Un acord entre l’Ajuntament de Barcelona i Conren Tramway, propietari de dos edificis buits a les Tres Xemeneies, desencalla el futur d’aquest espai del Paral·lel. D’una banda, l’Ajuntament facilitarà un canvi de planejament urbanístic perquè un dels dos edificis, l’ubicat a Vilà i Vilà 40, pugui acollir oficines de qualsevol mena, ja que actualment només pot acollir instal·lacions i oficines d’empreses vinculades al subministrament de serveis essencials.
A canvi, Conren Tramway cediria al consistori la propietat de l’altre edifici, on es preveu instal·lar el Centre de Coordinació Operativa d’Emergències de Barcelona (CECOR). A més a més, la promotora immobiliària propietat dels germans Hugas assumirà el cost de reurbanització dels jardins de la plaça i cedirà 6,2 milions a la ciutat per a habitatge i equipaments veïnals. El total de les cessions necessàries per desbloquejar el projecte es valoren en més d’onze milions d’euros.
L’alcaldessa Ada Colau ha destacat en roda de premsa que és un “gran dia” pel barri del Poble-sec perquè s’ha aconseguit “desencallar” la transformació de l’àmbit gràcies a l’acord. En aquest sentit, Colau ha explicat que el canvi de planejament permetrà a la propietat fer oficines, però també hi haurà “un retorn cap al barri i la ciutat”, informa ACN.
Actualment, els sòls on s’ubiquen els edificis de les Tres Xemeneies estan qualificats de serveis tècnics –clau urbanística 4–, de manera que ara per ara només poden acollir instal·lacions i oficines d’empreses vinculades al subministrament de serveis essencials com ara llum, aigua, gas i telecomunicacions.
Segons ha indicat la tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, arran de l’acord l’Ajuntament s’avé a fer el canvi de qualificació dels solars per dotar-los d’usos terciaris, un fet que farà augmentar “considerablement” el seu valor. Això permetrà que l’edifici més alt, d’uns 20.300 m² construïts, la promotora el pugui comercialitzar per acollir oficines per a tota mena d’empreses. Paco Hugas, representant de Conren Tramway, ha assenyalat ara s’obre una “nova etapa” per a la companyia, que va comprar l’edifici el 2017, però no ha pogut atraure-hi activitat econòmica en tots aquests anys.
L’altre edifici de Conren Tramway, també buit i ubicat a Paral·lel 51, es cedirà a l’Ajuntament, que el requalificarà per poder convertir-lo en un equipament públic. És un espai de 2.500 m2 i és on s’instal·larà el CECOR, el Centre de Coordinació Operativa d’Emergències de Barcelona, que ocuparà tot l’espai.
El tinent d’alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, ha assenyalat que es tracta d’una “magnífica notícia”. A més, tant l’Ajuntament com Conren Tramway i també els veïns han coincidit a destacar que el fet que s’ubiqui el CECOR a les Tres Xemeneies contribuirà a fer de la plaça un entorn més segur.
Transformació de la plaça i equipaments
La proposta definitiva inclou cessions de l’empresa privada per a la ciutat valorades en un total d’11,2 milions d’euros, d’acord amb dades municipals. Així, a banda de cedir l’edifici on s’instal·larà el CECOR els promotors de Conren Tramway també es faran càrrec de la reurbanització dels jardins, valorada en 2,7 milions d’euros, i cediran a la ciutat 6,6 milions d’euros –2,2 provinents del 10% de l’aprofitament urbanístic de l’operació més una contribució addicional de 4 milions– que el consistori destinarà a nous equipaments i habitatge assequible per al barri.
A la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat (CEUIM) del mes de març es durà a aprovació inicial una Modificació de Pla General Metropolità (MPGM) que reculli tots els canvis, i la previsió és que estigui aprovada definitivament entre juliol i setembre.
Amb l’aprovació inicial del planejament, el govern municipal preveu encarregar la redacció dels projectes de la nova seu del CECOR i de la reurbanització dels jardins per poder fer les obres dels dos espais el mandat vinent. En el cas dels jardins, es preveu que les obres comencin a l’estiu del 2024.
D’altra banda, s’espera que la llicència per a les oficines de l’edifici Torre pugui obtenir-se a la tardor 2023. Així, la idea és que totes les obres de l’espai puguin coordinar-se i començar l’any 2024.