Els tres molls del Port Vell de Barcelona (Fusta, Espanya i Marina Port Vell) seran l’escenari de la 60a edició del Saló Nàutic, que torna a Barcelona a l’octubre amb un 40% més de superfície i un 20% més d’expositors, i es convertiran també en el punt de difusió pública de les accions que la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN) durà a terme en els propers mesos per aconseguir que la competició de la Copa Amèrica de Vela, que radicarà a la ciutat el 2024, sigui un èxit rotund.
Donat que la trobada firal internacional, que enguany se celebra del 12 al 16 d’octubre, reuneix a tota la comunitat nàutica, el Nàutic és un esdeveniment de màxim ressò per als organitzadors de la Copa Amèrica que, juntament amb l’Emirates Team New Zealand i el Port de Barcelona, estan treballant perquè la prova sigui una nova oportunitat per convertir la ciutat en un referent mundial. “És un esdeveniment [la competició] comparable a uns Jocs Olímpics”, ha dit el president del Saló Nàutic, Luis Conde.
“Volem fer de la 37a edició de la Copa Amèrica la millor que s’hagi fet mai”, ha indicat Ignasi Armengol, director de la FBCN —anteriorment Fundació Navegació Oceànica Barcelona (FNOB)—. “Barcelona és una ciutat que sap organitzar grans esdeveniments i les administracions tornarem a posar tots els elements que puguem”, ha afegit. Així mateix, ha assenyalat que cal “acompanyar” l’esdeveniment esportiu amb “altres projectes” per tal de potenciar-lo.
El protagonisme que adquirirà la Copa Amèrica de Vela enfortirà un Saló Nàutic en expansió, amb 21.000 metres quadrats de superfície, 221 expositors i més de 700 embarcacions, 182 a l’aigua, entre les quals hi haurà 28 catamarans i 14 candidats a millor vaixell europeu de l’any. El certamen però, topa amb una conjuntura internacional plena d’incerteses, com han fet notar els seus organitzadors durant la presentació de l’edició d’aquest any. Després de dos anys de creixement sostingut, que van permetre recuperar els nivells previs a la pandèmia, el sector s’ha alentit, van assegurar. S’està davant d’una estabilització del mercat vist el descens de les matriculacions. De gener a agost, s’han matriculat un total de 4.925 embarcacions d’esbarjo a Espanya davant de les 5.943 matriculades en el mateix període del 2021, cosa que representa un descens del 17%.
Amb tot, “encara no hi ha un efecte crisi”, segons Luis Conde, qui ha apuntat al futur del sector a partir de la innovació i la sostenibilitat. Per això, el Saló Nàutic concentrarà, al moll de la Fusta l’espai Innovation Dock, on una quinzena de startups mostrarà les propostes més disruptives en l’àmbit de la digitalització i la nàutica respectuosa amb el medi ambient i s’exhibiran diverses embarcacions elèctriques, híbrides i d’hidrogen. Aquest moll concentrarà, també, l’oferta de vaixells a vela i una destacada selecció en equipament, accessoris i serveis nàutics a terra que donarà forma a la zona Sea Boulevard.
A Marina Port Vell, espai que el saló ocupa per primera vegada, i al Moll d’Espanya, es presentarà una gran exposició flotant amb la millor selecció de iots de motor i catamarans.
En el vessant més comercial, en el marc del saló s’ha dissenyat un programa de VIP Buyers amb l’objectiu d’atreure la visita de més de 300 compradors nacionals i internacionals interessats a adquirir embarcacions de més de 15 metres d’eslora.