El bloqueig internacional que ha provocat el portacontenidors Ever Given, fletat per la companyia taiwanesa Evergreen Line i amb destí Rotterdam, ha posat en relleu la fragilitat que es pot produir en un món globalitzat, ja evidenciada recentment amb la crisi de la covid-19. S’ha vist com un contratemps pot aturar-ho tot i tenir conseqüències milionàries. Més enllà del col·lapse en el tràfic internacional de vaixells que ha provocat, hi ha hagut altres danys col·laterals, com la pujada del preu del petroli, encarint també el cost del comerç.
Tot i que ja s’ha començat a reprendre el tràfic al Canal de Suez, després dels treballs per reflotar l’Ever Given, encara queda molt per resoldre aquesta crisi. No només per la investigació que s’haurà de fer per determinar les causes de l’accident sinó per tots els vaixells que s’han quedat parats pel camí o els que han desviat la ruta. Òbviament, hi haurà un impacte en l’operativa de ports com el de Barcelona, però encara és aviat per quantificar-lo.
La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, explica que encara no s’han produït afectacions, però que, per descomptat, n’hi haurà. Conscient de les tensions que es poden produir un cop es reactivi completament el tràfic internacional, Conesa remarca que estan treballant per evitar sumar més endarreriments quan els vaixells arribin a l’enclavament, reforçant la gestió i els equips. “Ens estem preparant per evitar que les terminals es converteixin en un coll d’ampolla. Aquests dies el coll d’ampolla ha sigut el Canal de Suez, però ara el que pot passar és que ho siguin els ports perquè les terminals no puguin operar tan de pressa com és necessari”, exposa.
Conesa assenyala que les terminals del Port de Barcelona hauran de reprogramar els treballs que tenien previstos per quan finalment els vaixells arribin, a més d’organitzar escales més seguides, acumulant els endarreriments i les que ja s’havien de produir originalment. “El més important és que, quan ens arribin tots els vaixells, nosaltres tinguem tota l’operativa a punt perquè la mercaderia flueixi molt ràpidament per les terminals”, defensa. Una altra qüestió que les pot afectar serà la falta de contenidors, tenint en compte que es reutilitzen un cop arriben i això dependrà de la represa del tràfic internacional. “Tot s’endarrereix”, subratlla.
La primera afectació al Port de Barcelona serà aquest dissabte
Fins ara, els vaixells que han arribat a Barcelona venint del Canal de Suez en els últims dies ho han pogut fer perquè l’havien travessat abans de l’accident. La ruta des d’aquesta artèria comercial fins a la capital catalana dura aproximadament entre sis i vuit dies. És a dir, encara hi ha marge per començar a notar els efectes de l’embús.
La primera conseqüència de l’obstrucció del Canal de Suez al Port de Barcelona es veurà aquest dissabte, quan el primer vaixell afectat per l’aturada no arribi a la capital catalana. Casualment, aquesta nau, que es troba a la part sud del canal, opera per Evergreen Line. En total, el port calcula que, ara per ara, hi ha uns 11 vaixells amb destí Barcelona afectats per l’incident.
El retard que finalment acabin tenint aquests vaixells dependrà de diferents factors. Ara mateix, les navilieres estan decidint quina és la millor opció per gestionar la situació: o bé esperar o bé canviar de ruta, anant pel Cap de Bona Esperança. Aquesta desviació suposa sumar entre 10 i 12 dies més de ruta per arribar a Barcelona i augmentar els costos. Les companyies que vénen del sud-est asiàtic ja han optat per evitar el Canal de Suez i donar la volta per Àfrica, segons indica la presidenta del Port de Barcelona. També afectarà si s’augmenta l’afluència màxima permesa al Canal de Suez, que acostuma a ser de 50 vaixells al dia com a màxim. S’està plantejant la possibilitat d’incrementar la capacitat fins als 100, decisió que podria reduir considerablement el termini per fer passar la cua de 400 bucs que a dia d’avui esperen per passar-lo.
Actualment, el Port de Barcelona rep setmanalment entre 35 i 40 escales de portacontenidors, de les quals set corresponen a serveis marítims regulars de contenidors que uneixen Àsia i la Mediterrània, transitant pel Canal de Suez. Són serveis amb Extrem Orient, el Golf Pèrsic, el subcontinent indi i Pakistan o el sud-est asiàtic, que triguen entre 25 i 35 dies en fer la ruta sencera. Maersk, Mediterranean Shipping Company (MSC), CMA-CGM, Ocean Network Express (ONE) i Evergreen Line són algunes de les navilieres que transporten contenidors a la capital catalana i resultaran afectades. A aquests vaixells s’han d’afegir els petroliers i vaixells de transport de gas, que acostumen a passar pel Canal de Suez des de la zona del Mar d’Aràbia cap a la Mediterrània.