Els grans esdeveniments esportius són una plataforma de primer ordre tant en la projecció de la marca internacional de la ciutat com en generació de riquesa econòmica. Així ho han posat de manifest els responsables de les dues principals cites esportives d’aquesta primavera a Barcelona: la celebració del Barcelona Open Banc Sabadell – Trofeu Conde de Godó i el Gran Premi de Fórmula 1 que es disputarà el primer cap de setmana de juny al Circuit de Barcelona-Catalunya.
Ambdós esdeveniments generen, conjuntament, un impacte econòmic de 300 milions d’euros, segons han explicat aquest dilluns Xavier Pujol, conseller delegat del veterà torneig de tenis —que es jugarà del 15 al 23 d’abril—, i Josep Lluís Santamaría, director General del Circuit, en una nova sessió del cicle de The New Barcelona – Moments Estel·lars, celebrada a l’auditori de la CASA SEAT amb el patrocini de Banc Sabadell i la col·laboració de Barcelona Global i Must Media Group.
“Aquest any celebrem el 70è aniversari del Barcelona Open Banc Sabadell, que va ser el primer torneig internacional de tenis del país”, ha destacat Pujol, que també és vicepresident Reial Club de Tennis de Barcelona (RCTB) i conseller delegat del grup de components per l’automoció Ficosa. Segons Pujol, totes les grans capitals tenen un esdeveniment d’aquesta magnitud que permet “exposar la ciutat al món” i, per això, tot l’equip del Godó “fa un esforç enorme per posicionar Barcelona com una de les ciutats més importants del món del tenis“.
En una conversa moderada per Toni Aira, periodista i professor de la UPF-BSM, Pujol ha avançat que enguany el torneig marcarà un “rècord d’ingressos” i xifra en 50 milions d’euros el retorn per la ciutat, amb 90.000 assistents presencials i més de 14 milions d’interaccions a les xarxes socials. “Tots aquests diners ens agrada posar-los a les pistes, és a dir, aquest any tindrem el millor quadre de la història del torneig, ja que de les deu millors raquetes del món en tindrem sis i de les quinze millors del món nou o deu, en funció de com acabi el rànquing la setmana que ve. És molt rellevant poder portar a Barcelona els quatre semifinalistes del torneig de Miami i els dos finalistes d’Indian Wells”, ha exposat.
Per la seva part, Josep Lluís Santamaría, una de les persones amb més experiència en el món del motor català, ha xifrat en més de 250 milions d’euros el retorn anual que el Circuit de Catalunya genera per la comarca del Vallès Oriental i per Barcelona, que “és un clar pol d’atracció pels nostres visitants”. D’aquesta xifra, la meitat correspon al Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1, que aquest any celebrarà la seva 33a edició consecutiva a Catalunya. Es dona la circumstància, recorda el directiu, que podria ser que la cursa coincidís amb la 33a victòria de Fernando Alonso en un gran premi en el cas que guanyés la cursa el pilot asturià. “Aquest any tindrem un gran ambient. Seria genial poder tenir un podi amb pilots de casa”, ha assenyalat Santamaría, que també ha constatat el fenomen Max Verstappen i “l’armada de seguidors taronges” que el segueixen arreu del món.
Segons el director del Circuit, que és una empresa pública participada en un 15% pel Racc, l’any passat van assistir al Gran Premi 286.000 persones, de les quals el 70% són estrangeres, fonamentalment de països europeus, com Holanda, Regne Unit i França.
Tant Pujol com Santamaria són conscients que moltes vegades es qüestiona el fet que les Administracions inverteixin recursos públics en grans esdeveniments esportius com els que lideren. En opinió de Xavier Pujol, aquestes aportacions estan totalment justificades “perquè reverteixen en la riquesa del país”. “Per poder competir a escala global, si no hi ha una contribució pública, és molt difícil fer-ho, perquè hi ha països emergents amb molts recursos econòmics per atraure aquests tipus d’esdeveniments. Hi ha una obligació de les institucions públiques d’invertir, perquè això reverteix en la riquesa del propi país”, ha remarcat Pujol. Segons apunta, tenim ben a prop “un exemple molt clar” del que cal fer: “entre la Comunitat de Madrid i l’Ajuntament de Madrid posen 15 milions d’euros per aconseguir el torneig Màsters 1000 de l’ATP”, el Mutua Madrid Open.
El vicepresident del Reial Club de Tennis de Barcelona (RCTB), entitat que aviat celebrarà el seu 125è aniversari, demana, però, no comparar-se amb Madrid i “deixar de caure en el pessimisme permanent”. “No cal que ens comparem amb altres models de ciutat que no són els nostres. Nosaltres hem d’estar orgullosos del que tenim i ser conscients que Barcelona té un actiu únic: el Mediterrani”, ha subratllat Pujol. “Quan ens avalua l’ATP, una de les coses més positives que destaca del nostre torneig és el tracte personalitzat que oferim a tots els jugadors i a tota la gent que ve. Això és el que hem de defensar des de Barcelona, ser una ciutat d’acollida i oberta al món, els polítics ho han d’entendre, han de veure que la ciutat ha de ser lleial a aquests principis d’apertura”, ha apuntat.
Xavier Pujol: “No cal que ens comparem amb altres models de ciutat que no són els nostres. Nosaltres hem d’estar orgullosos del que tenim i ser conscients que Barcelona té un actiu únic: el Mediterrani”
Davant la propera celebració de la Copa Amèrica de Vela han coincidit a destacar que aquesta competició tindrà “un impacte brutal” per la ciutat. Precisament, Santamaría ha explicat que des de l’any passat amb motiu del Gran Premi de F1, el Circuit de Catalunya instal·la un village al Port Vell, just al costat d’on hi hauran les bases dels equips de la regata, per fer participar a tota la ciutat de l’esdeveniment. “Aquest any duplicarem la capacitat del village, amb més de 2.500 m² destinats a fer que Barcelona visqui la F1“, ha avançat.
El director del circuit ha recordat que l’any 2021 van renovar per cinc anys la celebració del Gran Premi d’Espanya, és a dir, hi ha contracte fins a 2026. “No parem de treballar per continuar tenint la F1 durant molts anys; la tradició del motor a Catalunya és molt rellevant, amb el primer gran premi celebrat al circuit de Terramar l’any 1923. És important assegurar que aquesta tradició continuï”, ha emfatitzat Santamaría.
Josep Lluís Santamaría: “No parem de treballar per continuar tenint la F1 durant molts anys; la tradició del motor a Catalunya és molt rellevant; és important assegurar que aquesta tradició continuï”
El Barcelona Open Banc Sabadell de 2023 coincidirà amb la diada de Sant Jordi i, entre les novetats, segons explica Pujol, destaca la incorporació de quatre nous patrocinadors que tenen la seva seu a Barcelona i amb qui comparteixen “l’objectiu comú” de projectar la capital catalana al món: Agbar, Cupra, Occident i Mango. “Quedareu parats de veure el nou look del vestuari que ha dissenyat Mango per tot l’equip del Godó”, ha afirmat Pujol, que també ha celebrat que, per primera vegada, el torneig podrà vendre articles de marxandatge dissenyats per la firma de moda presidida per Isak Andic. “Abans, les clàusules contractuals amb Lacoste no ens deixaven fer marxandatge, i aquest any ens estrenem”, ha dit, tot augurant un gran èxit i acceptació de la col·lecció que es posarà a la venda.
Segons Pujol, un dels grans objectius és “atraure públic més jove” i incrementar també la presència de visitants estrangers, amb el repte d’arribar al 30%. També es vol “obrir el torneig a la ciutat” amb diferents activitats als barris i s’ha fet també una gira per potenciar-lo a la Comunitat Valenciana, al País Basc i a Navarra.
Finalment, els dos dirigents han detallat totes les iniciatives que duen a terme per fer que aquestes competicions siguin el màxim de sostenibles possible i també els esforços que han realitzat en digitalització per maximitzar les interaccions amb els seguidors.