Els empresaris catalans no es resignen a perdre la inversió pública d’Aena per ampliar la tercera pista de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Consideren que aquesta és una infraestructura “vital per a l’economia catalana” i s’han conxorxat per aconseguir que totes les administracions públiques implicades en aquest possible projecte trobin un mínim de consens que el desencalli.
La patronal Foment del Treball acaba de constituir una comissió que tindrà aquest objectiu: recuperar la inversió de 1.700 milions d’euros per a l’ampliació de l’aeroport, que suposaria la creació de desenes de milers de llocs de treball —uns 83.000 de manera directa—.
Els empresaris consideren que renunciar a la prolongació de la tercera pista, és renunciar al progrés que aporten les infraestructures, i al desenvolupament del país, que li permetin competir internacionalment. Amb aquesta ampliació, l’Aeroport de Barcelona passaria de 40 a 70 connectivitats amb capitals de tot el món.
Sota el lema Barcelona connectada al món per un aeroport intercontinental, la comissió agrupa més d’una vintena d’experts, liderada per l’actual president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), Lluís Moreno. Es posarà en marxa la propera setmana amb l’anàlisi, entre d’altres, d’un document tècnic que dóna viabilitat a la instal·lació de la tercera pista sense que comporti un greu impacte als espais naturals protegits de les rodalies de l’aeroport, segons va assegurar el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, en unes declaracions recents.
El grup de treball reunirà entesos en temes aeroportuaris, medi ambientalistes, empresaris de sectors rellevants i de la nova economia, referents del camp acadèmic, de la innovació, i de l’àmbit civil, entre altres. Treballaran perquè es pugui incloure en el pla quinquennal DORA d’Aena —preveu 2.250 milions en inversió fins al 2026— la construcció d’una pista suficientment llarga per convertir l’aeroport en una plataforma connectada al món, que presenti la mínima afectació mediambiental i que promogui la descarbonització, segons va comunicar ahir la patronal.
Qui és qui a la nova comissió:
- Mar Alarcón, CEO Social Car
- Jordi Alberich, Vicepresident de l’Institut Estudis Estratègics de Foment
- Santiago Ballesté, President d’AEBALL
- Cristian Bardají, Director Àrea Mobilitat del RACC
- Jordi Clos, President del Gremi d’Hotels de Barcelona
- Anna Cornadó, Presidenta de la Comissió d’Infraestructures de Foment
- Gerard Esteva, President de la Unió Federacions Esportives Catalunya
- Imma Estrada, Enginyera de Camins Mediambientalista, Directora Corporativa ESTEYCO
- Salvador Guillermo, Secretari de la Comissió
- Enrique Lacalle, President Automobile Barcelona
- Ignacio Marull, Soci Responsable de PwC a Catalunya
- Lluis Moreno, Enginyer de Ponts i Camins, President de la Comissió, President de CCOC
- Pedro Nueno, Professor IESE
- Óscar Oliver Cristià, Consultor expert en transport aeronàutic
- Xavier Panés, President CECOT
- Josep Piqué, Exministre d’Afers Exteriors, Editor i consultor de política exterior
- Monica Roca, Presidenta de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona
- Joan Rojas, Enginyer aeronàutic
- Baldiri Ros, President Institut Agrícola Català Sant Isidre
- Jaume Roura, President Unió Patronal Metal·lúrgica
- Lluís Sala, Enginyer aeronàutic, Exdirector d’Operacions de l’Aeroport Barcelona-El Prat Josep Tarradellas, Exdirector de l’Aeroport Girona-Costa Brava
- Josep Sánchez Llibre, President de Foment
- Jordi Sargatal, Naturalista ornitòleg, Director General del Grup MASCORT
- David Tornos, Secretari General de Foment
- Eduard Torres, President Turisme de Barcelona
- Miguel Vicente, President de Tech Barcelona