El model comercial de Barcelona no podria ser sostenible sense la despesa realitzada pels visitants metropolitans i el turisme que generen, conjuntament, el 46% del negoci dels comerços de la ciutat, segons l’informe Importància de l’economia del visitant de la regió metropolitana de Barcelona re-economitzar el centre de Barcelona, encarregat per la Unió d’Eixos Comercials Turístics, Barcelona Oberta.
Més concretament, és cabdal el volum de compra que fan els residents de la regió metropolitana a la ciutat, on deixen anualment uns 3.900 milions d’euros, que representa el 28% del negoci anual de tot el sector comercial, pròxim a 13.800 milions d’euros (el 12,7% del PIB de la ciutat de Barcelona), amb dades de 2019. Traslladat al mercat laboral, aquest percentatge correspon a més de 25.000 llocs de treball del total de 98.000 que proporciona el sector.
L’impacte del visitant metropolità a la ciutat de Barcelona no només incideix en el comerç: de cada tres euros en compres dels no residents de la ciutat, s’indueix un euro de despesa en la restauració, ja que més de la meitat (54%) dels consumidors provinents de fora de la ciutat, que la visiten per passar-hi un mínim de tres hores fent compres, passen per algun establiment de restauració. Destaca que sis de cada deu visitants de la regió metropolitana es desplacen a la ciutat entre dues i tres vegades al mes. És a dir, no només aprofiten per comprar les persones que treballen a Barcelona, sinó que un 60% s’hi trasllada durant el cap de setmana. Això demostraria perquè el 77% de les compres corresponent al retail de la moda i un 35% al producte fresc, per exemple; mentre que un 93% fan ús de la restauració.
En el cas del turisme, l’estudi de Barcelona Oberta concreta que deixa una facturació de 2.400 milions d’euros pel comerç, el 18% del negoci total. Finalment, les compres dels barcelonins s’eleven fins als 7.500 milions d’euros, representant poc més de la meitat de la facturació del comerç de la ciutat (54%). “Això demostra que la ciutat dels 15 minuts és una assignatura que hem superat, perquè els residents a la ciutat tenen una bona i accessible oferta comercial a prop del seu domicili”, va concretar Roger Gaspa, soci-director de RBD Consulting Group, empresa encarregada de l’elaboració de l’estudi.
Riscos sobre una ciutat amb atractiu
L’estudi evidencia que el comerç de centralitat de Barcelona —“propi de les principals ciutats d’Europa”, destaca Gabriel Jené— té un atractiu significatiu per als consumidors de fora de la ciutat, siguin residents a la regió metropolitana i la resta de Catalunya o siguin visitants estrangers, però també alerta que l’accessibilitat no pot convertir-se en una trava, “en un destorb a la mobilitat”, va manifestar el president de l’associació Barcelona Oberta, que representa 21 eixos comercials de la ciutat.
En aquest sentit, entre les conclusions de l’informe, una crida al consens amb les administracions i, especialment, una demanda per a l’Ajuntament de Barcelona perquè les polítiques urbanístiques que està implementant, on es prioritza la sostenibilitat, però que redunden directament en la mobilitat sense tenir en compte les possibles afectacions sobre l’economia de la ciutat, es reverteixin o, si més no, que es busqui el consens abans de dur a terme segons quines actuacions.
Per la seva part, Roger Gaspa va parlar de la “desconnexió emocional” que s’està produint entre els residents dels municipis que envolten Barcelona i la capital, i ho atribueixen, especialment, a la feblesa del transport públic i les limitacions a la mobilitat ocasionades per la política urbanística del consistori. Actualment, el 50,8% de visitants metropolitans es desplacen a Barcelona en vehicle privat per problemes associats al model i l’oferta de transport públic existent, que s’agreuja a mesura que s’incrementa la distància de la ciutat. També tenen queixes per les dificultats d’accés amb el cotxe privat i el temps que es triga a arribar i a trobar aparcament.
En aquest context, com a conclusió, el 71% dels residents de la regió metropolitana assegura que cada cop és més complicat anar a comprar a Barcelona i el 58% dels compradors manifesta que deixaria de venir a la ciutat de Barcelona si no hi pogués accedir amb el seu vehicle privat.