Mireia Escobar Disseny Hub
La directora del Disseny Hub Barcelona, Mireia Escobar.

El Disseny Hub canvia el rumb per convertir-se en l’espai de referència de les indústries creatives

En aquesta nova etapa, sota la direcció de Mireia Escobar, aposta per augmentar les activitats que programa, amb més exposicions i festivals, però també incloent nous programes per donar suport al talent emergent de la ciutat. Tot això, amb l'objectiu de donar-se a conèixer i ser l'espai al qual recorrin empreses i institucions per fer realitat els seus projectes.

Des de novembre, el Disseny Hub Barcelona (DHUB) dedica a Banksy una de les exposicions més extenses que s’ha fet mai sobre la seva misteriosa figura, amb més de 70 obres originals, entre les quals hi ha de mítiques, como la de la nena que deixa anar un globus vermell o la del manifestant que llença un ram de flors. Gràcies a aquesta mostra, que ja ha aconseguit més de 26.400 visitants, molts són els que han trepitjat per primera vegada aquest espai, que treballa des de fa més d’un any per posicionar-se com el centre neuràlgic de les indústries creatives a la ciutat sota la direcció de Mireia Escobar.

En una entrevista amb The New Barcelona Post, la primera que concedeix, Escobar explica que el DHUB es troba immers en una nova etapa per reinvindicar-se com l’espai de referència per a un sector que inclou múltiples disciplines, com el disseny, la moda, l’artesania, l’arquitectura o les arts audiovisuals. Empreses, institucions i escoles de disseny han de poder trobar en el Disseny Hub un lloc on poder realitzar els seus projectes i eines per poder-los fer realitat. “Ha de ser l’espai que el sector se’l senti com casa seva”, remarca. Això sense oblidar la seva oferta cultural programada per a la ciutadania, que l’ha de continuar descobrint i acostumar-s’hi a visitar-lo més per veure les exposicions que organitza o per assistir a les activitats que acull.

El nou rumb del Disseny Hub emana del pla d’actuació que el Govern municipal va aprovar a finals de 2019 per impulsar les indústries creatives a la ciutat, amb la mirada posada en aquest edifici, que no explotava al 100% el seu potencial. La mesura no preveia l’arribada de la pandèmia, que va coincidir amb l’estrena d’Escobar a la direcció. Era la primera vegada que es creava aquesta figura per al DHUB, amb l’objectiu d’impulsar-lo i coordinar millor els diferents actors que hi conviuen, com el Museu del Disseny de Barcelona, la FAD i el BCD, així com una biblioteca municipal.

Amb Escobar, el DHUB ha triplicat la seva activitat, tant en nombre d’exposicions com en programes, festivals i conferències, aposta que ha multiplicat els assistents de retruc. Actualment, l’espai que es dedica a l’exposició ja està ple per a aquest 2022 i per al 2023, i s’està treballant en la programació del 2024 i 2025. “Això no s’havia fet mai”, exposa Escobar. Més enllà de Banksy, el DHUB ha acollit mostres sobre els barrets de Balenciaga o els objectes comuns que són presents en el nostre dia a dia. Aquesta nova etapa també vol potenciar l’arquitectura, com s’evidencia amb l’organització d’una exposició sobre Josep Miàs, que ha atret a 12.500 visitants.

L’any 2021 també ha estat el moment per a la presentació d’una nova versió de la Barcelona Design Week i la celebració de festivals com el Llum BCN, el FLIC, l’OFFF, el Blanc! o el Cruïlla XXS. Si el nou rumb va coincidir amb l’esclat de la crisi de la covid, el DHUB està registrant actualment un 60% més de demanda per acollir activitats, increment motivat per la intensificació que s’està impulsant, així com per una sortida a la crisi que no acaba d’arribar.

Però no tot són exposicions, conferències i festivals, el Disseny Hub també aposta per potenciar el nou talent de la ciutat de la mà de les escoles de disseny. Durant l’any passat, ha organitzat un programa per redissenyar els comerços de la ciutat conjuntament amb diferents eixos comercials, amb l’objectiu d’adaptar els establiments a les noves necessitats i potenciar-los; un altre per concebre òperes de petit format col·laborant amb el Liceu, que presentarà els seus resultats aquest dimarts, i un tercer per incloure les necessitats de col·lectius vulnerables en els preceptes del disseny. També s’ha acompanyat a dissenyadors i marques de moda emergent per accelerar el seu creixement, programa que ja enceta la seva tercera edició.

Mireia Escobar DHUB
Escobar s’ha convertit en la primera directora del DHUB, amb l’objectiu de potenciar aquest espai.

Nous espais al DHUB

En aquesta nova etapa, el Disseny Hub també està repensant el seu interior, sumant zones que han de contribuir a impulsar-lo. Una d’elles és un espai que va quedar tancat i sense ús quan es va acabar de construir l’edifici l’any 2013, que es veu des de l’entrada pel carrer Ávila, al costat de la cafeteria. Originalment, aquest espai havia de ser un restaurant, però va acabar quedant buit. Amb una superfície de 900 metres quadrats, s’obrirà per fer activitats, encara per definir. En aquesta actuació s’invertirà un milió d’euros i es preveu que les obres acabin el 2024.

En el curt termini, el DHUB també guanyarà una botiga, on dissenyadors i marques barcelonines tindran un aparador on testejar nous productes. Els treballs per adaptar l’espai que ocuparà començaran aquest febrer. Finalment, es reformularan els espais dedicats a mostres pop-up del disseny, que serveixen per lluir propostes expositives temporals i de petit format i posar en valor i donar visibilitat al talent local present en les indústries creatives.

DHUB
El Disseny Hub sumarà nous espais en el curt termini, com una botiga. © Arnau Puig