Un establiment especialitzat exclusivament en cereals: això és el Flako, un local pioner a Barcelona, al costat del Mercat de Santa Caterina, que s’ha guanyat el favor dels clients. Dos joves emprenedors, Laia Rincón i el Nico Castán, van desenvolupar la idea després de visitar a Londres el Cereal Killer, un establiment pioner a Europa en oferir exclusivament cereals, i quedar-ne descontents. Van pensar que podien fer-ho millor a Barcelona i es van llançar a l’aventura
A principis de 2017, al carrer del General Álvarez de Castro, a prop del mercat de Santa Caterina, va obrir un local molt petit, amb capacitat per a 16 persones. Però el que més em va sorprendre va ser el que hi servien: és un local especialitzat en cereals, el Flako. Cada cop que hi passava pel davant no donava crèdit, com era possible que algú obrís un local d’aquestes característiques? De fet no li vaig donar gaire esperança de vida, però s’ha demostrat que estava del tot equivocat.
Els visionaris de tot plegat són la Laia Rincón i el Nico Castán, dos joves emprenedors (amb més visió que jo) de 30 i 29 anys, que en una visita a Londres van anar a parar al Cereal Killer, els pioners dels locals d’aquestes característiques a Europa. L’experiència va ser tant dolenta que van decidir obrir el seu cafè de cereals a Barcelona. “No ens va agradar gens, vam trobar que els preus eren desorbitats, la decoració era infantil, exageradament lluminós, i va ser quan vam decidir que volíem obrir alguna cosa relacionada amb els cereals, però radicalment diferent d’allò”, m’explica la Laia Rincón. En aquells moments a la capital catalana no hi havia cap local d’aquestes característiques i ells van apostar per ser-ne els pioners. “Vam fer una mica d’estudi de mercat i de seguida ens vam adonar que un local d’aquestes característiques podia funcionar. Vaja, jo no en tenia cap dubte”.
Ni el Nico ni la Laia tenien experiència en el ram de l’hostaleria i aquest fet és un dels que em destaca la Laia: “Això ens ha anat molt bé perquè no teníem cap vici adquirit i ho hem fet tot segons el que a nosaltres ens agrada. La decoració del local volíem que fos agradable pel tipus de llum, ens hem inspirat en locals dels anys 60-70 dels Estats Units, el més orgànic possible. Al nou local hem pogut posar-hi més plantes, gràcies sobretot al fet de tenir més espai. Volíem fugir com fos del que havíem vist al Cereal Killer”.
Però està clar que només amb la decoració no n’hi ha prou per aconseguir l’èxit a una ciutat com Barcelona. Però potser un dels motius és la gran varietat de cereals que ofereixen. En tenen 200 marques diferents (d’Europa, dels Estats Units i de la resta del món), i les combinen amb 75 tipus de toppings (guarnició, complements). I espera, que per remullar-ho tot disposen de 20 varietats de llets (de vaca, vegetal, civada, arròs, ordi, sense lactosa, de colors…) “T’has de deixar guiar per nosaltres, no t’enganyarem. Segons els teus gustos segur que som capaços de trobar aquells cereals que més s’adapten a tu, i també recomanem aquelles llets que més s’ajusten. Sempre busquem l’equilibri i que els sabors combinin bé”.
Si no ets un expert en cereals, com és el meu cas que, a banda dels més habituals comercialment, no en sé gaire més, és fàcil que et puguis perdre. La meva recomanació és que si visiteu el Flako us deixeu aconsellar, que ells en saben una estona i són una passada d’amables. “Tres dels nostres treballadors abans han estat clients. Creiem que és important que la gent que treballi amb nosaltres conegui i li agradi el producte”.
Els clients del Flako són fidels i acostumen a visitar el local un cop per setmana o, a molt estirar, una vegada cada 10 dies. “Els que més ens sorprenen són els nord-americans, si estan uns quants dies a Barcelona són capaços de venir a menjar cereals cada dia”.
De fet, d’entre la selecció de cereals, no en podien faltar dels Estats Units. Trobar-los no és difícil: “per internet ho pots gestionar tot, va ser més difícil trobar un local a Barcelona, això sí que és complicat”, m’explica la Laia. Però s’han trobat que precisament els que venen de l’Amèrica del Nord són els més cars d’importar. La culpa: els alts índex de sucre que després has de pagar a la duana.
Durant la visita al Flako atraco, periodísticament parlant, l’Ester i la Clara, que visiten per primera vegada el local. “Feia molt de temps que volíem provar els cereals del Flako, però l’altre local sempre estava ple de gom a gom i era impossible trobar-hi taula. Quan vam veure que obrien el nou local no ens ho vam pensar i l’experiència ha estat immillorable”. Però veig que no s’han acabat un dels dos bols que s’han demanat. “És que hi ha molta teca, ens n’hauríem d’haver partit un. Però, de debò, estan boníssims.” M’asseguren que hi tornaran i que li posen un notable alt a l’experiència.
Les noves generacions són ben exigents, penso, i ja ens va bé això. Igual que la Laia i el Nico, que tenen una fita ben ambiciosa. “Ens agradaria que algun xef de casa nostra ens preparés algun dels combinats de cereals de la nostra carta. Seria una autèntica passada”. Doncs amb l’èxit que acompanya els amics del Flako i la seva tenacitat, estem molt a prop de poder tastar l’esferificació de cereals amb làmines de xocolata i fruita confitada. I si no, temps al temps!
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…