El gran teatre encara la programació 24/25 amb 206 funcions, incloses set amb segell propi. Ho fa per primera vegada lliure de deute i amb ambicioses perspectives de futur, incloent-hi l'actualització de les seves instal·lacions, l'impuls de produccions pròpies i l'obertura de la seva segona seu, al Port Vell
Perseguir un somni, però no només per materialitzar-lo, sinó per la tensió que es produeix entre un mateix i aquest anhel utòpic. Aquesta és l’ambició al voltant de la qual el Gran Teatre del Liceu fa girar la seva temporada 2024/2025, amb una programació eclèctica i plagada d’històries que tenen un somni com a motor, i que van des de Lady Macbeth a La traviata, passant per Rusalka i els desitjos truncats de Walter Benjamin a Portbou. En total, seran 206 funcions, que inclouran 13 títols d’òpera, 13 concerts o recitals, tres espectacles de dansa i 11 activitats en altres sales del Liceu.
La invitació a somiar que llança el teatre líric va acompanyada d’aclamades figures de l’escena operística, i batutes internacionals com les de Gustavo Dudamel, GiovanniAntonini, Paolo Bortolameolli, Marc Minkowski, Giacomo Sagripanti, René Jacobs, Antoni Ros-Marbà, Francesco Corti, Jordi Savall, William Christie i Rinaldo Alessandrini, a més de Josep Pons, director titular del Liceu. Com va anunciar al gener, Pons deixarà el Liceu el 2025 i serà el nou director de l’alemanya Deutsche Radio Philarmonie, i el Liceu està estudiant amb l’equip artístic i el propi Pons “quina serà la persona i l’equip adequat per continuar amb la seva labor”.
Així ho ha explicat el president de la Fundació Gran Teatre del Liceu, Salvador Alemany, al costat del mateix Pons; del director general, Valentí Oviedo; del director artístic, Victor Garcia de Gomar, i de l’artista resident, Àlex Ollé, en la presentació de la programació de la temporada. Durant aquesta, passaran pel Liceu veus de primer nivell com les de Nadine Sierra, Javier Camarena, Ermonela Jaho, Lise Davidsen, Iréne Theorin, Julie Fuchs, Juan Diego Flórez, Marina Rebeka, Piotr Beczała, Ekaterina Semenchuck, Martin Muehle, Anna Prohaska, Sara Jakubiak, Pavel Černoch, Sondra Radvanovsky, Maria Agresta, Artur Ruciński, Brian Jagde, Sonya Yoncheva, Ludovic Tézier, Asmik Grigorian, Karita Mattila, Matthias Goerne, Elisabeth Teige, Annalisa Stroppa, Klaus Florian Vogt, Matthew Polenzani, Marina Viotti i Emiliano González Toro.
El Liceu encara la pròxima temporada amb un pressupost global en ingressos de 54,8 milions, dos milions més respecte a l’actual
Les més de 200 propostes amb les quals el Liceu ha construït la programació 2024/2025 inclouen també grans veus nacionals, com Xabier Anduaga, Saioa Hernández, Ruth Iniesta, Xavier Sabata, Serena Sáenz, Celso Albelo, Ángeles Blancas, Gemma Coma-Alabert, Gerardo Bullón i José Antonio López. La nova temporada també estarà marcada per les propostes estètiques d’alguns dels directors d’escena més rellevants en el pla internacional, com el mateix Ollé, així com Romeo Castellucci, David McVicar, Katharina Wagner, Calixto Bieito, Bàrbara Lluch i Christof Loy.
La temporada arrencarà el 25 de setembre amb Lady Macbeth de Mtsensk de Xostakóvitx, presentada precisament per Ollé i dirigida musicalment per Josep Pons. Amb les veus de Sara Jakubiak i de Pavel Černoch, es tracta d’una de les flamants produccions del Liceu, que servirà per inaugurar una temporada que tindrà també com a produccions del teatre Benjamin a Portbou, d’Antoni Ros-Marbà, i el Lohengrin de Wagner. Amb direcció escènica de la seva besneta, Katharina Wagner, tornarà al Liceu després d’haver de ser cancel·lada el 2020 a causa de la pandèmia.
Tampoc faltaran en la temporada coproduccions com Rusalka de Dvorák, La Sonnambula de Bellini amb el segell de Bàrbara Lluch, i la història entre César i Cleopatra de Giulio Cesare de Händel de la mà de Calixto Bieito. El Liceu també coprodueix un nou espectacle de dansa amb la música de Sémiramis i Don Juan de Gluck, amb Jordi Savall al capdavant de l’Orquestra Le Concert des Nations i el Ballet du Capitole de Toulouse. La programació també inclou plats forts com la West Side Story dirigida per Dudamel, l’espectacle del Ballet Nacional d’Espanya Afanador, ideat per Marcos Morau, La Forza del destino de Verdi y Madama Butterfly de Puccini, entre les més de 200 propostes que el gran teatre oferirà a Barcelona durant la temporada.
Més enllà de la música, i en el marc del projecte del Liceu de les Arts impulsat per Garcia de Gomar des de fa quatre anys, el Liceu exercirà d’altaveu d’altres disciplines artístiques que vincularà a la lírica. Les fotografies del prestigiós Sebastiäo Salgado i la seva implicació en la de defensa de l’Amazones protagonitzaran el concert Amazônia, mentre que William Kentridge barrejarà la seva obra amb Xostakóvitx. Els poemes de Míriam Cano i les exposicions d’Inma Femenía i Antoni Tàpies pel centenari del seu naixement completaran un programa en el qual despunta Gerhard Richter, que ha exercit d’artista visual de la programació artística i que dialogarà amb Schumann i Schubert al concert Dichterliebe.
De la sorra de la platja a la Sagrada Família
El Liceu no es queda només en el Liceu. Encara dins d’aquesta temporada, desembarcarà a la platja de la mà de Dudamel en el marc de la Copa Amèrica amb un concert el 12 de juliol. Es tractarà d’un esdeveniment únic en el qual el director argentí dirigirà peces de bandes sonores de John Williams. Encara està en dubte si l’esdeveniment, cridat a adquirir una dimensió internacional, podrà ser retransmès o gravat, per la falta d’acord entre el Liceu i els seus cossos artístics en matèria de drets audiovisuals, en un àmbit que s’està treballant i “madurant”, segons Oviedo.
Alemany vaticina que el futur Liceu Mar generarà “un impacte sobre l’skyline del port i de Barcelona”
El Liceu sortirà també de les parets del gran teatre en la pròxima temporada, que inclourà una nova cita reservada a menors de 35 anys amb el Requiem de Mozart en la Sagrada Família. Aquest excepcional esdeveniment en un escenari privilegiat oferirà entrades gratuïtes que s’adquiriran mitjançant un sorteig obert a tots els menors de 35. Així, no es limitarà a la comunitat de Liceunder35, que compta actualment amb uns 23.000 joves.
“Volem que una nova generació s’inspiri amb el que van imaginar Gaudí i Mozart”, ha proclamat Oviedo, que ha confiat que la iniciativa serveixi per “connectar amb tota una generació de joves marcada per la frustració dels millenials i la irreverència dels Z”. Aquesta cita s’emmarca en la voluntat del Liceu d’acostar l’òpera a la ciutadania, cosa que fa també amb programes com l’Òpera entre generacions i el Liceu *Petit, que en la pròxima temporada oferirà cinc espectacles: La Petita Flauta Màgica, La Cuina de Rossini, Trencanous-jazz, La Barcarola i Miralls.
Un Liceu lliure de deute
Així com l’actual temporada del Liceu ha estat la que ha permès deixar enrere el deute que arrossegava des de 2013 de 16 milions d’euros, la de 2024/2025 serà la primera del teatre sense deute, ja que començarà havent cancel·lat també el deute adquirit durant la pandèmia. Superar aquest deute representarà un punt d’inflexió per al teatre, no només per deslliurar-se de la seva càrrega financera, sinó perquè podrà destinar els prop de 1,5 milions que ha dedicat anualment a afrontar-la a altres qüestions, com reparacions i manteniment. Segons Alemany, es tracta de “tot el que un edifici necessita fer després de 25 anys d’haver estat reconstruït”, després del gran incendi que el va devorar en 1994.
En aquestes necessitats s’inclouen reparacions i també treballs per actualitzar l’edifici, com la seva transformació digital, amb projectes que inclouran inversions que ascendeixen fins als 10 milions d’euros, ha detallat Oviedo. Després de retornar l’últim euro del deute, el 31 d’agost, el Liceu no només podrà destinar el seu previst superàvit a aquesta millora del seu edifici: “Una part important d’haver pogut eixugar el deute és poder invertir en noves produccions i que puguem decidir quines són les obres que volem tirar endavant”.
El Liceu encara la pròxima temporada amb un pressupost global en ingressos de 54,8 milions, dos milions més respecte a l’actual. Dins del pressupost global, el projecte artístic compta amb una partida de 15 milions, i la despesa educativa i social és de 1,2 milions. D’aquests fons, les administracions del patronat aporten el 48% del pressupost, mentre que el 52% es correspon a ingressos propis del teatre. Alemany ha posat en valor el fet que els ingressos propis estiguin per sobre de les subvencions públiques: “Representa una bona notícia d’estabilitat”.
De cara a aquesta nova temporada, el Liceu s’ha fixat com a objectiu incrementar en un 3% els ingressos a través de la venda d’abonaments i localitats, així com de factors com un augment d’aportacions privades arran de les ampliacions de les deduccions fiscals amb la nova llei de mecenatge. En aquesta línia, el Liceu apunta a passar dels 6,7 milions als 7,2.
La temporada inclourà una excepcional cita reservada a menors de 35 anys amb el Requiem de Mozart a la Sagrada Família
Aquesta voluntat de creixement dels ingressos es veu reflectida també en l’àmbit dels abonats. El Liceu, que actualment compta amb 10.500 abonats, ambiciona mantenir el creixement sostingut dels últims anys, i guanyar 2.500 nous abonats en la pròxima temporada. “Quan en la majoria d’Europa la subscripció està baixant, nosaltres anem pujant cada any”, ha celebrat Oviedo. El Liceu, que va tancar la temporada passada amb 273.000 espectadors, compta amb prop d’un 17% de públic turista, i preveu situar aquesta xifra entorn del 20% quan acabi l’actual temporada.
Més prop del Liceu Mar
Les perspectives de futur de Liceu vindran marcades per un dels seus més rellevants projectes de cara als pròxims anys: obrir la seva segona seu al Port Vell. El que es coneixerà com Liceu Mar, amb unes 900 places, compta amb un acord amb el Port de Barcelona ja confirmat, i està preparant el llançament del concurs arquitectònic.
Tot i que encara no es coneix com serà el projecte que guanyi aquest concurs, Alemany ha vaticinat que generarà “un impacte sobre l’skyline del port i de Barcelona”. Sobre aquest impacte, Oviedo ha reivindicat que s’ha de prioritzar la funcionalitat interna del nou teatre, i no tant el seu aspecte i façana. “Ha d’estar molt ben pensat per a les necessitats que tenim i perquè sigui de gran utilitat”, ha dit sobre la nova seu, que ocuparà l’espai que va deixar l’antic Imax Port Vell i en el qual ara s’aixeca la Copa Amèrica Experience.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…