productes d’Apple no només per si mateixos, sinó per l’ús que li donen les persones. Una de les històries que inauguraran aquest subcanal, anomenat Dins de l’ecosistema, serà la de Kayleigh Williamson. La jove es va convertir al novembre en la primera dona amb Síndrome de Down a completar la marató de Nova York, i ho va fer utilitzant un Apple Watch. “La tecnologia és avorrida per si mateixa, i vull explicar com la gent l’utilitza per millorar la seva vida”, proclama.
Així, mantindrà la seva presència i continguts a Youtube com la seva activitat nuclear. “En la vida sempre hem de tenir una àncora que ens ho sosté tot. Si hi ha bones oportunitats i vas cap allà, sempre has de tornar a l’àncora; si no, el vaixell pot anar-se’n. La meva àncora és Youtube”. I ho continuarà sent des d’una perspectiva defensora de la tecnologia, confrontada a una “mirada fosca” que desconfia d’ella davant incerteses sobre avenços com la Intel·ligència Artificial. Davant el que alguns veuen un risc d’aïllament en les noves tecnologies, Nikias Molina veu oportunitats de connexió, la “màgia d’una tecnologia que ens connecta a tots”.