TheNBP Factory

Ecodeliver
Els fundadors d'Ecodeliver, Patrick Lokkegaard (conseller delegat) i Joan Mateu Chiquín (responsable de producte).

Ecodeliver vol aprofitar els viatges amb cotxe de particulars per enviar paquets

La 'startup', instal·lada a la incubadora logística del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, preveu llançar una 'app' a principis del 2025

En el món de les startups és molt habitual que una empresa que està començant es compari amb les més conegudes per explicar el seu model de negoci. En el cas d’Ecodeliver recorren a Blablacar per definir-se. “Som el Blablacar de la paqueteria”, exposa un dels seus cofundadors, Joan Mateu Chiquín. A l’economia de plataformes, cada minut lliure compta, per la qual cosa la companyia posa el focus en aquests viatges amb cotxe que fan particulars amb el maleter buit. “Volem aprofitar l’espai lliure a vehicles que ja han de circular i així evitar posar un altre camió a la carretera”, resumeix Chiquín, “en logística, la sostenibilitat va acompanyada de la col·laboració”.

Per poder portar paquets, caldrà apuntar-se a una app encara en desenvolupament, amb el seu llançament previst de cara a principis de l’any que ve. Aquí s’informarà del viatge que es té previst fer i, en funció del trajecte, s’adjudicaran uns paquets o uns altres, així com s’informarà del punt de recollida i d’entrega. De moment, Ecodeliver ha fet proves pilot per transportar comandes amb marques de roba i cosmètica, però també productors d’alimentació sostenible.

En els plans de la startup, fundada l’any 2022 per Chiquín, actual responsable de producte, i Patrick Lokkegaard, el conseller delegat, també es contempla aprofitar els maleters dels autobusos de línia, moltes vegades també buits, així com incloure l’enviament de paquets entre particulars. Això sí, remarca Chiquín, la remuneració que rebran aquests eventuals transportistes mai superarà el cost del viatge: “No volem que la gent es professionalitzi”.

Els últims desenvolupaments de la seva aplicació mòbil els estan tancant des de la incubadora logística del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), on es van instal·lar el mes de juny de l’any passat. “Ens aporta molt valor perquè estem connectats amb altres companyies del sector. Per exemple, l’altre dia, un company de taula que és d’una altra empresa em va parlar d’algú i ara és el nostre client”, resumeix l’emprenedor. Prèviament, la companyia, que no vol revelar la seva facturació, estava instal·lada a l’edifici MediaTIC de Barcelona Activa.

És a les instal·lacions de la Zona Franca on està provant noves tecnologies i indagant com fer més fàcil la seva app, però també la seva operativa interna. Amb un equip de set treballadors, Ecodeliver està fent pilots amb intel·ligència artificial (IA) i automatització per millorar una proposta que també abasta el repartiment d’última milla, és a dir, quan el particular ja ha deixat el paquet en el punt d’entrega i d’aquí ha d’arribar a la casa des d’on s’ha demanat. La IA serveix per millorar la comunicació i reduir les entregues fallides, mentre que l’automatització ajuda a gestionar millor els recursos davant els pics de treball o la falta de conductors.

En l’apartat del repartiment d’última milla, entren els vehicles elèctrics. Entreguen a domicili a Barcelona, amb un magatzem a Viladecans, Madrid i Màlaga. No volen que sigui la part central de la companyia, però, de moment, l’han d’assumir ells mateixos. Va ser quan van començar a operar a Madrid l’any passat quan van començar a tenir beneficis. En un futur, preveuen incorporar tricicles en el repartiment.

Tags from the story