El contracte, de 15,6 milions d'euros, permet reprendre unes obres que estan paralitzades des de l'any 2019. Les empreses Dragados, Urcotex i CRC seran de nou les encarregades d'executar el projecte per recuperar l'aspecte original de la històrica seu de l'autoritat portuària, on s'instal·larà un centre d'interpretació i equipaments protocol·laris.
Fa més de quatre anys que els turistes que visiten Barcelona i passegen per Colom i pel Portal de la Pau es pregunten què és aquell edifici singular que presideix la plaça i que ofereix un aspecte quasi fantasmagòric, sense vidres a les finestres i amb els seus principals elements arquitectònics coberts per unes xarxes. És l’edifici històric del Port de Barcelona, un immoble construït l’any 1907 i que, ben aviat, després d’una dècada d’oblit, tornarà a lluir la seva millor cara i a integrar-se a la vida de la ciutat transformada en un Centre d’Interpretació del Port.
Aquesta nova vida serà possible després que aquest dimecres el consell de l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) hagi adjudicat les obres de rehabilitació de l’edifici Portal de la Pau a una unió temporal d’empreses integrada per Dragados, Urcotex i CRC. L’import del contracte ascendeix a 15,63 milions d’euros i el termini d’execució és de 18 mesos, tot i que es farà en dues fases. La idea és que les obres comencin després de l’estiu i que just d’aquí a un any, abans de l’inici de la Copa Amèrica de Vela, hagin finalitzat tots els treballs exteriors, és a dir, la rehabilitació de les quatre façanes i de tots els elements arquitectònics visibles des de fora de l’edifici.
L’objectiu és que els milers de visitants de la Copa América ja puguin tornar a veure el Portal de la Pau en tota la seva esplendor i que es deixi d’oferir l’actual estampa d’abandó en la zona que serà l’epicentre de la competició. Així, a partir d’agost de 2024 els treballs de rehabilitació es paralitzaran i es desmuntarà la grua d’obres. A finals d’octubre, un cop finalitzades les regates, les constructores tornaran a entrar a l’edifici per executar les obres de les tres plantes interiors, amb l’objectiu de donar per acabada la remodelació a finals del primer trimestre de 2025, segons ha anunciat el president de l’APB, Lluís Salvadó.
El desbloqueig definitiu d’aquest projecte arriba després d’una llarga lletania administrativa, ja que és la segona vegada que el Port de Barcelona adjudica l’obra. Curiosament, la unió temporal d’empreses (UTE) guanyadora ha estat la mateixa en les dues licitacions, però per un import molt diferent. L’APB va encarregar la rehabilitació del Portal de la Pau a Dragados —empresa de construcció del Grupo ACS—, Urcotex i CRC a la tardor de l’any 2016 per un import de 9,7 milions d’euros i una previsió d’execució del projecte de 21 mesos. Aquest termini, però no es va complir i a començaments de l’any 2019 les obres es van aturar, fins avui.
A què va respondre aquesta paralització? El problema és que les constructores, un cop van començar els treballs, van veure que la feina que s’havia de fer era superior a l’esperada i que no es corresponia amb l’import de l’adjudicació. S’ha de tenir en compte que es tracta d’un edifici centenari i protegit com a Bé Cultural d’Interès Local (BCIL), amb molts elements patrimonials que cal restaurar per recuperar l’estètica original. Les adjudicatàries van intentar renegociar amb el Port, però al tractar-se d’un concurs públic, l’estricta normativa no permetia fer front a una modificació tan substancial de l’import d’adjudicació. Això va fer que, finalment, la UTE desistís de dur a terme l’obra, fet que va obligar a l’APB a tornar a iniciar des de zero tot el procediment d’adjudicació.
Aquest tràmit es va dilatar fins al passat mes de març, quan el Consell de Ministres va autoritzar una nova licitació, per un import màxim de 17,28 milions. Finalment, la reforma del Portal de la Pau s’ha adjudicat de nou per 15,63 milions, a les mateixes empreses que integraven la UTE original.
El projecte de rehabilitació preveu recuperar el vestíbul de l’entrada principal, a la planta baixa, així com les escales i la denominada sala hipòstila. La idea és instal·lar en aquest nivell a peu de carrer un Centre d’Interpretació del Port per explicar a la ciutadania el complex funcionament d’aquesta infraestructura clau de la ciutat, així com la seva contribució a l’economia i a la societat.
A la primera planta es recuperarà el gran saló, cobert per una volta, restaurant-ne tots els elements decoratius originals per poder-lo destinar a usos protocol·laris del Port de Barcelona, que va fer servir l’edifici com a seu corporativa fins a l’any 2010, quan es va traslladar al World Trade Center (WTC), tot i que l’immoble continua sent la seva seu oficial. En aquest sentit, s’habilitarà una nova sala per la celebració de les sessions del consell d’administració de l’APB i també hi haurà el despatx protocol·lari de presidència. Finalment, el Portal de la Pau té un altell, on s’ubicaran diversos serveis i despatxos. Segons el projecte, també es recuperaran les terrasses de la coberta.
L’edifici del Portal de la Pau va ser dissenyat per l’enginyer Julio Valdés i Humarán. Es va construir entre el 1903 i el 1907 i en els seus inicis funcionava com una estació marítima, de manera que, a la planta baixa hi havia els taulells de venda de bitllets, inspecció d’equipatges, despatxos de les empreses navilieres, policia, duana, i tota mena de serveis, com una oficina de correus i telègrafs. En paral·lel, a la primera planta es va inaugurar un restaurant de luxe, El Mundial Palace, que ben aviat es va convertir en el lloc preferit de la burgesia barcelonina de l’època i va ser escenari de grans banquets i esdeveniments de caràcter polític, esportiu, social i cultural. El restaurant va funcionar fins a l’any 1918, quan es va decidir destinar tot l’edifici a la Junta d’Obres del Port.
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…
A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…