Els cellers de Corpinnat facturen un 12% més i eleven a 18 euros el preu mitjà per ampolla

Ton Mata valora molt positivament la feina feta durant els cinc primers anys de l'associació i considera que després de la "travessa del desert" han demostrat que poden "jugar a la Champions dels escumosos a nivell mundial”

El pròxim 10 d’abril es compliran cinc anys del naixement de Corpinnat, la marca col·lectiva de vins escumosos que agrupa a onze cellers que van decidir marxar de la Denominació d’Origen Cava. Amb el lideratge de grans marques com Gramona, Recaredo, Nadal, Torelló, Llopart i Sabaté i Coca, el seu principal objectiu era prestigiar els vins escumosos del Penedès i fugir dels preus baixos del sector utilitzant grans palanques com les llargues criances, la producció 100% ecològica, la màxima identificació amb el territori, la vinificació del 100% de la producció en el mateix celler i el compromís amb les varietats històriques de raïm, que s’han de veremar a mà.

“Vam ser molt valents a l’hora de fer aquest pas, iniciant una travessa del desert amb cert vertigen, ja que no sabíem què podia passar en el moment d’abandonar la DO Cava. Però avui estem molt contents de l’evolució que hem fet, i veiem el futur amb enorme optimisme perquè amb molt poc temps ens hem consolidat com un referent de prestigi a Catalunya i a nivell internacional. Estem demostrant que al cor del Penedès podem jugar a la Champions del vi escumós a nivell mundial”, reflexiona el president de Corpinnat, Ton Mata. “Avui ja és normal anar a un restaurant i demanar una copa de Corpinnat; tenim un nom genuí i inimitable”, apunta.

Segons el també propietari de Recaredo, “Corpinnat és un projecte de valor” i, aquesta creació de valor, es demostra analitzant el preu de venda de les ampolles que comercialitzen els onze cellers que avui integren l’Associació de Viticultors i Elaboradors Corpinnat. En l’últim any, el preu mitjà de venda al públic, s’ha incrementat un 7%, fins a arribar als 18,55 euros. “El futur del Penedès passa per generar valor; anem per bon camí”, destaca Mata. S’ha de tenir en compte que el 62% de la producció de Corpinnat correspon a vins amb una criança de més de 30 mesos i el 22% de les ampolles superen els 60 mesos, és a dir, els cinc anys. L’altre 16% de la producció són escumosos d’entre 18 mesos —el mínim exigit— i 30 mesos.

En total, l’any 2022 els cellers de Corpinnat van comercialitzar 2,43 milions d’ampolles, un 5,7% més. Es tracta d’un volum ínfim si es compara amb els més de 240 milions d’ampolles que ven la DO Cava. En volum de facturació, els onze socis van ingressar conjuntament 25,89 milions d’euros, xifra que suposa un increment del 12% respecte a l’any 2021, quan es van aconseguir superar les vendes prepandèmia gràcies a un creixement del 37%. Les exportacions ja generen el 19,4% de les vendes i es distribueixen en un total de 63 països (set més que l’any 2021), amb els Estats Units com a principal mercat forà.

A més a més de Gramona, Recaredo, Nadal, Torelló, Llopart i Sabaté i Coca, aquestes xifres incorporen les dades de cinc cellers més que s’han anat incorporant a Corpinnat durant aquests cinc anys: Huguet de Can Feixes, Júlia Bernet, Mas Candí, Descregut i Pardas. Segons Ton Mata, hi ha diversos cellers interessats a sumar-se a la iniciativa, tot i que prèviament hauran de passar les exigents auditories i controls que exigeix l’associació per incorporar nous socis. “No tenim sostre, volem ser més, hi haurà un degoteig, però la nostra exigència és molt alta”, recorda Mata.

Es reinicien les converses amb Clàssic Penedès

Per Corpinnat és un pilar fonamental la vinificació del 100% de la producció a la propietat, és a dir, està prohibida la compra de vi base, una qüestió generalitzada en la majoria d’empreses de vins escumosos. Aquesta és, precisament, una de les línies vermelles que dificulta que avancin les negociacions amb els productors de Clàssic Penedès per crear una nova denominació d’origen al Penedès centrada en vins escumosos. “Som el model més exigent i rigorós que existeix en el mercat dels escumosos, i no pensem renunciar a quelcom que ens ha costat molt adquirir”, adverteix Mata, que reconeix que recentment s’han reiniciat les converses amb els cellers de Clàssic Penedès, que avui estan dins la DO Penedès.

Precisament, no formar part d’una denominació d’origen i haver triat la fórmula legal de marca col·lectiva de la Unió Europea ha penalitzat als socis de Corpinnat, que han quedat fora de moltes subvencions. Concretament, lamenten que han perdut o deixat d’ingressar 400.000 euros de les ajudes que es van concedir al sector del vi durant per la crisi de la covid. En aquest sentit, reclamen a les administracions que tinguin en compte “molts més aspectes més enllà de ser o no una Denominació d’Origen”, com el fet d’autoexigir-se els requisits d’elaboració més exigents de tota la Unió Europea.

Les finques dels cellers de Corpinnat són 100% ecològiques i es veremen a mà.

Un d’aquests requisits és que tots els cellers han de tenir vinyes de titularitat pròpia. En total, els socis posseeixen 644 hectàrees de vinya, però s’abasteixen també de raïm de viticultors independents que sumen 420 hectàrees més. Amb aquests viticultors s’han de signar contractes de llarga durada (mínim de tres anys) i comprar el raïm a un preu mínim fixat per l’associació: 0,75 euros per quilo l’any 2022, tot i que el preu mitjà efectiu pagat en aquesta darrera verema ha estat de 0,89 euros, quilo. Segons el vicepresident de Corpinnat, Xavier Nadal, en total es van collir i entrar als cellers 5,76 milions de quilos, el 58% de collita pròpia. “Estem immersos en una nova realitat climàtica a la qual som capaços de donar resposta”, destaca Nadal en referència al fet que en els últims 30 mesos el volum de pluges ha estat 200 litres per hectàrea inferior a la mitjana habitual.

Els socis de Corpinnat sumen 263 treballadors i l’any passat van incrementar en un 63% les visites enoturístiques, amb un total de 34.528 visitants que van poder gaudir d’activitats com el Festival Gastronòmic Corpinnat. Segons Nadal, actualment a les caves dels cellers hi ha 12 milions d’ampolles en procés de criança, l’equivalent a les vendes de cinc anys, fet que demostra “el compromís absolut amb les llargues criances”.

Compartir
Publicado por
Sergi Saborit

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024