Festival Sònar
El Festival Sònar, en una foto d'arxiu. © Nerea Coll

L’edició especial del Sónar 2021 es multiplica per tres

L'edició d'aquesta tardor s'ha ramificat en tres noves propostes d'esdeveniments centrats en la intel·ligència artificial i la tecnologia aplicada a la música

El Festival Internacional de Música Avançada i Art Multimèdia per excel·lència de la ciutat també s’ha vist afectat pels condicionants de la pandèmia i no tornarà en el seu format habitual fins al juny de 2022, mes en què sempre s’ha celebrat. Però per no fer-nos tan llarga l’espera, els seus directors Enric Palau i Ricard Robles ens porten una nova proposta de tardor ramificada en tres nous festivals amb el segell Sónar: AI and Music S+T+ARTS Festival, SónarCCCB 2021, i OFFSónar by Night.

Des de 1993, el Sónar se celebra anualment i és considerat un dels certàmens més prestigiosos d’Europa en el seu gènere, pel fet de ser una cita imprescindible per a artistes d’última generació, professionals i empreses importants del món de la música i l’art electrònic, i un públic obert alhora que exigent.

A més, la seva expansió ha traspassat les nostres fronteres i ja existeixen diverses edicions celebrades a Istanbul —l’última ha estat just a principis d’octubre—, i la pròxima primavera s’estrenarà a Lisboa. Aquesta edició de tardor de Barcelona serà del 27 al 30 d’octubre i comptarà amb més de 100 activitats repartides en les tres vessants.

Els tres festivals tenen un caràcter predominantment presencial, seguint la normativa vigent. Però la seva proposta de format híbrid, amb esdeveniments digitals, permetrà que una part de l’oferta de l’AI and Music Festival i de SónarCCCB estigui disponible online en streaming gratuït i seran gravats per Betevé per a la seva emissió posterior i vídeo on demand.

AI and Music S+T+ARTS Festival (27 i 28 d’octubre)

El primer festival AI and Music centrat en les aplicacions i reptes de la intel·ligència artificial en la creació musical estarà impulsat pel programa S+T+ARTS de la Comissió Europea i comptarà amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Betevé. Reunirà experts, científics, professionals i artistes de tot el món per debatre, explorar i demostrar la interacció entre humans i tecnologia, amb una àmplia programació de concerts, demostracions, conferències i hackatons —trobada de programadors l’objectiu dels quals és el desenvolupament col·laboratiu de programari—.

21 espectacles musicals, la major part creats ex profeso per a aquest primer festival, que integren d’alguna manera la intel·ligència artificial, i que han estat desenvolupats per equips en co-creació dels mateixos artistes al costat d’investigadors de IA de la UPC. És el cas del concert inaugural del dimecres 27 a L’Auditori, que estrenarà el xou Piano+AI del pianista i compositor Marco Mezquida; el treball de la coreògrafa Kiani del Valle al costat dels visualistes Hamill Industries, o la proposta interactiva oberta al públic que han creat des de la productora catalana Awwz.

Holly Herndon, María Arnal y Tarta Relena desarrollarán un proyecto conjunto
Holly Herndon, María Arnal i Tarta Relena desenvoluparan un projecte conjunt.

També en el marc d’aquest festival, i en format co-creació, es desenvoluparà el projecte de recerca i residència artística de Holly Herndon, una de les pioneres pel que fa a experimentació amb veu i intel·ligència artificial, al costat de les locals Tarta Relena i Maria Arnal, que promet ser un dels plats forts de l’esdeveniment, i la col·laboració del Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) al costat dels artistes i investigadors Reiko Yamada i Maciej Lewenstein, en el seu espectacle Of Randomnes and Imperfection.

Més enllà de les propostes musicals, l’AI and Music estarà centrat en les xerrades i taules rodones on es debatrà sobre usos i potencialitats de la IA com a element transformador en la música i en com fer-la arribar al gran públic. Però també es desenvoluparà el Thinking Lab, un nou espai de trobada i posada en comú per a experts, científics, artistes i professionals que vulguin intercanviar experiències i coneixements adquirits durant l’esdeveniment, que transcendeixi al festival i culmini en un futur llibre sobre música i IA.

 

SónarCCCB (29 i 30 d’octubre)

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) acollirà de nou el SónarCCCB, després de finalitzar l’AI and Music, en una versió ampliada i més musical que altres anys, amb més de 60 activitats repartides entre concerts i DJ sets, les presentacions de Sónar+D —conferències, demostracions, workshops i projeccions— i càpsules audiovisuals, a més de dedicar un espai expositiu a projectes locals i estrangers i comptar amb un programa de continguts en línia que han estat produïts en col·laboració amb diferents partners nacionals i internacionals en ciutats de tot el món.

El gruix d’aquest festival estarà dedicat a un programa musical extens que es realitzarà entre el Hall i el Teatre del CCCB, però també el Pati de les Dones acollirà a una dotzena d’artistes representatius de l’ecosistema musical de la ciutat, comissariats per la plataforma radiofònica Dublab.es. Noms com BFlecha, Bikôkô, Cora Novoa & The Artifacts, Dania, Il Quadro di Troisi, Koreless, La Niña Jacarandá, Marina Herlop, Palica, Parrenin/Weinrich/Rollet, Tirzah, Verde Prato, Wave 131, o Zenjiskan, entre molts d’altres, sonaran durant els dos dies, al costat de les vídeo càpsules creades per a l’ocasió per artistes com JASSS b2b Cem featuring Harriet Davey AV set o Yeule, en el marc de la plataforma We Are Europe del programa Creative Europe de comissariat artístic.

El gruix d’aquest festival estarà dedicat a un programa musical extens que es realitzarà entre el Hall i el Teatre del CCCB, però també el Pati de les Dones acollirà a una dotzena d’artistes representatius de l’ecosistema musical de la ciutat

La part més teòrica d’aquest esdeveniment és la dedicada a l’espai de conferències del Sónar+D, amb un programa dividit en cinc blocs temàtics —sostenibilitat, codificació creativa i intel·ligència artificial, nous imaginaris digitals, ciutats futures i noves economies digitals més enllà de les criptoplataformes—, i els projectes col·laboratius entre ens locals del món de la creativitat, la recerca i la formació, com el de l’artista i investigadora Joana Moll amb el Barcelona Supercomputing Center (BSC) i Aksioma anomenada Carbolytics, o el projecte audiovisual de Cora Novoa al costat del Taller de Músics.

Per a l’última jornada del diumenge i en col·laboració amb el festival In-Edit, s’ha programat una marató de cinema documental musical, on es projectarà la pre-estrena del film Laurent Garnier: Off the record, que recorre la carrera del DJ francès, al costat d’una sessió amb vídeos inèdits d’alguns dels concerts més memorables de la història del Sónar.

JASSS b2b Cem featuring Harriet Davey AV set
Imatge de la càpsula de JASSS b2b Cem featuring Harriet Davey AV set.

OFFSónar by Night (29 i 30 d’octubre)

Per celebrar que ja tornen a estar oberts els clubs, s’han programat dues sessions especials per a les nits de divendres i dissabte, encapçalades per dos dels DJs més importants del panorama musical internacional, com són Nina Kraviz i Laurent Garnier, al costat d’alguns dels més selectes discjòqueis de l’escena local —Angel Molina, Anika Kunst, o Josephine i Lluna Martínez del col·lectiu Femnoise—.

Aquest esdeveniment se celebrarà a la Plaça Major del Poble Espanyol i serà el tancament perfecte per a quatre dies de música, creativitat i tecnologia, abans de la celebració al juny 2022 del pròxim Sónar.